Po novem prepovedani položaj spusta, ki je bil zaščitni znak Mateja Mohoriča, ki je dodal agresivni in nizki preži tik nad okvirjem kolesa tudi pedaliranje, kar je spravljajo v grozo vse starejše kolesarje in funkcionarje. Foto: Getty Images
Po novem prepovedani položaj spusta, ki je bil zaščitni znak Mateja Mohoriča, ki je dodal agresivni in nizki preži tik nad okvirjem kolesa tudi pedaliranje, kar je spravljajo v grozo vse starejše kolesarje in funkcionarje. Foto: Getty Images

Mednarodna kolesarska zveza je v četrtek izdala sveženj varnostnih pravil, ki jih je sprejela po kopici nesreč v pandemskem letu 2020. Tudi po grozljivi nesreči v uvodni etapi Dirke po Poljski, ko je bilo ob šprintu po klancu navzdol ogroženo življenje Fabia Jakobsena, so zdaj predpisali poenoten tip zaščitnih ograj v ciljnih prostorih, da se kaj takšnega ne bi več ponovilo. A ob nekaterih drugih priporočilih je največ prahu dvignila prepoved posebej drznega načina spuščanja, ki ga je patentiral Slovenec Matej Mohorič. Komisarji bodo zdaj opozarjali kolesarje na po novem prepovedano držo, po 1. aprilu pa je mogoča zaradi tega tudi izključitev.

Video: Zlati mladinec in zlati maturant zlat še med mlajšimi člani!

Z inovacijo se znebil Alaphilippa in se odpeljal do zlata
"Super tuck"
po angleško oziroma pedaliranje ob napadalni drži tesno nad krmilom in zgornjo cevjo okvirja je že dolgo povzročal dviganje obrvi med starejšimi in nekdanjimi kolesarji. Svetu ga je takratni zlati maturant predstavil 27. septembra 2013, ko je s tovrstnim napadom strl moč Juliana Alaphilippa in se v Firencah odpeljal proti naslovu svetovnega prvaka med mlajšimi člani. In to pri 19 letih ter le leto po osvojitvi mavrične majice med mladinci!

Mohorič (na sliki v dresu ekipe Cannondale iz leta 2015) je
Mohorič (na sliki v dresu ekipe Cannondale iz leta 2015) je "žuželko" oziroma "super-tuck" izumil med preizkušanjem čim bolj aerodinamične drže na spustu iz njegove domače Podblice proti Spodnji Besnic (12-kilometrski spust s povprečnim naklonom 3,2 odstotka). Foto: EPA

Izumljeno med spuščanjem iz Podblice v Kranj
Po izrednem uspehu Mohoriča se je največ govorilo ravno o inovativni drži med spustom. Takrat so ga na Valu 202 povprašali: Nekateri že špekulirajo o tem, namreč ta znamenita drža žuželke, ki se jo prikazali med dirko, izvira iz vaše domače vasi Podblice nad Kranjem. Zakaj gre v tem primeru?

"V tem primeru je šlo za tekmovanje med nami, ki smo želeli čim prej priti v dolino iz domače vasi. Pri tem smo preizkušali bolj ali manj aerodinamične položaje. Ta se je izkazal za najhitrejšega, zato ga redno prakticiram že kakšni dve leti. Kar nekoliko presenetilo me je, da je doživel tak buren odziv na svetovnem prvenstvu, kjer sem ga uporabljal popolnoma podzavestno. Tak način vožnje se je izkazal kot hiter, zato se ga ne bojim prakticirati. Tudi če sem včasih tarča posmeha, me ne gane preveč," je pred dobrimi sedmimi leti pojasnil Mohorič.

Matej Mohorič - V zlato spremeni, česar koli se dotakne

Idejo si je izposodil Froome in jo razširil v svet
Funkcionarje je skrbelo posnemanje v mlajših kategorijah in tudi med navdušenimi kolesarji brez profesionalnih pogodb. A po drugi strani so drzno spuščanje osvojili skorajda vsi najboljši kolesarji zlasti po tem, ko se je v 8. etapi Tour de France 2016 na takšen način do zmage v cilj Bagneres de Luchon spustil Chris Froome in oblekel rumeno majico. Marsikdo je avtorstvo drže zaradi te odmevne zmage pripisal kar Froomu.

