052 Dirka po Baskiji skozi oči Martina Hvastije (pogovoru lahko prisluhnete s klikom na zgornjo sliko)

V času zaprtja javnega življenja in s tem športnega v Sloveniji je bila v preteklem tednu osrednji športni dogodek 60. dirka po Baskiji, ko sta se po zgodovinskem Tour de Franceu 2020 prvič na etapnih dirkah pomerila najboljša kolesarja sveta. Primož Roglič in Tadej Pogačar.

"Dirka po Baskiji je relativno nepomembna. Iztulia ni za nobenega cilj sezone, z izjemo domačih Baskov. Res pa je bila pod drobnogledom svetovne kolesarske in zlasti slovenske javnosti zaradi njunega prvega srečanja mož na moža," je Martin Hvastija začel razpravo o fenomenu dirke, ki je obsedla slovenske navijače.

Tadej Pogačar nikoli več ne bo tako z lahkoto zmagoval dirk, kot je lani dobil Dirko po Franciji. Najlažje prvič, potem gre veliko težje. A ne gre za nobene zarote, načrtne koalicije. Na primer Astana je enkrat na eni strani, drugič na drugi.

Martin Hvastija

Ogrevalna dirka za Ardene
"Zgodovinsko gledano je to dirka, umeščena v teden med Flandrijo in Pariz‒Roubaix, ki je sicer zdaj znova ni. Vedno so jo jemali kot pripravo za ardenske klasike, torej za drug tip kolesarjev: lažje in vzdržljivejše na klancih. Kar naenkrat pa je za nas postala izjemno zanimiva in smo kar pozabili, da je bil Simon Špilak tam dvakrat četrti in še dvakrat v deseterici, med katero je bil tudi Tadej Valjavec,"
je Hvastija opozoril na vlogo in pomen Iztulie v kolesarskem koledarju ter dejstvo, da že pred obema slovenskima šampionoma ni manjkalo slovenskih uspehov v Baskiji.

Voditelja podkasta SOS odmev Slavko Jerič in Toni Gruden sta po razburljivem in napetem tednu dirkanja v goste povabila stalnega gosta, sicer nekdanjega kolesarja, zdajšnjega športnega delavca in strokovnega sokomentatorja RTV Slovenije.

Sorodna novica Dobila, kar sta potrebovala: Roglič zmago, Pogačar lekcijo

Vsi dirkajo proti obema, ko je to le mogoče
Martin Hvastija je najprej izluščil glavno sporočilo zmagovalca tekmecem: "V eni potezi je zrušil navidezna postulata. Da ne zna napadati od daleč in vse izgubi v zadnji etapi. Ta dva uroka sta padla. Manjka samo še ta o francoskih tleh, a to pustimo za drugič."

Roglič je osvojil Baskijo, Pogačar pa Dirko po Emiratih in Od Tirenskega do Jadranskega morja. Oba sta pri petih zmagah v sezoni, s čimer ostajata trdno na vrhu UCI-lestvice. Naslednji cilj obeh so Ardeni. Foto: Organizator/PhotoGomezSport
Roglič je osvojil Baskijo, Pogačar pa Dirko po Emiratih in Od Tirenskega do Jadranskega morja. Oba sta pri petih zmagah v sezoni, s čimer ostajata trdno na vrhu UCI-lestvice. Naslednji cilj obeh so Ardeni. Foto: Organizator/PhotoGomezSport

Iz porazov naj bi se več naučil kot iz zmag, kar je tudi Rogličevo reklo, a tokrat je bil sploh prvič na ravni svetovne serije poražen drugi Slovenec.

"Tadej Pogačar nikoli več ne bo tako z lahkoto zmagoval dirk, kot je lani dobil Dirko po Franciji. Najlažje prvič, potem gre veliko težje. A ne gre za nobene zarote, načrtne koalicije. Na primer Astana je enkrat na eni strani, drugič na drugi," je Hvastija izpostavil, da se zdaj celotni peloton ozira proti zmagovalcu Dirke po Franciji kot novopečenemu dvakratnemu dobitniku baskovske baretke. "Od lani je jasno, da bodo vsi dirkali proti obema, ko bo to le mogoče."

