Kolesa, ki so del sistema Velib, so požela velik uspeh tako pri Parižanih kot pri turistih, ki jih z veseljem uporabljajo. Foto: EPA
Kolesa, ki so del sistema Velib, so požela velik uspeh tako pri Parižanih kot pri turistih, ki jih z veseljem uporabljajo. Foto: EPA
Parižani so v dveh letih uničili že 20.000 koles iz sistema Velib. Foto: EPA

Sistem izposoje koles Velib (ki predstavlja okrajšavo za "velo libre", kar pomeni zastonj kolo), ki je v lasti podjetja JCDecaux, je požel veliko pohval tako pri Parižanih kot pri turistih. Kolesa so za premikanje po francoski prestolnici zelo praktična, poleg tega pa so zelo primerno "zeleno" nadomestilo taksijem, avtobusom in podzemni železnici. A kot v zadnjem času ugotavljajo lastniki koles, so tudi zelo dragi, saj popravilo in menjava 20.000 koles ni mačji kašelj.

Lastniki koles se pritožujejo, da si nekateri vozniki dovolijo preveč svobode. Od 15.000 koles, ki so jih v obtok poslali v začetku, jih je več kot polovica izginila. Nekateri izposojevalci koles so svoje dogodivščine, kjer so kolesa uničili, posneli s kamero in posnetke objavili na spletnih straneh, tovrstno početje pa je dobilo celo ime: "Velib extreme".

Zdaj je v obtoku približno 20.000 koles, ki so bila vsa že zamenjana. Vsako kolo stane približno 500 dolarjev, kar pomeni, da prenova ali menjava vseh koles stane kar deset milijonov dolarjev.

"Nujno potrebujemo nov sistem vzdrževanja"
Remi Pheulpin
, direktor podjetja JCDecaux, je povedal, da so stroški vzdrževanja koles tako visoki, da jih ne morejo več nositi sami, še posebej, ker gre predvsem za vprašanje javnega reda in malomarnosti uporabnikov. "Če želimo, da bo Velib še deloval, moramo najti nov način vzdrževanja," je še povedal Pheulpin.

Težave, s katerimi se srečujejo v Parizu, bi lahko odvrnili podjetje v New Yorku, ki to poletje pripravlja podobno storitev. V New Yorku naj bi najprej uvedli pet poskusnih dni, ko se bodo s kolesi vozili kolesarski navdušenci. "Če bo preizkus uspel, bomo uvedli mrežo koles, ki bodo za minimalno ceno dostopni uporabnikom in ki bodo igrali pomembno vlogo pri premikanju skozi mesto," so povedali odgovorni v oddelku za promet pri newyorški mestni hiši.

V Parizu kmalu tudi Autolib?
Težave, s katerimi se srečuje Velib, pa bi lahko ustavile tudi nov projekt, ki ga pripravljajo v Parizu. Ta naj bi se imenoval Autolib, vanj pa naj bi bilo vključenih več sto vozil, ki bi jih poganjala alternativna goriva in ki bi si jih Parižani in turisti sposojali na več točkah po vsem mestu. Autolib naj bi začel delovati konec leta 2009, vendar so projekt zamaknili najmanj za eno leto.

B. T.