Predsednik KNOVS-a se ne strinja s sklepom, ki so ga
Predsednik KNOVS-a se ne strinja s sklepom, ki so ga "izsilili" koalicijski poslanci, da v odmevnem primeru Farrokh ni bilo zunanjega vplivanja na Sovo. Foto: MMC RTV SLO

Predsednik KNOVS-a Matjaž Nemec iz SD-ja se ne strinja s sprejetim sklepom. V današnji izjavi za medije je spomnil, da je komisija 15. oktobra začela delo, ki je sledilo indicem o domnevnih nepravilnostih pri pripravi naznanila v zadevi Farrokh (sum pranja iranskega denarja v NLB-ju), ki ga je na Specializirano državno tožilstvo posredovala Slovenska obveščevalno-varnostna agencija (Sova).

Na Slovenski obveščevalno-varnostni agenciji (Sova) so se odzvali z besedami, da je Nemec grobo zlorabil funkcijo predsednika KNOVS-a. Sova je tudi v tem primeru ravnala zakonito in ni bilo podvržena nedovoljenemu vplivanju, so zagotovili. Foto: Pixabay
Na Slovenski obveščevalno-varnostni agenciji (Sova) so se odzvali z besedami, da je Nemec grobo zlorabil funkcijo predsednika KNOVS-a. Sova je tudi v tem primeru ravnala zakonito in ni bilo podvržena nedovoljenemu vplivanju, so zagotovili. Foto: Pixabay

"Dostop do samega naznanila nam je vlada s sklepom o odlogu preprečila že na samem začetku. Komisija tako ni nikoli dobila vpogleda v naznanilo. Med drugim pa smo opravili tri nadzore na Sovi, dva razgovora v DZ-ju, imamo tudi tri obsežne zapisnike in magnetograme 10 ur posnetkov z večjim številom zaposlenih," je delo komisije orisal Nemec.

Komisija je po njegovih besedah ugotovila, da "se je v treh poletnih mesecih naznanilo iz Sove pojavilo v kabinetu predsednika vlade, konkretno z naslovnikoma svetovalca za nacionalno varnost Žana Mahniča in predsednika vlade Janeza Janše". Po Nemčevih besedah je bil torej kabinet predsednika vlade jasno obveščen o vsebini in poteku priprave naznanila.

Ob tem je komisija zaznala tudi komunikacijo med Specializiranim državnim tožilstvom in Sovo po predaji naznanila, kar bi sicer lahko pomenilo, da je tožilstvo zaprosilo za dodatna pojasnila zaradi pomanjkanja indicev in domnev.

Nemec: Premier ne sme usmerjati Sove

"Agencija o svojih ugotovitvah po šestem členu zakona o Sovi obvešča predsednika vlade, vendar pa ta nima pristojnosti vsebinsko usmerjati delovanja agencije, ki poleg vsega presega njene zakonske pristojnosti," je dejal Nemec. Dajanje usmeritev bi namreč po njegovih besedah predstavljalo sum nedovoljenega vplivanja na samostojnost agencije. "Teh usmeritev pa je v javnih občilih ogromno, kot so usmeritve svetovalca ali predsednika vlade po Twitterju," je dejal.

Sova je torej po zakonu samostojna vladna služba, ki je za svoje delo odgovorna vladi. Vlada sicer opravlja strokovni nadzor nad delom agencije s spremljanjem aktivnosti, ne pa z usmerjanjem zadev, je dejal Nemec.

Komisija je sprejela dva sklepa, prvi je tajen, zato o njem Nemec ni mogel govoriti. "Koalicijski poslanci pa so, še preden smo prišli do dokončnih ugotovitev, izsilili sklep, kjer ograjujejo kogar koli od tretjih oseb, v teh primerih Mahniča in Janšo, da bi kakor koli vplivale na pripravo naznanila, kar pa na podlagi pričevanj ni mogoče sklepati," je poudaril.