Zdaj super tuck obvladajo zlasti najbolj atraktivni kolesarji sveta, kot so Alaphilippe, Wout van Aert, Mathieu van der Poel, Marc Hirschi in seveda tudi vodilna kolesarja na svetu Primož Roglič in Tadej Pogačar.

A najbolj pristojen za komentar takojšne prepovedi žuželke je seveda avtor Matej Mohorič, ki je odgovoril na MMC-jevo povpraševanje.


Nikakor se ne strinjam z mnenjem, da je ta položaj nevarnejši od običajnega položaja pri spustu, saj se težišče zniža in si zato nekoliko stabilnejši. Je pa res, da imaš manj nadzora nad kolesom, sploh, če povoziš luknjo. Nikoli pa zaradi tega nisem bil blizu nesreči ali padcu.

Matej Mohorič

Tvoj odziv na to prepoved?
Glede prepovedi položaja pri spustu ostajam ravnodušen. Če se bomo kolesarji novega pravila držali, zame to ne spremeni ničesar, spet bomo vsi na istem. Položaj so izkoriščali vsi, tako da nihče ni bil v prednosti. Nikakor se ne strinjam z mnenjem, da je ta položaj nevarnejši od običajnega položaja pri spustu, saj se težišče zniža in si zato nekoliko stabilnejši. Je pa res, da imaš manj nadzora nad kolesom, sploh če povoziš luknjo. Nikoli pa zaradi tega nisem bil blizu nesreči ali padcu.

Ali boš zaradi izgube tega svojega aduta kaj hendikepiran? Koliko sam pridobiš pri takšnem načinu na zaključnem spustu – recimo s Poggia v Sanremu?
Mislim, da zaradi prepovedi zagotovo ne bom hendikepiran. Položaja nisem izkoriščal nič bolj kot drugi kolesarji. Prav zaradi tega v primerjavi z drugimi, ki so se tudi spuščali v takem položaju nisem pridobil ničesar. Je pa položaj zagotovo precej hitrejši, kot če se spustiš tako, da preposto obsediš na sedežu in se spustiš nad krmilo, sploh pri večjih hitrostih, predvsem na dirkah, ko so ceste zaprte za promet.

Mohorič: "Tukaj se počutim domače in bom še nekaj časa pri Bahrainu"

Mimogrede – na Liege–Bastogne–Liege si na ta način tudi ujel vodilno skupino, četudi so vsi štirje v ospredju tudi sedeli na okvirju vsaj del spusta.
Na LBL skupine nisem ujel zaradi načina spuščanja, mislim da so se tudi vodilni spustili v enakem položaju. Ujel sem jih, ker sem pred spustom in tik po spustu na polno poganjal, medtem ko so oni taktizirali med sabo. Zato sem bil potem v zaključnem sprintu nemočen.

Kdaj si prvič na dirkah uporabil pedaliranje na okvirju?
To sem počel že med mladinci.

Ali je bila sploh kakšna nesreča v tem položaju "super tuck" na dirkah World Toura in Europe Toura?

Ne vem, ali se vodi taka statistika – sam se ne spominjam nesreče ali padca, ki bi ga povzočilo spuščanje v tem položaju. Je pa na spletu nekaj posnetkov, ko se padci zgodijo amaterskim kolesarjem med vožnjo v odprtem prometu. Vsekakor ni odgovorno, da to poskušamo kljub odprtemu prometu.

