Iskanje malezijskega letala se nadaljuje že šesti dan, informacije pa so nasprotujoče si in zmedene. Foto: Reuters
Iskanje malezijskega letala se nadaljuje že šesti dan, informacije pa so nasprotujoče si in zmedene. Foto: Reuters
Skrivnostno izginotje vojaških letal nad Bermudi je rodilo legendo o Bermudskem trikotniku. Foto: Wikipedia
Amelia Earhart - prva ženska, ki je preletela Atlantski ocean. Foto: Wikipedia
Spomenik žrtvam letalske nesreče v Andih. Foto: Wikipedia
Pri nesreči egiptovskega letala je šlo očitno za zavestno, a nerazumno dejanje kopilota. Foto: Wikipedia


Naftni madež na morju se je izkazal zgolj za naftni madež, ne pa sled padlega letala. Tudi vse navedbe o morebitnih razbitinah ali rešilnih čolnih na morju so se izkazale za napačne. Za letalom ni ne duha ne sluha, po zadnjih podatkih pa bi lahko obrnilo in letelo v drugačni smeri od začrtane.
Zato se zdaj vsi sprašujejo - kako lahko potniško letalo z 239 potniki na krovu izgine brez sledu? Ni se zgodilo prvič. Kljub vsem tehnološkim napredkom namreč še vedno vsako letalo, ki se od celine oddalji za več kot 200 kilometrov, izgine z radarjev. Na medcelinskih poletih se zato zanašajo na satelite, da obveščajo kontrolorje poletov o njihovem položaju.
Spodaj smo zbrali nekatere podobne primere skrivnostnih izginotij in usod letal ter nikdar pojasnjenih nesreč.
Pan Am 7
8. novembra 1957 je Pan Amov let 7 ravno začenjal svoje luksuzno popotovanje okoli sveta, ko je padel v Tihi ocean in pri tem je umrlo 44 ljudi na krovu. Razbitine so našli teden dni pozneje, ko je ameriška vojaška letalonosilka severovzhodno od Honoluluja opazila trupla na vodi. Oblastem ni uspelo odkriti vzroka nesreče, ki je obdana v tančico skrivnosti. Podobno kot pri malezijskem letalu niso prejeli nobenega klica v sili, razbitine pa so našli daleč stran od začrtane trase. Še najbolj nenavadno pri vsem skupaj pa je bilo, da so toksikološki testi razkrili visoke vsebnosti ogljikovega oksida v truplih žrtev. 50 let pozneje svojci še vedno iščejo odgovore, med zadnjimi teorijami o vzroku nesreče pa so maščevanje jeznega člana posadke, zavarovalniška prevara in odpoved motorja.
Air France 447
Malezijsko letalo najpogosteje primerjajo z najbolj nedavno podobno nesrečo - nesrečo airbusa francoske družbe Air France, let 447. Z 228 ljudmi na krovu je izginil leta 2009 nad Atlantikom, med poletom iz Ria de Janeira v Pariz. "Še nobeno potniško letalo v moderni zgodovini ni tako popolnoma izginilo - brez klica v sili ali očividca ali celo sledi na radarju," so takrat zapisali v New York Timesu. Da je letalo strmoglavilo, se je izvedelo šele nekaj ur pozneje, ko pilota nista stopila v stik z nadzornim stolpom. "Samoleteče" letalo naj bi bilo med najvarnejšimi, kadarkoli zgrajenimi, zato se je zdelo nepojmljivo, kako lahko kar izgine. Najverjetneje so enako mislili tudi piloti (na krovu so bili trije). Prve razbitine so našli šele po štirih dneh, letalo samo na dnu oceana, 104 trupla in črno skrinjico, ki je medtem že nehala oddajati, pa šele po dveh letih, in še to s pomočjo zasebne najete ekipe. Vzrok nesreče je bilo izredno težko ugotoviti, nazadnje pa so sklenili, da je letalo strmoglavilo zaradi napake pilota, potem ko se je zaradi ledenih kristalov v ceveh izključil avtopilot. Še vedno pa se številni sprašujejo, kako so lahko izkušeni piloti izgubili nadzor nad letalom v na videz obvladljivih okoliščinah.

