Foto: Citroën/Citroën XM je bil pojem francoskega avtomobilskega razkošja.

Leto 1989 bi lahko označili kot eno od tistih bolj posebnih, saj je tedaj po več kot treh desetletjih padel berlinski zid, s srečanjem ameriškega predsednika Busha in sovjetskega generalnega sekretarja Gorbačova na Malti se je končala hladna vojna, z reformami Anteja Markovića pa smo tudi v Jugoslaviji doživeli krajše obdobje olajšanja, tik preden je država padla v kaos. In tedaj je na ceste zapeljalo nekaj avtomobilov, ki bodo letos stari trideset let, torej bodo zreli za uradni status starodobnika.

Foto: Ford/Fiesta tretje generacije je bila na voljo tudi v športni izvedbi.

Prva dva predstavnika svežih starodobnikov sta na ceste zapeljala prav v državi, ki je 'izgubila' zid, Nemški demokratični republiki. Trabant in wartburg sta sicer bila bolj ali manj enaka v proizvodnji že več desetletij, a oba sta leta 1989 doživela korenito spremembo, ki jima je podaljšala življenje: vgradnjo Ottovega štiritaktnega štirivaljnika, ki je v trabantu nadomestil dvovaljni, v wartburgu pa trivaljni dvotaktni motor. A spremembe so jima dejansko prinesle le kratko upanje, saj sta se skupaj s svojo državo kmalu odpeljala v zgodovino. A če si v svoji garaži želite pravega 'vzhodnega Nemca', ne marate pa vonja po olju v bencinu, je to morebiti prava rešitev, pa čeprav v njem bije kleno zahodnjaško srce, za katerega so poskrbeli pri Volkswagnu.

Foto: Land Rover/Land rover discovery je kmalu dokazal svoje plezalne sposobnosti.

Od forda fieste do porscheja 911
Če omenjamo menjave generacij, ne moremo mimo forda fieste, ki je tistega leta vstopila v svojo tretjo generacijo in dobila popolnoma novo platformo. Omenimo le, da je bila istega leta predstavljena tudi športna različica fiesta XR2i, prva fiesta z elektronskim vbrizgavanjem goriva v sesalni vod. Če je bila fiesta avtomobil s spodnjega dela statusne lestvice, ki je doživel generacijsko prenovo, je to v vrhu avtomobilske ponudbe vsekakor bil porsche 911, ki je leta 1989 vstopil v četrto generacijo z interno oznako 964.

Foto: Mazda/Mazda MX-5 je že v prvi generaciji postala avtomobilska legenda.

Za ljubitelje francoskega pojmovanja razkošne limuzine je poskrbel citroën XM, ki je tistega leta nasledil že precej ostareli citroën CX, vtis o francoskem udobju pa je dopolnil še peugeot 605. Lancia delta druge generacije (dejansko je prišla štiri leta pozneje) je limuzinsko različico dobila v obliki štirivratne limuzine dedre, ki je leta 1989 nasledila precej neuspešno prismo in so ji namenili vlogo alternative za tiste, ki si niso želeli razkošja veliko večje lancie theme. Leta 1989 je na svet zapeljal tudi povsem novi avtomobil z Daljnega vzhoda, subaru legacy, ki ga je japonska znamka v limuzinski in kombijevski obliki ter s prednjim ali štirikolesnim pogonom na trg poslala, da bi zagrenila življenje hondi accord, toyoti camry, mazdi 626 in podobnim tekmecem.

Foto: Opel/Opel je s calibro zadel duha časa in bil z njo precej uspešen.

Legendarna terenec in roadster
Leta 1989 je na avtomobilski trg zapeljal tudi land rover discovery, ki si je šasijo in podvozje 'izposodil' pri večjem range roverju, cenovno pa je tekmoval predvsem s podobnimi japonskimi terenci. Kljub bolj izpopolnjeni zasnovi od klasičnega defenderja je kmalu dokazal tudi svoje terenske sposobnosti, k čemur so gotovo pripomogle tudi udeležbe na zahtevnih pustolovskih relijih.
Precej novosti je bilo tudi na športnem področju, kjer verjetno najbolj izstopa prva generacija mazde MX-5, majhnega roadsterja, ki si je kmalu po predstavitvi priboril status klasičnega avtomobila. Na drugem koncu razredne lestvice je bil tedaj mercedes-benz SL, stuttgartska kupejevska admiralska ladja, ki je tedaj vstopila v četrto generacijo z interno oznako R129. Med športniki, ki so tistega leta prvič nastopili na avtomobilskem trgu, je bil tudi privlačni daljnovzhodni športnik mitsubishi eclipse, status starodobnika pa bo lahko prvič dobila tudi športna različica opla vectre, opel calibra, ki je veliko privržencev kmalu po predstavitvi dobila tudi pri nas. Leta 1989 je nasledila legendarno manto in se na trgu obdržala vse do leta 1997.

Foto: Porsche/Porsche 911 je leta 1989 doživel korenito prenovo.

Kaj pa prav na vrhu?
No, če si želite zares razkošni starodobnik, pri katerem pa se lahko zgodi tudi, da bo veliko drago plačanega časa preživel v servisni delavnici, lahko posežete po astonu martinu virage, ferrariju 348 ali maseratiju shamalu.