Zaradi odpovedi oz. prestavitve Dirke po Valenciji je Mohorič ostal brez predvidene uvodne dirke sezone. Zdaj si želi štartati na Trofeji Laigueglia, kjer se na ligurski obali 3. marca napoveduje močna zasedba z Nibalijem, Cicconejem, Mollemo in drugimi kolesarji, ki se bodo hoteli ogreti za glavni italijanski spomladanski klasiki: Strade Bianche (6. marca) in spomenik Milano-Sanremo (20. marca). Foto: Reuters
Zaradi odpovedi oz. prestavitve Dirke po Valenciji je Mohorič ostal brez predvidene uvodne dirke sezone. Zdaj si želi štartati na Trofeji Laigueglia, kjer se na ligurski obali 3. marca napoveduje močna zasedba z Nibalijem, Cicconejem, Mollemo in drugimi kolesarji, ki se bodo hoteli ogreti za glavni italijanski spomladanski klasiki: Strade Bianche (6. marca) in spomenik Milano-Sanremo (20. marca). Foto: Reuters

Komentar drugih varnostnih ukrepov UCI-ja: premalo, napačne prioritete ali so vseeno to pravi koraki?
Pobuda za strožje ukrepe je zagotovo na mestu. Upam, da jih čim prej udejanjijo. Sploh, kar se tiče standardizacije varnostnih ograj in pravil glede prehitevanja vozil na dirkah. Pa tudi varnostni pregled trase. Včasih se na dirkah zdi, kot bi nekateri organizatorji izzivali nesrečo z zaključnimi sprinti v spust ali pa s traso, ki preči majhne vasi z veliko zoženji ali zelo slabe in ozke ceste, ki niso pregledne.

Ko smo pri varnosti in kolesarjih – kakšno vlogo imaš pri The Riders Unionu?
Upam, da bo novi sindikat lahko še aktivneje poudarjal mnenje kolesarjev, ki ga bodo ti podali z enotnim sistemom glasovanja, ker bo imel vsak priložnost zagovarjati svoje ideje.

Očitno bo torej Sanremo zadnja priložnost, da demonstriraš to prvino. Zadnji juriš za veliki cilj pomladi?
Če prav razumem pravila, začnejo veljati takoj. Sanremo je zagotovo eden izmed ciljev pomladi.

Po odpovedi dirke po Valenciji si ostal brez predvidenega štarta sezone. Ali boš pred Strade Bianche poskušal štartati na kakšni dirki pred tem?
Mogoče bom pred nastopom na Strade Bianche nastopil še na Trofeji Laigueglia.

Mohorič poskrbel za zgodovinski uspeh, prispevek Davida Črmelja

Na dirkah najvišje ravni padel le Gesbert

Roko na srce, je bilo med profesionalnimi kolesarji odkritih izredno malo padcev in nobene resnejše poškodbe. Med dokumentiranimi padci zaradi poskusa pedaliranja ob drži nad okvirjem kolesa izstopa Elie Gesbert, ki je takole padel v 5. etapi Toura de France 2018.

Gesbert posnemal Mohoriča in padel

Bernal, Kwiatkowski in Froome glasno proti prepovedi

Ganni še kronometer, Wellensu zvezda Bessègesa

A če se izumitelj Mohorič ne obremenjuje s prepovedjo, če bo seveda veljala za vse enako, pa je drugačna pesem med številnimi drugimi kolesarji. Na prvi etapni dirki sezone na Zvezdi Bessegesa sta se proti UCI-jevi odločitvi oglasila zvezdnika Ineos Grenadiers. "To je popolnoma nesmiselno. Nekaj zelo trapastega. Obstaja veliko drugih pomembnejših stvari, ki jih je treba pogledati. Prevečkrat tekmujemo v položajih, ki niso ustrezni," je bil oster Egan Bernal v pogovoru za Marco.

Po nekaj nevarnih trenutkih med etapami na dirki po departmaju Gard na jugu Francije se je na Twitterju oglasil tudi Michal Kwiatkowski, za kogar je za spremembo delal Bernal v vlogi pomočnika.

Ironično se je na Twitterju hitro po objavi novih pravil oglasil tudi Chris Froome, ki mu pripisujejo, da je populariziral omenjeni Mohoričev izum po vsem kolesarskem svetu. Ob tem je štirikratni zmagovalec Dirke po Franciji poudaril dve svoji drugi značilnosti njegovih napadov, kot so komolci široko navzven in pogled usmerjen v krmilno oporo, kjer je kolesarski računalnik.

