Namesto kolonialne proge bo nastala nova kitajska železnica. Foto: EPA
Namesto kolonialne proge bo nastala nova kitajska železnica. Foto: EPA
Nairobi
Po dokončanju proge do Nairobija bodo gradili povezavo do sosednjih držav. Foto: EPA
Nairobi
Kitajski premier je dogovor podpisal z voditelji Ugande, Kenije, Ruande in Južnega Sudana. Foto: Reuters

Voditelji vzhodnoafriških držav so dogovor o novi železniški povezavi podpisali v nedeljo v kenijski prestolnici Nairobi ob obisku kitajskega premierja Li Kečjanga.

Nova povezava bo nadomestila staro ozkotirno železniško progo, ki je bila zgrajena pred sto leti še v času britanske kolonialne oblasti in poteka le od Nairobija do Ugande.

V prvi fazi obsežnega projekta bodo gradili povezavo od kenijskega pristaniškega mesta Mombasa ob Indijskem oceanu do Nairobija in bo dolga 609 kilometrov. Delo se bo začelo 1. oktobra letos in naj bi bilo končano do marca 2018.

Ocenjeni stroški prve faze so 3,6 milijarde dolarjev, od katerih bo 90 odstotkov financirala Kitajska, deset odstotkov pa bo primaknila Kenija.

Pogoj kitajski izvajalec del
Kenijski del železnice bo gradilo kitajsko podjetje, kar je bil tudi pogoj Pekinga v zameno za financiranje projekta, zato kenijska vlada tudi ni objavila javnega razpisa in zaradi tega naletela na številne kritike. Nekateri kenijski poslanci so namreč prepričani, da so stroški previsoki.

Z novo železnico se bo pocenil tovorni promet in skrajšal čas potovanja. Po oceni kenijskega predsednika Uhuruja Kenyatte se bo cena železniškega prevoza za tono tovora znižala z zdajšnjih 20 centov na osem centov.

Potniški vlaki bodo vozili s hitrostjo 120 kilometrov na uro, tovorni pa 80 kilometrov na uro.

Li o enakopravnem sodelovanju
Kitajska je v zadnjem desetletju postala eden izmed glavnih vlagateljev na afriški celini. V nasprotju z zahodnimi državami, ki investicije pogojujejo z demokratično vladavino, bojem proti korupciji in človekovimi pravicami, oblasti v Pekingu gospodarskega sodelovanja ne pogojujejo in se ne vmešavajo v notranje zadeve afriških držav.

Kritiki kitajskega gospodarskega pohoda v Afriki menijo, da azijska velesila samo izkorišča naravne dobrine in se pri svojih naložbah zanaša na kitajsko delovno silo, znanja in izkušenj pa ne prenaša na Afričane.

"Ta projekt dokazuje, da obstajajo enakopravno sodelovanje in medsebojne koristi med Kitajsko in vzhodnoafriškimi državami," je dejal kitajski premier.

Gradnja prve železniške povezave se je v Mombasi začela leta 1895 in je Nairobi dosegla leta 1899. Med gradnjo je po poročanju BBC-ja umrlo najmanj 2.000 delavcev, večinoma iz Indije uvoženih delavcev.