Vabljeni k poslušanju

Zapletanje in razpletanje razgibane dirke po nepredvidljivih vzponih in spustih Baskije je prineslo taktiziranje in eksperimentiranje, kar je dodobra popestrilo dirko. A Hvastije kot trenerja, selektorja in športnega direktorja nista navdušila ne taktika Jumbo Visme ne UAE Emirates.

Sorodna novica Roglič bi bil brez tistih padcev ob boku Merckxu
Itzulia 2021 je po moči štartne liste, kjer so bili zbrani skorajda vsi predvideni kapetani za Tour ali ostala dva Grand Toura, kar osma najmočnejša dirka po točkah ProCyclingStats. Le za spoznanje šibkejša zasedba kot letos na Pariz-Nica (6.) in Tirreno-Adriatico (5.) in še to na račun odsotnosti elitnih šprinterjev, ki se v širokem loku izogibajo Dirki po Baskiji. Foto: EPA
Itzulia 2021 je po moči štartne liste, kjer so bili zbrani skorajda vsi predvideni kapetani za Tour ali ostala dva Grand Toura, kar osma najmočnejša dirka po točkah ProCyclingStats. Le za spoznanje šibkejša zasedba kot letos na Pariz-Nica (6.) in Tirreno-Adriatico (5.) in še to na račun odsotnosti elitnih šprinterjev, ki se v širokem loku izogibajo Dirki po Baskiji. Foto: EPA

Jumbo s prešibko podporno ekipo
"Malo sem že naveličan. Primož hodi na dirke z ekipo, ki ni kos njegovim ambicijam. Pojav, ki ga gledamo že nekaj let. Še najmanj izrazito je bilo to lani na Touru, kjer je bila ekipa res dobra. Sicer pa ima kar nekaj težav na vseh drugih dirkah. Če Primož pride z namenom zmagati na dirki in dobi uvodni kronometer, ga mora potem ekipa podpirati skozi vso dirko. Ker so se zavedali svoje moči in neizkušenosti. Ob tem imajo izkušnjo iz Baskije 2018, ko je Roglič ostal sam, skoraj vsi drugi člani ekipe so takrat odstopili, sam Primož pa je z velikimi težavami ohranil rumeno majico. Na podlagi izkušenj so se odločili za zelo tvegano potezo, ki pa se je na koncu izkazala za dobro,"
je pokritiziral odločitev nizozemske ekipe, da je v četrtkovi, 4. etapi, prepustila majico vodilnega Brandonu McNultyju.

Emirati stavili na napačnega konja
A UAE Emirates se je odločil, da bo branil rumeno majico Američana, dokler bo šlo, in ne bo že od štarta zadnje in odločilne etape vozila za kapetana Pogačarja. "Nedvomno je šlo za zelo hudo napako ekipe UAE Emirates. Njihova taktika je bila na papirju videti bolj preprosta, jasna, čista in razumljiva. A so stavili na napačnega konja."

Sorodna novica Kar je Roglič izgubil zadnji dan Pariz–Nice, je osvojil v finalu Itzulie

Tadej je vlekel že po ravnini med obema klancema, česar zagotovo ne bi smel narediti, če bi dirkal zase. Ampak položaj je bil takšen, da so vsi iskali rezervni načrt. Tokrat je potegnil krajšo, o tem ni dvoma.

Hvastija o razpletu za Pogačarja.

"Zgodil se je še ta nenapovedani napad na spustu. A kdor je prejšnje dni pozorno spremljal, je videl, da skuša Astana skoraj na vsakem spustu narediti nekaj podobnega. Tokrat so zares udarili, dovolj je bilo samo par metrov. Slab položaj, za dva ali tri kolesarje preveč zadaj in elastika se strga. Kolesarji UAE-ja so se znašli na suhem, ker je bila etapa izjemno kratka, zahtevna, eksplozivna in neobvladljiva. Zato govorim o veliki napaki, ki je bila nepopravljiva," ocenjuje Hvastija.

Sreča in modrost za biti na pravem mestu
A kar Astana vzame, kdaj tudi vrne, je okusil na lastni koži Roglič in tokrat je bil na pravem mestu ter se za domačimi Baski ter Španci odpeljal kot kamikaze v dolino. "Razlika je bila samo to, da sta bila dva kolesarja vmes in to je bilo dovolj. Primož je imel to srečo, da je imel toliko modrosti, da se je znašel na pravem mestu v trenutku napada Astane. Zaradi tega je bil v prednosti, ne zaradi ekipne taktike," Hvastija poudarja nasmešek sreče, ki je obsijal kapetana Jumbo Visme, ki pa ga je zagrabil z obema rokama, medtem ko je Pogačar ostal zadaj skupaj z McNultyjem tudi, ker zmagovalec lanskega Gira Tao Hart ni znal zakrpati nastale luknje.

