Foto: EPA/WLTP bo nekaterim proizvajalcem vozil na začetku leta 2019 še vedno povzročal preglavice.

Prodaja novih vozil v Evropi je v zelenih številkah vse od leta 2013 naprej. Prva polovica leta 2018 je bila rekordna, po 1. septembru in uveljavitvi novih pravil WLTP glede izpustov emisij v ozračje je pričakovano krivulja prodaje zavila navzdol.

To je bil zgolj prvi kazalnik, da se rast avtomobilskega trga ohlaja. Nič drugače naj ne bi bilo v letu 2019, ko bodo v ospredju brexit, Trumpova napoved carin na uvoz avtomobilov v ZDA, nestabilnost ekonomije v Italiji in nadaljevanje WLTP-cikla tudi za lahka gospodarska vozila. Spodbudna je napoved prihoda nekaterih novih generacij novih modelov na trg, kot sta volkswagen golf in renault clio.

Avtomobilski analitiki predvidevajo, da bo prodaja še vedno solidna, a ne gre pričakovati rekordnih skokov kot na začetku preteklega leta. "Na splošno še vedno pričakujemo rahlo rast prodaje v letu 2019," je dejal Martin Benecke, ki je pri IHS Markit zadolžen za področje prodaje v Eropi. Pri IHS-ju predvidevajo 1,3-odstotno rast prodaje novih avtomobilov v letu 2019, pri čemer pričakujejo, da bo rast prodaje leta 2018 na koncu okoli 1,8-odstotna. Pri LMC Automotive napovedujejo, da bo rast 0,9-odstotna, pri UBS-ju pa rast ocenjujejo le na 0,6 odstotka. In še to na račun prodaje v Rusiji, medtem, ko naj bi se v Zahodni Evropi prodaja novih vozil upočasnila, in naj bi bila letos v primerjavi z lanskim letom manjša za slab odstotek.

Trumpove grožnje

Pri Moody's napovedujejo enoodstotno rast prodaje v Zahodni Evropi, a so svoje napovedi znižali, predvsem na račun padca registracij novih vozil v Nemčiji po uveljavitvi novih pravil WLTP-ja. "Rizični trg je predvsem italijanski," pravi Falk Frey, podpredsednik pri Moody's.

Foto: Volkswagen/Prodaja križancev in športnih terencev bo še vedno rastla. Eden pomembnejših modelov bo VW t-cross.

Ekonomska rast v celotni Evropski uniji v letu 2019 naj bi bila dvoodstotna, podobno kot v letu 2018, še napovedujejo ekonomisti, ki jih skrbi upočasnjena rast v avtomobilski panogi v najpomembnejših državah, kot so Velika Britanija, Nemčija, Francija in Italija.

V Nemčiji prevladuje strah pred Trumpovo grožnjo z uvedbo visokih carin na uvožene evropske avtomobile. "Tega ne ve nihče," je v pogovoru za nemško tiskovno agencijo DPA dejala evropska komisarka za trgovino Cecilia Malmström. Evropski izvoz avtomobilov in avtomobilskih delov v ZDA je vreden več kot 50 milijard evrov letno.

"Ameriške carine bi Nemčijo močno prizadele. Veliko bolj kot druge evropske države," pravi Benecke in navaja še en pomemben dejavnik, povezan z avtomobilsko industrijo ‒ opuščanje vozil z dizelskimi motorji in prehod na alternativne vire pogonov: "Sheme, ki jih uvajajo države, da bi se znebile starih dizelskih vozil, znajo biti ključne, da bo avtomobilski trg ostal živahen in bodo ljudje stara vozila zamenjali z novejšimi."

Nestabilen italijanski trg
Večkrat omenjena Italija bi utegnila biti šibka točka avtomobilskih proizvajalcev, saj se je njena ekonomija že v preteklosti izkazala za zelo nestabilno. Italijanski BDP je v rdečih številkah že tretji zaporedni kvartal, a je Benecke kljub temu optimističen, saj ima Italija nadpovprečno star vozni park, ki ga bo treba pomladiti.

Foto: Promocijsko gradivo/Brexit že tretje leto zapored med proizvajalce vozil vnaša nemir.

Jonathon Poskitt, direktor zadolžen za napovedi globalne prodaje pri LMC Automotive, pravi, da ima največji prodajni potencial izmed velikih evropskih trgov Španija, ki ji predvidevajo štiriodstotno rast ekonomije: "Rast zaposlenosti še naprej krepi njihovo ekonomijo. 1,33 milijona prodanih vozil v zadnjem letu dni je še vedno manj kot pred krizo, ko so v Španiji prodali 1,6 milijona novih avtomobilov."

Brexit že tretje leto zapored v napovedi pri prodaji vozil vnaša neznanke, pravijo analitiki. Veliki Britaniji kljub temu napovedujejo 1,5-odstotno rast prodaje vozil.
Šok po uveljavitvi WLTP-ja je bil večji od pričakovanj, enako velja za padec prodaje. "To se bo poznalo tudi še leta 2019, še posebej v prvem kvartalu," napoveduje šef prodaje pri BMW-ju Pieter Nota, ki je za Automotive News Europe dejal: "Čutimo posledice." Benecke pravi, da testi WLTP-ja v letu 2019 ne bodo imeli večjega vpliva na prodajo vozil v letu 2019: "Pri nekaterih znamkah, na primer Audi in Porshe, bomo na začetku leta 2019 še vedno priča nestabilnosti, večini znamk pa je do konca leta 2018 uspelo uskladiti vso svojo modelsko floto z novimi pravili."

Analitiki še predvidevajo rahlo upočasnitev rasti pri prodaji vozil SUV in začetek opaznejše rasti pri prodaji električnih vozil. Prodaja križancev in športnih terencev bo še vedno rastla, predvsem na račun B SUV-razreda, kjer bo glavna zvezda VW t-cross, Škoda bo predstavila model kosmiq.

Analitiki kljub prihodu modelov, kot so mercedes (EQC), audi (e-tron) in jaguar (I-pace), na trg boljše čase za električna vozila napovedujejo za leto 2020, ko bodo morali avtomobilski proizvajalci zadostiti zakonodaji, ki veleva, da bo moralo biti povprečje pri izpustih CO2 novih modelov v ozračje 95 gramov na kilometer. Kljub temu je rast v prodaji električnih vozil pričakovati že letos. "Avtomobilski proizvajalci bodo s predstavitvijo svojih najpomembnejših elektrificiranih modelov čakali do zadnjega trenutka. Takrat je pričakovati, da bo cena električnih avtomobilov veliko sprejemljivejša, kot je danes," še pravi Benecke.