TWA 800
Leta 1996 je letalo TWA-ja (let 800) eksplodiralo in padlo 12 minut po vzletu z letališča JFK v New Yorku. Umrlo je vseh 230 ljudi v njem. Po štiriletni preiskavi so preiskovalci urada za letalsko varnost sklenili, da je okvara na napeljavi povzročila iskro, zaradi katere se je vžgalo gorivo. A ta razlaga se ne sklada z na stotinami FBI-jevih prič, ki pravijo, da so videle v smeri letala žareč blisk. Zaradi teh navedb so bili nekateri prepričani, da je letalo v resnici sestrelila raketa. Ena od prevladujočih teorij je, da je letalo po nesreči zadela ameriška vojska med vajami, ki so bile napovedane na isti dan ob obali Long Islanda. Teorije zarot podžigajo tudi ostanki razstreliva na letalskih razbitinah, navedbe, da je FBI ponaredil dokaze, in neskladja med podatki z radarja in uradno teorijo.
USAir 427
132 ljudi, ki so se leta 1994 vkrcali na letalo USAira (let 427), je pričakovalo kratek polet iz Chicaga v Pittsburgh, a je letalo 10 minut pred pristankom nepojasnjeno odpovedalo in treščilo na tla. Umrli so vsi v letalu, prizorišče nesreče pa je bilo tako srhljivo, da pogleda nanj niso zmogli niti utrjeni vojni veterani. Običajno lahko preiskovalci ugotovijo vzrok nesreče po tednu ali dveh, tu pa je trajalo več kot štiri leta. Preiskovalci so proučili vse mogoče teorije, nazadnje pa sklenili, da sta pilota izgubila nadzor zaradi napake na krmilu. Med preiskavo se je porodilo vprašanje, ali so pri USAiru vedeli za težave s krmilom na njihovih letalih, saj so se podobne nesreče že dogajale. Teza je bila, da bi pri USAiru nesrečo preprečili, če bi natančneje proučili pretekle nesreče. Kar nekaj svojcev žrtev je letalsko družbo in Boeing tožilo, nazadnje pa so se zunajsodno pogodili za 50 milijonov dolarjev.

Flying Tiger 739
Leta 1962, v začetnem obdobju vietnamske vojne, je ameriška vojska najela letalo Flying Tiger (let 739) za prevoz zalog in vojakov iz Kalifornije v Vietnam. Po postanku za gorivo v Guamu je letalo vzletelo in izginilo nad Filipinskim morjem. Klica na pomoč ni bilo, vreme pa jasno - zdelo se je, da je letalo preprosto izginilo. Po veliki iskalni akciji so vseh 107 ljudi na krovu razglasili za mrtve. Letala niso nikdar našli, zato tudi preiskovalci niso mogli nikdar ugotoviti, kaj se je z njim zgodilo. Pojavila pa so se številna ugibanja in teorije zarote. Očividci so sicer trdili, da so videli dimno sled in blisk svetlobe nedaleč od predvidenega položaja letala, kar namiguje, da bi bilo lahko letalo sestreljeno. Svojci izginulih so s pomočjo peticije dosegli, da se njihova imena vpišejo na spomenik veteranov vietnamske vojne.

BSAA Star Tiger
Star tiger je izginil 30. januarja 1948 med poletom iz Santa Marie na Azorih na Bermude. V letalu je bilo 25 potnikov, vključno z junakom druge svetovne vojne, Arthurjem Coninghamom. Pri vzletu je močno pihalo, zato je letalo na svojem 12-urnem poletu letelo nizko, da bi se izognilo sunkom, pri tem pa sledilo izvidniškemu letalu, ki naj bi oprezalo za vremenskimi razmerami. Letalo je odneslo s smeri in je moralo leteti naravnost v močan veter, da bi s preostalim gorivom še lahko dosegli Bermude. Izvidniško letalo je prispelo varno, za star tigerjem pa se je izgubila vsaka sled. Menijo, da ga je zaradi nizke višine močan piš vetra butnil v morje ali pa so zleteli v morje zaradi napake višinomera in pilotove utrujenosti.

