Legendarna stoenka v originalni oranžni barvi. Foto: TV Slovenija, zajem zaslona
Legendarna stoenka v originalni oranžni barvi. Foto: TV Slovenija, zajem zaslona

Danes je stoenka na cesti prava redkost, še vedno pa živi v spominih in anekdotah ter celo pesmih.

Novinarka oddaje Tednik Anka Pirš je raziskala, zakaj je tako. Avtomobil je poleg uradnega imena Zastava 101 dobil mnoge vzdevke ‒ stoenka, stojka, stojadin. To je bil eden najprepoznavnejših avtomobilov v Jugoslaviji, v Kragujevcu v Srbiji so ga začeli izdelovati leta 1971 po licenci modela fiat 128.

Damir Horvat, predsednik Društva Zastava, je dejal: "Vsak, ki se prvič po dolgem času usede v stoenko, prepozna njen značilen vonj. Tudi če jo obnoviš, pretapiciraš, ta vonj ostane."

Zapisala se je tudi v srca ljudi. Anka Pirš je o stoenki spraševala ljudi na ljubljanskih ulicah, ki so ji dejali: "Kdor je imel stoenko, je bil gospod, frajer", "Če nisi imel fiča, si imel stoenko", "Vanjo si se vsakič zaljubi, ker se ti ni nikamor mudilo" in "Vse, kar si potreboval, si spakiral vanjo".

Proizvodnja stoenke je predstavljala 26 odstotkov proizvodnje vseh avtomobilov v Zastavi. Prvi primerek je s tekočega traka zapeljal leta 1971, zadnji leta 2008. V tem času so izdelali dober milijon stoenk, kar pomeni, da je to najbolj prodajan Zastavin model. Na vrhuncu proizvodnje so stoenke izvažali v 24 držav, saj je bila ob prihodu na trg zelo sodoben avto. Še več, bila je osnova za vse moderne avtomobile po tistem času.

Za ljubitelje starodobnikov ti primerki nimajo cene. Foto: TV Slovenija, zajem zaslona
Za ljubitelje starodobnikov ti primerki nimajo cene. Foto: TV Slovenija, zajem zaslona

Leta 1971 si jo lahko kupil z 21 povprečnimi plačami

Seveda je imela tudi svoje napake, predvsem odstopanje tapiserije. Kupci so na svoje vozilo čakali več mescev, višanje cene pa je morala odobriti oblast. Marta Rendla z Inštitut za novejšo zgodovino je dejala, da je bil razlog, da je postala limuzina stoenka tako priljubljena, naraščanje kupne moči do konca 70. let. "Ko je stoenka prišla v prodajo, je bilo za njen nakup potrebnih slabih 21 plač. Leta 1977 pa le še 15,5 plače."

Da je postala legendarna, je pripomoglo tudi dejstvo, da je udejanjala slogan o bratstvu in enotnosti, saj so sestavni deli zanjo prihajali iz vseh koncev Jugoslavije ‒ Slovenije, Kosova, Makedonije, Hrvaške, Srbije.

V Sloveniji je bilo leta 1997 registriranih še okoli 160.000 zastav. V srcu je ostala tudi humoristu Saši Đukiću, ki je kot Mama Manka priredil pesem Modrijanov: "Potovanje s stoenko je podobno sagi Igre prestolov. Vse priprave, pa potem tisto, ko te stoenka pusti na cedilu, pa kuhanje v vročini v avtu, pozimi pa mraz. To je bila avantura. Ko si le prišel na morje, je bila to neka katarza. Pravo doživetje. Stoenka je bila avtomobil vseh avtomobilov."

Celoten prispevek o stoenki iz oddaje Tednik si oglejte spodaj.

Stoenka