Dolga kolona tovornjakov na mejnem prehodu Hrebenne med Poljsko in Ukrajino. Foto: EPA
Dolga kolona tovornjakov na mejnem prehodu Hrebenne med Poljsko in Ukrajino. Foto: EPA

Ti že mesec dni na mejah zapirajo prehod tovornjakom, zahtevajo ponovno uvedbo omejitev in dovoljenj za ukrajinska podjetja pri izvajanju storitev v EU-ju ter opozarjajo na nelojalno konkurenco.

Trideset praznih tovornjakov je iz Ukrajine ponoči vstopilo na Poljsko čez mejni prehod Dolhobyczow–Ugriniv, potem ko so ga ob enih zjutraj po krajevnem času oziroma ob polnoči po srednjeevropskem delno odprli za tovorni promet. Zdaj se prazni tovornjaki lahko vračajo na Poljsko – gre za prvo fazo ukrepov s končnim ciljem odpravljanja blokade, o katerih se dogovarjata Kijev in Varšava.

Ukrajinski minister za infrastrukturo Oleksandr Kubrakov je v nedeljo sporočil, da bodo poljski tovornjaki čez omenjeni mejni prehod lahko zapustili Ukrajino. To je bila ena glavnih zahtev poljskih tovornjakarjev, ki so se pritoževali, da morajo v Ukrajini čakati več kot teden dni, preden lahko po dostavi tovora odidejo iz države.

Poljski avtoprevozniki od začetka novembra zapirajo več mejnih prehodov na poljsko-ukrajinski meji in na vsako uro čeznje spustijo le nekaj tovornjakov, neoviran prehod pa omogočajo osebnim avtomobilom, avtobusom in tovornim vozilom s humanitarno pomočjo.

Policija v mestu Chelm na vzhodu Poljske je danes sporočila, da na bližnjem mejnem prehodu Dorohusk v 16-kilometrski koloni čaka približno 520 tovornjakov. Medtem so na prehodu Hrebenne vozniki obstali v 70-kilometrski koloni, v kateri je obtičalo 870 tovornjakov. Čakalna doba za prečkanje meje je danes dosegla deset dni.

Foto: Reuters
Foto: Reuters

Poljski tovornjakarji nad ukrajinsko konkurenco

Ukrajina se pri izvozu in uvozu blaga v EU in iz EU-ja močno zanaša na cestni promet skozi Poljsko, zlasti po začetku ruske invazije. Poljski tovornjakarji medtem trdijo, da jih ukrajinski tekmeci izpodrivajo.

Zahtevajo ponovno uvedbo komercialnih dovoljenj za ukrajinska prevozna podjetja in ukinitev posebnih dovoljenj, ki jih je Bruselj uvedel štiri mesece po začetku vojne v Ukrajini. Pritožujejo se, da njihovo poslovanje spodkopavajo ukrajinska podjetja, ki svojim voznikom plačujejo veliko manj, niso zavezana standardom EU-ja in z nižjimi stroški predstavljajo konkurenco poljskim podjetjem.

V dosedanjih krogih pogovorov med Kijevom, Varšavo in stavkajočimi poljskimi vozniki tovornjakov ni bilo mogoče doseči preboja. Bruselj in Kijev nasprotujeta ponovni uvedbi dovoljenj za ukrajinske tovornjake, poljski avtoprevozniki pa za zdaj ne popuščajo.

Blokadi poljskih kolegov so se prejšnji teden pridružili slovaški vozniki tovornjakov, o tej temi pa bodo po pričakovanjih na današnjem zasedanju govorili tudi ministri za promet držav članic EU-ja.

Evropska komisarka kritična do Poljske zaradi protesta avtoprevoznikov

Evropska komisarka za promet Adina Valean je bila danes v Bruslju kritična do poljske vlade, ker ne želi prevzeti odgovornosti pri reševanju težav, ki so nastale zaradi protesta poljskih avtoprevoznikov na meji z Ukrajino.

"Mislim, da je nesprejemljivo, da si je poljska vlada umila roke in trdi, da gre za vprašanje med lokalnimi oblastmi, Evropsko komisijo in Ukrajino," je povedala po današnjem zasedanju ministrov EU, pristojnih za promet.

Izrazila je obžalovanje, da ima poljska vlada, ki je od začetka ruske invazije zelo aktivno podpirala Ukrajino, tudi pri s prometom povezanih vprašanjih, takšno stališče in noče prevzeti odgovornosti.

Za izvajanje dogovora o cestnem prometu, v okviru katerega je Bruselj za ukrajinska transportna podjetja kmalu po začetku ruske agresije odpravil komercialna dovoljenja, so namreč pristojne članice, je poudarila.

"Zavedam se, da so na Poljskem potekale volitve in da poteka sestavljanje nove večine. Veselim se sodelovanja z novo vlado, da bi čim prej rešili te težave," je še povedala o protestu. To je treba rešiti brez odlašanja, saj so razmere na meji zaradi zime "grozne", je še dejala.

Poudarila je, da ne gre zgolj za nespoštovanje dogovora o cestnem prometu, ampak bi lahko dogajanje vplivalo tudi na trgovinske sporazume. Komisija ima torej podlago za ukrepanje proti Poljski, je dejala.

Po mesecu blokade odprli en mejni prehod za poljske tovornjakarje