Star Ariel
Še eno BSAA-jevo letalo, star ariel, podobno star tigerju, je izginilo med poletom z Bermudov na Jamajko 17. januarja 1949. Vreme je bilo jasno, turbulence ni bilo, je pa letalo imelo ves čas poleta komunikacijske težave. Svoje destinacije ni nikdar doseglo, iskanje 20 potnikov in članov posadke pa so po tednu dni opustili. V poročilu so kot vzrok nesreče navedli "neznani razlog", a Don Bennett, nekdanji direktor BSAA-ja, je trdil, da je tako star tiger kot tudi star ariel sabotiral "dobro znani vojaški saboter". Dejal je tudi, da je premier Clement Atlee osebno ukazal, naj vse preiskave obeh dogodkov opustijo.

Let 191
Let 191 se ne nanaša na točno določeno nesrečo, ampak na vrsto incidentov, ki so pestili več poletov s številko 191. V bistvu je bilo toliko katastrof, da so nekatere vraževerne letalske družbe popolnoma opustile uporabo te številke. Od 60. let so bilo na kar petih poletov 191 hude nesreče, vključno z najhujšo v ameriški letalski zgodovini: nesreča American Airlines 191 leta 1979 takoj po vzletu z letališča v Chicagu, v kateri je umrlo 273 ljudi. Zadnji incident je bil leta 2012, ko se je pilotu letala JetBlue Airways 191 med poletom popolnoma zmešalo in je začel kričati o Jezusu, teroristih in 11. septembru. Nazadnje ga je kopilot vrgel iz pilotske kabine in so ga morali obvladati potniki, na koncu pa je moral v psihiatrično bolnišnico.
Star Dust
Star Dust je bila potniška različica bombnika Lancaster, registriran pri British South American Airways (BSAA), pilotiral pa ga je cenjeni vojaški pilot Reginald Cook. Leta 1947 je le nekaj minut pred pristankom izginil nad Andi med poletom iz Buenos Airesa v Santiago v Čilu. Zadnje sporočilo letalskega radiooperaterja je bilo skrivnostno sporočilo v morsejevi abecedi: "STENDEC". Za Stardustom so se izgubile vse sledi in po temeljiti iskalni akciji na domnevni lokaciji nesreče so preiskovalci sklenili, da ne bodo nikdar izvedeli, kaj se je z letalom zgodilo. 50 let pozneje so planinci razbitine letala našli v tajajočem se ledeniku. Star dust je očitno skrenil s poti in se v slabi vidljivosti po nesreči začel spuščati v gorsko verigo, prekrito z oblaki. Teorije zarot, da so letalo ugrabili vesoljci ali da je šlo za sabotažo ali namerno eksplozijo, so s tem potihnile, a pomen sporočila "STENDEC" ostaja nepojasnjena skrivnost.
EgyptAir 990
Na noč čarovnic, 31. oktobra 1999, je letalo družbe EgyptAir (let 990) strmoglavilo v Atlantski ocean med poletom z newyorškega letališča JFK v Kairo. Umrlo je vseh 217 ljudi na krovu. Nesrečo je preiskovala Egiptovska agencija za civilno letalstvo (ECAA), a so zaradi omejenih zmožnosti za pomoč zaprosili ameriško agencijo za varnost v prometu. Ko je preliminarna preiskava pokazala na kriminalna dejanja, so menili, da bi morali primer predati FBI-ju. Egipčani niso bili za to, a ko so se dokazi o kriminalnem dejanju še kar kopičili, so se nazadnje odločili, da bodo sprožili svojo preiskavo. Pri tem so Američani in Egipčani prišli do različnih ugotovitev. Prvi so ugotovili, da je imel kopilot samomorilska nagnjenja in je zaradi lastnih, nepojasnjenih razlogov sam strmoglavil letalo. Egipčani pa so nesrečo