Sova lahko premierja obvešča o svojem delovanju, a je ta ne sme vsebinsko usmerjati, je opozoril Nemec in dodal, da usmeritev Janeza Janše Sovi že v javnih občilih, kot je Twitter, ne manjka. Foto: BoBo/Borut Živulović
Sova lahko premierja obvešča o svojem delovanju, a je ta ne sme vsebinsko usmerjati, je opozoril Nemec in dodal, da usmeritev Janeza Janše Sovi že v javnih občilih, kot je Twitter, ne manjka. Foto: BoBo/Borut Živulović

Dokumentacija bo posredovana na tožilstvo

Vprašal se je tudi, ali je Sova v tem primeru prevzela naloge policije s pošiljanjem naznanila, saj bi morala po zakonu o ugotovljenih sumih kaznivih dejanj obvestiti tako generalnega direktorja policije kot tožilstvo.

Nemec bo vso dokumentacijo posredoval pristojnemu organu, da preveri skladnost delovanja agencije s pravnim redom. Komisija pa bo, kot je dejal, vso pridobljeno dokumentacijo odstopila Specializiranemu državnemu tožilstvu.

Sova: Nemec zlorabil funkcijo predsednika KNOVS-a

A v agenciji menijo, da je Nemec z izjavami o delu Sove v zadevi Farrokh "škodil ne samo ugledu, ampak predvsem izvajanju zakonsko določenih nalog Sove, ko je po predstavitvi ugotovitev iz sklepa komisije kot njen predsednik pojasnjeval svoje osebno mnenje". V skladu s poslovnikom KNOVS-a bi namreč moral javnost seznaniti le o sklepih, stališčih in mnenjih, ki jih je sprejela komisija, so navedli.

Obenem so poudarili, da je Sova delovala v okviru svojih pooblastil in pristojnosti, kot je tudi potrdil opravljeni nadzor komisije v tej zadevi. "Agencija zagotovo ne prejema ne usmeritev ne navodil prek javnih občil, tudi družbenih omrežij ne, kot je to poskušal predstaviti predsednik KNOVS-a," so zatrdili v Sovi.

Kot so poudarili, v omenjenem primeru agencija ni delovala na način, na kakršnega namiguje Nemec. "Z javno predstavitvijo neutemeljenega osebnega mnenja, ki je v očitnem nasprotju z ugotovitvijo komisije, ki jo vodi, je predsednik komisije povsem nedržavotvorno poskusil v negativni luči prikazati delovanje agencije in ustvarjati pritisk na strokovno delovanje zaposlenih v agenciji," so opomnili.

Komunikacija z državnimi je potekala po uradnih poteh

Pojasnili so še, da komunikacija z državnimi organi poteka po ustaljenih uradnih poteh, kar velja tudi za obravnavani primer. Predsednika vlade je agencija dolžna obveščati o svojih ugotovitvah, kar je storila tudi v izpostavljenem primeru, ki ima še posebno težo z vidika nacionalne varnosti. Obenem so zagotovili, da izvajanje nalog v agenciji ni bilo podvrženo nedovoljenemu vplivanju ali usmerjanju poteka konkretnih postopkov. Agencija res nima preiskovalnih pooblastil, zato je tudi v konkretnem primeru svoje ugotovitve posredovala tožilstvu, so navedli.

Kot so še poudarili v Sovi, si prizadevajo, da kot nadzorovani organ tvorno sodelujejo s komisijo, ji posredujejo zahtevana pojasnila in informacije, med njimi tudi najbolj tajne podatke. "Zloraba teh podatkov, pridobljenih in posredovanih za namen učinkovitega varovanja slovenskih nacionalnih interesov, je nedvomno znak nerazumevanja pomembnosti zaupanja med delovanjem KNOVS-a kot nadzornega parlamentarnega telesa in Sovo kot nadzorovanim organom," so opomnili.

Uporaba tajnih podatkov v druge namene od tistih, zaradi katerih so bili podatki pridobljeni in posredovani, pa v skladu s področno zakonodajo pregonljivo kaznivo dejanje, so še opozorili v Sovi.