Kolesarski trio se je dotaknil vprašanj, zakaj nihče ni resneje pomagal Pogačarju loviti Rogličeve skupinice. In zakaj na Pariz‒Nica ni mogel podariti etapne zmage Ginu Mäderju, medtem ko se je tukaj dogovoril z Davidom Gaudujem že 26 km pred ciljem?

Kdo je favorit za poletno francosko pentljo? Večina stavnic je Po Baskiji izenačila kvote za oba Slovenca. Njuna kvota za osvojitev Tour de France 2021 se suče okoli 1,5. Kot tretji favorit jima sledi Geraint Thomas s kvoto okoli 10, Carapaz kot četrti je že čez kvoto 15. Foto: David Črmelj
Kdo je favorit za poletno francosko pentljo? Večina stavnic je Po Baskiji izenačila kvote za oba Slovenca. Njuna kvota za osvojitev Tour de France 2021 se suče okoli 1,5. Kot tretji favorit jima sledi Geraint Thomas s kvoto okoli 10, Carapaz kot četrti je že čez kvoto 15. Foto: David Črmelj
Sorodna novica Roglič: Zabaval sem se od prvega dne. Baskija mi je bila vedno všeč.

Nedvomno številka 1 in 2 za TdF 2021
Izstopa teza, da so enotedenske dirke, kot je Baskija, idealno polje za preizkušanje tveganih taktik in tudi preizkusa moči za napad od daleč, kot ga je v odločilni akciji za končno zmago uprizoril 31-letni Kisovčan. Ob tem se je Hvastija vprašal, koliko zares je drugouvrščeni Jonas Vingegaard pripomogel h končni zmagi svojega kapetana.

Ali po odpeljanih spomladanskih etapnih dirkah – od petih v okviru svetovne serije sta Pogačar in Roglič skupaj osvojila kar tri, še četrto sta preprečila dva padca zadnji dan – poleti na francoski pentlji sploh lahko ogrozi oba Slovenca? "Naša dva sta nedvomno številka ena in dve za Dirko po Franciji, ki bo za nas Slovence še kako napeta."

Ardenski trojček z najboljšimi Slovenci
Pogled se je usmeril tudi proti zaključku kolesarske pomladi. V nedeljo se začenja ardenski teden s tremi klasikami: dirko Amstel Gold, Valonsko puščico in spomenikom Liege‒Bastogne‒Liege, kjer želita Rog&Pog znova krojiti vrh. V hribih in gozdovih Valonije bo dirkala vsa slovenska kolesarska smetana: Matej Mohorič, Jan Tratnik, Luka Mezgec in Jan Polanc.

Primož je dirko želel odpeljati po svoje in jo tudi je. Upam, da je v tistem trenutku razmišljal s svojo glavo in se je sam odločil za napad od tako daleč. Kar je dobro zanj, saj ima zdaj več možnosti in strategij, ki jih lahko zdaj preizkusil.

O Rogličevem napadu 46 km pred ciljem.

"Malo smo se razvadili, a je treba potegniti jasno črto med etapnimi dirkami in klasikami, sploh t. i. spomeniki. Na teh dirkah bodo stari mački, kot sta Valverde, Fuglsang, lažje parirali slovenskima šampionoma, a vseeno mislim, da bosta Tadej in Primož v glavnih vlogah," je na ločnico med naravo etapnih in enodnevnih dirk opozoril Hvastija.

Pestro tudi na slovenskih cestah: Dirka, nova VN in DP
Prav za konec pa se je pogovor dotaknil junijske Dirke po Sloveniji (9.‒13. junij) in nove Velike nagrade Slovenije, ki bo na krožni trasi lanskega DP-ja izvedena 30. maja na Gorenjskem. Teden dni pred štartom tako pričakovanega Tour de Francea 2021 pa se bo v Kopru odvilo še državno prvenstvo. Če bodo epidemiološke razmere dovoljevale, vsekakor vabljive dirke, da se kolesarsko navdušenje s spleta zanese tudi ob trase slovenskih dirk.