Zibelka slovenske alternative. Foto: MMC RTV SLO/ Miloš Ojdanić
Zibelka slovenske alternative. Foto: MMC RTV SLO/ Miloš Ojdanić

Edinstveno stičišče kultur in umetnikov z vseh vetrov tudi za četverico pionirjev "shoegaze" predstavlja drugi dom. Poleg tega, da so leta 2015 v Menzi doživeli ognjeni krst, imajo v bližnjih prostorih tudi vaje. Ulica je čez leta postala kulturna institucija, ki glasbenikom pod svojim okriljem omogoča pogoje za ustvarjanje, snemanje in produkcijo glasbe. Prav tako imajo dogodki na Metelkovi pomembno vlogo pri pridobivanju znanj in izkušenj s prirejanjem, organizacijo in izvedbo koncertov.

Haiku Garden v Gala Hali

Alternativne skupine se pri nas le stežka kosajo s popularnimi. Prizorišča na Metelkovi ulici so zato ključnega pomena, da skupinam nudijo platformo za izražanje, poslušalcem pa možnost izbire. Čeprav se subkulture v Sloveniji homogenizirajo, je alterskupnost pri nas močnejša, kot je slutiti na prvi pogled: "Alternativa gotovo ne umira. Nam se zdi, da ima Slovenija zelo močno alternativno sceno, sploh če primerjamo našo z drugimi po Evropi. Na Metelkovo prihajajo tudi večje skupine, klubi po Avstriji in na Hrvaškem so veliko bolj podzemni."

Člani skupine so neuničljivost in slogo slovenske alternativne scene občutili tudi na lastni koži, ko so jim v Španiji med turnejo iz vozila ukradli opremo. Fantje pravijo, da jim je takrat skupnost zelo pomagala: "Ljudje so nam ponujali opremo, različne skupine so ponudile nastope, s katerimi bi zbirali denar, na spletu smo pridobili toliko donacij, da smo skoraj popolnoma pokrili izgubo, ki so nam jo povzročili tatovi. Vsem, ki so nam takrat priskočili na pomoč, bomo večno hvaležni."

Sorodna novica Haiku Garden: Kot pionirji shoegaza v Sloveniji se počutimo odgovorne za predstavitev žanra

Skrhane vezi za napeto sedanjost

Drugi studijski album skupine Haiku Garden nosi ime Loose Contacts / Tense Present. Novost je že dostopna na platformah za pretočno predvajanje, vse te pesmi pa bo skupina predstavila prvega julija. Kje drugje kot doma, tam, kjer se je vse začelo – na Metelkovi v Gali Hali. Čeprav se fantje neradi ukalupljajo v določen glasbeni slog, jih nekako najlažje postavimo v podžanr indierocka "shoegaze", pa čeprav veliko njihovih prejšnjih del globoko poseže tudi v druge glasbene zvrsti.

Žanrske ledolomilce pri nas tako prepoznamo predvsem po vokalnih učinkih in distorziranih kitarskih rifih.

Pretekle izdelke skupine lahko označimo kot zasanjane, nova plošča pa je polna udarnejših zvokov, na kar so gotovo tudi vplivale okoliščine nastajanja albuma – epidemije covida-19. Čeprav se skupina izogiba izrazu "koronski album", vpliva najtežjega obdobja naše generacije ne zanikajo: "Loose Contacts / Tense Present je album nasprotij, ki izraža dualnost časa, v katerem živimo. V vseh besedilih je prisotna tematika izolacije. Sicer ti grejo vsi na živce, ampak potrebuješ ljudi, če hočeš nekaj ustvariti. To je gotovo posledica časa zadnjih dveh let, ko so vse pesmi nastale."

