Podjetja Tesla, ki večino proizvodnje opravi v Kaliforniji in Teksasu, carine ne bodo težje prizadele. Foto: Reuters
Podjetja Tesla, ki večino proizvodnje opravi v Kaliforniji in Teksasu, carine ne bodo težje prizadele. Foto: Reuters

Nove carine začenjajo veljati nekaj dni zatem, ko je ameriški predsednik Donald Trump po močnem lobiranju proizvajalcev nekoliko omilil carine za domače proizvajalce. Z izvršnim ukazom je konec aprila preprečil podvajanje carin za avtomobilsko industrijo in znižal carinske stopnje za sestavne dele, ki jih proizvajajo v ZDA.

Trump je večkrat izrazil prepričanje, da bo s tovrstnimi ukrepi proizvajalce spodbudil k selitvi proizvodnje v ZDA, a analitiki opozarjajo, da bi to za proizvajalce pomenilo višje stroške in na koncu višje cene vozil za kupce.

Avtomobilski proizvajalci sicer po poročanju BBC-ja trenutno zaznavajo rast prodaje, ki jo je spodbudila prav bojazen potrošnikov pred zvišanjem cen. Da je prodaja aprila zrasla za dvomestno število, sta ta teden med drugim poročala General Motors in Ford.

V GM-ju so hkrati opozorili, da zaradi carin letos pričakujejo za približno pet milijard dolarjev dodatnih stroškov.

Številni avtomobilski velikani, med drugim Stellantis, pod okrilje katerega sodijo Jeep, Fiat in Chrysler, so zaradi negotovosti glede Trumpovih carin umaknili celoletne napovedi poslovanja.

Kot še poroča BBC, je bila lani skoraj polovica vozil, prodanih v ZDA lani, uvožena iz tujine.

Dobavitelji in proizvajalci avtomobilov opozarjajo, da bodo za premestitev proizvodnih linij potrebovali več let. Zaradi negotovosti glede trgovinskih ukrepov ameriške administracije pa se obotavljajo pri večjih naložbah v domačo proizvodnjo, piše New York Times.

Prav tako bi bilo zaradi nepredvidljivih stranskih učinkov carin pomanjkanje avtomobilskih delov, saj bi nekateri dobavitelji lahko zaradi finančnega stresa zaprli obrate.

Nekaj izjem pri uvozu iz Mehike in Kanade

Trump je od marca, ko je napovedal dodatne 25-odstotne carine na avtomobilske dele in vznemiril avtomobilske trge, deloma umiril ukrepe, še posebej do Mehike in Kanade, ki predstavljata pomemben del dobavne verige avtomobilske industrije.

Po zdajšnji ureditvi bodo v skladu s sporazumom o prosti trgovini dajatve oproščeni deli, izdelani v Mehiki in Kanadi. Ukrep je bil sprva začasen, vendar analitiki ocenjujejo, da bo po vsej verjetnosti ostal v veljavi.

Trump je podpisal tudi nekaj ukrepov za zaščito pred večkratnim carinjenjem istega izdelka in za zmanjšanje dajatev na avtomobilske dele iz drugih držav, ki bodo uporabljeni v avtomobilih, sestavljenih v ZDA.