Predvsem pa je kolesarje pogrelo, da kljub zdaj poenotenemu tipu zaščitnih ograj, ni UCI jasno opredelil odgovornosti prirediteljev. Tako je nemški veteran Simon Geschke hitro spomnil na Jakobsena.

Eliltni kolesarji brez besede za UCI-jevo mizo

Med kolesarji svetovne serije in Mednarodno kolesarsko zvezo je lani že večkrat zavrelo. Ob izbruhu pandemije se je izkazalo, da CPA, ki med drugim domuje v prostorih UCI-ja, nima predvidenih sredstev za pomoč članom, ki vplačujejo članarino. Prav tako ni prišlo do reforme glasovanja znotraj združenja profesionalnih kolesarjev in zato se je ustanovil čisto pravi sindikat najboljših kolesarjev, ki pa si mora še izboriti mesto uradnega sogovorca. Foto: EPA
Med kolesarji svetovne serije in Mednarodno kolesarsko zvezo je lani že večkrat zavrelo. Ob izbruhu pandemije se je izkazalo, da CPA, ki med drugim domuje v prostorih UCI-ja, nima predvidenih sredstev za pomoč članom, ki vplačujejo članarino. Prav tako ni prišlo do reforme glasovanja znotraj združenja profesionalnih kolesarjev in zato se je ustanovil čisto pravi sindikat najboljših kolesarjev, ki pa si mora še izboriti mesto uradnega sogovorca. Foto: EPA

UCI in nekateri funkcionarji se branijo, da so bili omenjeni predlogi podani že decembra in da je bilo opravljeno posvetovanje z združenjem profesionalnih kolesarjev (CPA). A najbrž je ravno to tudi bistvo razburjenja: večina elitnih profesionalnih kolesarjev je namreč lani ustanovila Kolesarski sindikat (The Riders Union), kjer je med okoli 20 izpostavljenimi kolesarji med drugim tudi Matej Mohorič.

Novi sindikat je nastal kot posledica prelomljenih obljub, da se bo obstoječe združenje CPA preoblikovalo in se bo vendarle upoštevalo načelo en kolesar en glas. Zdaj se namreč glasuje po blokih držav (glas posamezne države odloči njena večina), pri čemer zaradi večjega števila članstva, predvsem z nižjih ravni profesionalnega kolesarstva, prevladujejo Italija, Španija, Francija in Belgija, katerih teža glasov odtehta ves preostali svet.

Novi sindikat je že ob ustanovitvi pridobil več kot 350 kolesarjev svetovne serije (od okoli 500), a ni priznan sogovornik Mednarodne kolesarske zveze in tako ni imel vpliva na sprejetje novih varnostnih pravil, med katera je UCI-ju uspelo vriniti tudi prepoved tako priljubljene Mohoričeve drže med spustom.

Nič več bidonov za gledalce

Med drugim je UCI prepovedala kronometrsko držo med običajnimi dirkami oz. da se z podlaktjo opiraš na krmilo, česar so se običajno posluževali samostojni ubežniki. Prav tako je prepovedano odmetavanje bidonov proti gledalcem. Po novem se bodo lahko kolesarji plastenk s pijačo znebili le med območjem za odmet smeti (vsakih 30-40 km) ali jih bodo predali spremljevalnemu ekipnemu vozilu.

"Ti položaji morda ne predstavljajo nevarnosti za profesionalne kolesarje, precej bolj nevarna pa sta za amaterje in mlade kolesarje, ki želijo največje zvezde tega športa posnemati. Tisti, ki vozijo na ta način pred glavnino, tvegajo zdravje tudi ostalih. Moramo biti vzorniki mladim," je po uvedbi pravil dejal Gianni Bugno, predsednik združenja profesionalnih kolesarjev CPA, za katerega pa večina elitnih kolesarjev trdi, da jih ne zastopa več.

Kazni za uporabo obeh načinov vožnje se razlikujejo - od denarne kazni v višini 840 evrov, izgube 25 točk na lestvici Ucija ali celo do izključitve s tekmovanj v svetovni seriji, na svetovnih prvenstvih ali olimpijskih igrah.