Aktualna sestava ustavnega sodišča na lanski slavnostni seji. Foto: BoBo/Žiga Živulović ml.
Aktualna sestava ustavnega sodišča na lanski slavnostni seji. Foto: BoBo/Žiga Živulović ml.
Sorodna novica Zakon o odpravi "škodljivih posegov" politike sprejet. SDS za ustavno presojo.

Gre za zakon, ki ga je po zadnjih volitvah v DZ pripravil Inštitut 8. marec, z namenom v prejšnje stanje vrniti 11 zakonov, ki so bili spremenjeni v času vlade Janeza Janše. Zakon so v DZ vložili 25. aprila 2022, potem ko so za vložitev zbrali skoraj 15.000 podpisov ljudi. Vlada Roberta Goloba je zakon podprla, prav tako koalicija v DZ-ju, in zakon je bil po vetu državnega sveta v DZ z 49 glasovi za in 24 proti dokončno potrjen julija 2022.

Avgusta sta poslanski skupini SDS-a in NSi-ja na ustavno sodišče naslovili zahtevo za oceno ustavnosti zakona, ki je po njihovem mnenju v neskladju z več členi ustave. V celoti sta zakon, ki posega v enajst drugih zakonov, izpodbijali zaradi uporabljene t. i. omnibus tehnike noveliranja, torej načina, ko se z enim zakonom spreminja več drugih zakonov.

Način noveliranja ni predmet ustavnega urejanja

A je ustavno sodišče zapisalo, da izbira načina noveliranja sama po sebi ni predmet ustavnega urejanja in načeloma spada v polje proste presoje zakonodajalca. Ustavno sodišče bi se do nje opredeljevalo le, če bi bila zaradi nje kršena kakšna ustavna določba, na primer načeli jasnosti ali pravne varnosti. A bi morali predlagateljici to konkretno utemeljiti. "Zgolj pavšalno zatrjevanje, da takšen način noveliranja ni dopusten, ker izpodbijani zakon posega v vsebino enajstih drugih zakonov, ki niso med seboj povezani, po presoji ustavnega sodišča za utemeljitev zatrjevanega neskladja ne zadošča," so zapisali.

Poseg v zakon o davku od dohodkov pravnih oseb

Sorodna novica Poslanci SDS-a in NSi-ja zahtevajo ustavno presojo zakona o odpravi "škodljivih posegov politike"

Predlagateljici ustavne presoje sta zatrjevali tudi neskladje izpodbijanega zakona s 44. in 90. členom ustave, ki govorita o sodelovanju pri upravljanju javnih zadev in zakonodajnem referendumu. Izpodbijani zakon je namreč posegel tudi v zakon o davku od dohodkov pravnih oseb, o katerem referenduma ni dopustno razpisati. Zato bi bil lahko ta zakon kot celota izključen iz referendumskega odločanja, so menili v SDS-u in NSi-ju.

A je ustavno sodišče pojasnilo, da bi do takšnega spornega položaja lahko prišlo le, če bi DZ ob predlogu za naknadni zakonodajni referendum sprejel sklep o nedopustnosti takega referenduma, do česar pa ni prišlo, zato tudi kršitve pravic ni bilo.

Odziv predlagatelja

Predsednik SDS-a Janez Janša se je odzval na svetovnem spletu. Zapisal je: "Absolutno vesela novica, Inštitut 8. marec. Hvala. Ustavna pot za odpravo norosti vaše stranke Levica v enem zamahu je sedaj na široko odprta."

SDS in NSi sta po vsebini izpodbijala še posamezne člene, ki se nanašajo na osem od spreminjanih enajstih zakonov.

Poseg v ureditev lastništva orožja

Tako je ustavno sodišče določbo, s katero se spreminja zakon o orožju, presojalo z vidika njene skladnosti z načelom varstva zaupanja v pravo. Ugotovilo je, da zakonska ureditev, s katero se zožujejo kategorije orožja, ki jih lahko nabavijo športni strelci, v primerjavi s prej veljavno ureditvijo poslabšuje njihov pravni položaj. A je bila sprememba ureditve potrebna zaradi pravilnega prenosa evropske direktive o nadzoru nabave in posedovanja orožja. Zaradi nevarnosti orožja pa je ustavno sodišče presodilo, da je teža sprememb za posameznike v razumnem sorazmerju z omejitvijo dostopa do nevarnega orožja, upoštevaje zahteve prava Evropske unije. Zato je odločilo, da izpodbijana ureditev ni v neskladju z ustavo.

Število predstavnikov zaposlenih v javnih šolah in vrtcih

Neskladnost z istim načelom sta predlagateljici očitali tudi spremembi zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja, s katero se v svetu javne šole oziroma javnega vrtca število predstavnikov zaposlenih s treh dvigne na pet. "Sprememba števila članov svetov javnih zavodov spada v prosto presojo zakonodajalca, zato sama po sebi ne more biti v neskladju z ustavo," so navedli na sodišču. Prehodna ureditev, ki določa, da se v dveh mesecih po uveljavitvi zakona v svet zavoda izvolita dva dodatna predstavnika delavcev, pa ni posegla v mandate že izvoljenih članov svetov javnih zavodov in ni poslabšala njihovega pravnega položaja.

Ustavno sodišče je tudi za druge očitke o neskladju izpodbijanih določb z ustavo ugotovilo, da ne držijo oziroma da so pavšalni, zato je odločilo, da zakon za zmanjšanje škodljivih posegov politike ni v neskladju z ustavo.

Štiri ločena mnenja

Odločbo je sprejelo s sedmimi glasovi proti dvema. Proti sta glasovala sodnika Klemen Jaklič in Rok Svetlič, ki sta dala odklonilni ločeni mnenji. Svetlič je med drugim ocenil, da je zakon nezdružljiv s temeljnimi postulati demokratičnega sobivanja. Jaklič pa, da tako "multipraktik zakonodajno urejanje" ni primerno in predstavlja zlorabo namena zakonodajnega urejanja.
Sodnika Rajko Knez in Marko Šorli sta podala pritrdilni ločeni mnenji.