pripisali tehničnim težavam. Teoretiki zarot niso bili zadovoljni z nobeno od razlag in so menili, da je šlo za teroristično dejanje ali pa zaroto, uperjeno proti 33 članom egiptovskega glavnega štaba, ki so bili v letalu. Čeprav pravega razloga najbrž ne bomo nikdar izvedeli, pa so pomenljive zadnje izmenjave besed med pilotoma. Pilot: "Kaj je to? Kaj je to? Si ugasnil motorje?" Kopilot pa je pri tem ponavljal: "Zanašam se na Boga." Kopilot Gamil El Batuti je sicer ravno tik pred usodnim poletom dobil ukor zaradi spolnega prestopka nad visoko uslužbenko EgyptAira in direktor letalske družbe je El Batutiju sporočil, da bo to njegov "zadnji polet", na kar naj bi kopilot odgovoril: "To bo tudi zate zadnji polet."
Let 19
Let 19 se je začel kot rutinska vaja ameriške mornarice, a je nazadnje šest letal izginilo brez sledu, s tem pa se je rodila legenda o bermudskem trikotniku. Pet vojaških letal, ki je sestavljalo Let 19 pod vodstvom izkušenega letalskega inštruktorja Charlesa Taylorja, je 5. decembra 1945 v lepem vremenu poletelo iz Fort Lauderdala na Floridi. Toda po 90 minutah vaje so piloti izgubili orientacijo in niso mogli prepoznavati ničesar pod seboj. Sodeč po radijskih prenosih, se je Taylorjev kompas pokvaril in naj bi mešal floridsko otočje z Bahami. Iz nadzornega stolpa so skušali Taylorja usmeriti spet v Fort Lauderdale, njegovi učenci (bilo jih je 14) pa so ga moledovali, naj gre proti zahodu, a jih je Taylor še naprej vodil v zmedene smeri in naprej proti odprtemu morju. Stolp je nazadnje izgubil stik z vsemi petimi letali in jih nikdar niso našli. Da bi bilo vse skupaj še bolj zlovešče, je izginilo tudi reševalno letalo s 13 člani posadke, ki jih je šlo tisti večer iskat. Mnogi sklepajo, da je eksplodiralo med poletom, saj je preprosto izginilo z radarja. Za nameček pa je Taylor pred poletom brez vsakršnega pojasnila prosil, če lahko tisti dan izostane iz vaj, a mu je mornarica prošnjo zavrnila.
Ameriška mornarica sicer na svoji strani ostro zanika nadnaravne moči Bermudskega trikotnika in izginotje omenjenih letal pripisuje "navigacijski napaki". Letalom naj bi "preprosto zmanjkalo goriva in so strmoglavila v morje". Teoretikov zarote ta razlaga ne zadovoljuje.
Izginotje Amelie Earhart
Eno prvih izginotij kakšnega letala je tudi najslavnejše. Pionirka ameriškega letalstva Amelia Earhart je s svojim letalom Lockheed Electra izginila 2. julija 1937, ko je skupaj s svojim navigatorjem Fredom Noonanom skušala obleteti zemeljsko oblo. Earhartova, prva ženska, ki je samostojno preletela Atlantik, je izginila blizu Howland Islanda sredi Tihega oceana. Teorije o usodi Earhartove vse od takrat fascinirajo tako raziskovalce kot preveč zagrete teoretike zarot. Večina jih meni, da ji je preprosto zmanjkalo goriva in je strmoglavila v morje, obstaja pa tudi teorija, da je bila vohunka predsednika Franklina D Roosevelta in so jo zajeli Japonci. Spet drugi menijo, da je letalo padlo na nenaseljeni japonski otok Nikumaroro, Earhartova pa naj bi nesrečo preživela, a pozneje umrla. Po eni od teorij je polet končala, se preselila v New Jersey in si spremenila ime. Lahko pa tudi, da so jo ugrabili vesoljci.