Vpliv zgodovinskih okoliščin na umetnost je nekaj popolnoma običajnega. Beda prve svetovne vojne je rodila ekspresionizem, evforija po koncu druge rokenrol, za železno zaveso pa so v Vzhodni Nemčiji nastale najbolj znane skladbe "industrial" žanra, pod katere se je podpisala skupina Rammstein. Osamljenost zadnjih dveh let je bila povod za še eno novost zadnje stvaritve skupine Haiku Garden. Po navadi se albumi snemajo ločeno za vsako glasbilo, "vrtnarji" pa so se tokrat odločili instrumentalne dele posneti naenkrat, kar plošči daje edinstven učinek živosti. Skladbe na novem albumu so nekoliko daljše, več je dinamičnih skokov, žanrskega mešanja, prav tako je poudarjen dramaturški lok, kar pri prejšnjih delih skupine ni bilo pravilo. Tudi besedila devetih pesmi novega albuma nosijo vpliv pandemskega ustvarjanja: "Besedila govorijo o našem osebnem doživljanju tega časa in odnosih z zunanjim svetom, pa tudi o odnosih znotraj zasedbe. Pesmi so nastajale v obdobju brezdelja in negotovosti, še v večji meri kot prej so bile ustvarjene v naših spalnicah, kar je definitivno vplivalo na album. Dejstvo je, da so nove skladbe nastajale v popolni odsotnosti poslušalstva, nismo jih imeli priložnosti preizkusiti in dopolnjevati. Zagotovo je bilo pri ustvarjanju med zaprtjem prisotno nekakšno vznemirjenje ob misli na prve priložnosti za predstavitev dela, kar nas je zagotovo dodatno gnalo naprej."

Najbolje se ljudje imajo tam, kjer ljudje živijo za alternativo

Poleti jih čaka več koncertov po Sloveniji, začeli bodo na obali v Kopru, kjer si poslušalci že lahko obetajo drobtinice nove plošče. Prejšnja leta so veliko koncertirali po tujini, družbeno stanje zadnjih dveh let pa je skupinam njihove ravni praktično onemogočilo koncerte zunaj države: "Trenutno so stvari na trhlih nogah. Že prej je bilo nam podobnim skupinam težko koncertirati po Evropi, zdaj pa je seveda še toliko zahtevnejše. Narediti dvotedensko turnejo po Evropi je že prej bilo izjemno organizacijsko zahtevno, igrali smo toliko, da smo si pokrili stroške, za zdaj bomo igrali bolj po Sloveniji. Hvaležni smo, da končno lahko sploh nastopamo."

Glasbo ustvarjajo zase, za dušo. Dejstvo, da ne težijo h komercializaciji, melodijam daje še večjo vrednost. Dokler so na koncertih ljudje, ki se jih lahko dotaknejo, bodo igrali z veseljem, tudi če jim nikoli ne uspe preboj na slovenski glasbeni "Mount Rushmore". Ravno odnos, ki ga skupina goji do oboževalcev, organizatorjev koncertov in glasbene sfere pri nas, jih dela tako posebne in zanimive: "Ponudb za koncerte skoraj ne zavračamo, včasih je treba preseči finančni vidik. Tudi zdaj, ko občasno dobimo kakšen boljši honorar, z veseljem igramo na samoniklih prizoriščih v manjših krajih. Pomembno nam je ozadje organiziranega dogodka, njegov namen in ali je delan za skupnost."

Foto: Nik Erik Neubauer/Haiku Garden
Foto: Nik Erik Neubauer/Haiku Garden

Cenijo predvsem lokalne organizatorje, ki se trudijo občinstvu ponuditi še kaj več od že ustaljene glasbene prakse. Tisti organizatorji, ki znajo ceniti skupine, brez katerih alternativni dogodki ne bi bili mogoči, od glasbenikov tudi prejmejo največ. "Klik" med ustvarjalci in organizatorji začuti tudi občinstvo, ki na takih prireditvah najbolj uživa: "Najraje igramo tam, kjer se ljudje zabavajo skupaj z nami. Nekateri pridejo zaradi nas, nekateri podpirajo alternativno sceno. Brez njih ni bendov na naši ravni. Kjer organizatorji živijo za to, je najboljše občinstvo. Lojalnost do prizorišč in skupin vidiš pri ljudeh. Metelkova sprejema različnost brez izjem, zato se tukaj najbolje počutimo."

Iz glasbene debate nas nazaj v resničnost potegne ura, majhen kazalec je bil že sumljivo blizu dvanajstici. Znova smo na terasi ulice, ki je fantom dala priložnost leta 2015. Vrvež pod nami se ni niti malo umiril, ljudje se imajo še vedno tako dobro kot takrat, ko smo pogovor začeli.