Izginotje letala z Glennom Millerjem
Legendarni glasbenik Glenn Miller je poleti leta 1944 v Angliji z ameriškim vojaškim orkestrom odigral več koncertov za zavezniške sile. Svojo zadnjo noč je preživel v Milton Ernestu, 14. decembra 1944. Naslednji dan naj bi letel v Pariz, kjer bi moral igrati za francoske vojake. A njegovo enomotorno letalo je nad Rokavskim prelivom izginilo, s tem pa so se rodile številne teorije o njegovi usodi. Nekateri menijo, da se je letalo znašlo v t. i. prijateljskem ognju, saj so vojaški bombniki po opuščenem napadu na nemški Siegen pred pristankom v Rokavski preliv odvrgli 100.000 zažigalnih bomb. A novinar nemškega Bilda, Udo Ulfkotte, je postregel z bolj opolzko, a manj verjetno teorijo - da je Miller prispel v Francijo, toda umrl za srčnim napadom v pariški javni hiši.
Živi
Letalo urugvajskih zračnih sil (čet 571) s 45 ljudmi na krovu, vključno z ragbijsko ekipo iz Montevidea, je oktobra 1972 v slabem vremenu padlo v Andih. Od 45 ljudi je 12 umrlo v strmoglavljenju, šest jih je umrlo v naslednjih dneh, osem pa v snežnem plazu, ki je pokopal razbitine letala, kamor so se zatekli. Preostalih 16 potnikov je preživelo le tako, da so se zatekli h kanibalizmu in se hranilo s trupli mrtvih sopotnikov. Preživele so našli šele 72 dni po nesreči, ko je dvema potnikoma po 10-dnevnem pohodu uspelo priti z gore in obvestiti pristojne. Po njihovi zgodbi je bil leta 1993 posnet film Živi.

Angola 727
Leta 2003 je boeing 727 vzletel z mednarodnega letališča Quatro de Fevereiro v Angoli, kar samo po sebi ne bi bilo nič nenavadnega, če ne bi letalo stalo nerabljeno na letališču že več kot leto dni, v čakanju popravil. Na krovu sta bila samo dva človeka - letalski inženir Ben Charles Padilla in njegov asistent, John Mikel Mutantu. Noben od njiju ni imel izkušenj, da bi pilotiral letalo, za katerega so ponavadi potrebni najmanj trije člani poadke. Nihče ne ve, zakaj je letalo vzletelo ali kam je šlo, a od takrat dalje nihče ni več videl ne letala ne Padille in Mutantuja.

Izginotje Iana Mackintosha
Ian Mackintosh je bil veteran Kraljeve mornarice, ustvarjalec znane britanske TV-oddaje Sandbaggers in, kot so sumili njegovi svojci in prijatelji, vohun. Leta 1979 je Mackintosh skupaj s svojim dekletom in prijateljem pilotom izginil med poletom z manjšim letalom nad obalo Aljaske. Nikdar več ga niso videli. Mackintoshev brat je pozneje podvomil o uradni razlagi ter obtožil britansko in ameriško vlado, da skrivata, kaj se je zares zgodilo z njegovim bratom.
Izginotje dveh kongresnikov
Sedem let pred Mackintoshevim izginotjem je burilo duhove (in podžgalo teorije zarote) še eno nad Aljasko pogrešano letalo. Na letalu sta bila demokratska kongresnika Nick Begich iz Aljaske in Hale Boggs iz Louisiane, ki je Begichu pomagal pri njegovi kampanji. Kljub veliki iskalni akciji - do takrat največji - so za letalom izginile vse sledi. So pa teoretiki zarote o atentatu na Johna F. Kennedyja pograbili dejstvo, da je bil Boggs član Warrenove komisije, zanimiv podatek pa je tudi, da je bil moški, ki je odpeljal Boggsa na letališče, sam Bill Clinton.