Konceptna vozila imajo nalogo vzbujati pozornost in so podlaga za poznejša serijska vozila. Foto: BMW
Konceptna vozila imajo nalogo vzbujati pozornost in so podlaga za poznejša serijska vozila. Foto: BMW

Konceptna vozila so običajno videti kot vozila iz znanstvenofantastičnih filmov – premikajo se na stran kot rakovica (mercedesov koncept Vision AVTR) in celo letijo (hyundaijev koncept letečega taksija). Ne gre le za trike in ure vaj avtomobilskih oblikovalcev ter inženirjev, ampak je namen proizvajalcev s študijami pokazati prihodnost mobilnosti.

Tehnične in oblikovne skrajnosti
"Razvoj avtomobila traja okoli štiri leta,"
je za Automobilwoche, kjer so se posvetili ozadju nastanka in namena konceptnih vozil, povedal Paolo Tumminelli, profesor oblikovanja na zasebni šoli za umetnost in tehnologijo v Kölnu. Konceptni avtomobili poskrbijo, da avtomobilski proizvajalci lažje premostijo čas do predstavitve novega izdelka. Konceptna vozila vzbujajo navdušenje in pritegnejo pozornost, hkrati pa vzbujajo domišljijo, kakšen bo na koncu serijski izdelek.

V zadnjih letih oblikovalci pri oblikovanju konceptnih vozil navdih iščejo v avtonomni vožnji. Foto: MMC RTV SLO
V zadnjih letih oblikovalci pri oblikovanju konceptnih vozil navdih iščejo v avtonomni vožnji. Foto: MMC RTV SLO

Študije lahko pokažejo, "kaj je tehnično in oblikovno mogoče", dodaja profesor Stefan Bratzel iz Centra za avtomobilski menedžment v Bergisch Gladbachu. Proizvajalci s študijami tudi preizkušajo odziv javnosti, ki pogosto vplivajo na končno podobo serijskega vozila. Konceptna vozila vzbujajo čustva, javnost pa v njih vidi obris avtomobilov, ki so pozneje predstavljeni v podobni obliki, tudi če se posamezni elementi nikoli ne znajdejo v serijski proizvodnji.

Pričakovanja javnosti težko izpolnjena
"Na žalost so takšne študije običajno videti veliko bolje kot vozila, ki pozneje zapeljejo v proizvodnjo," pravi Tumminelli in dodaja: "Škoda, da pričakovanja javnosti na koncu niso vedno povsem izpolnjena, čeprav je vsem jasno, da številnih oblikovalskih rešitev za končni izdelek ni mogoče izpolniti."

Nekatere študije predstavljajo le nove oblikovalske linije. To se običajno zgodi, ko je imenovan novi glavni oblikovalec pri blagovni znamki ali pa želi blagovna znamka osvežiti svojo obliko. Ločeno od klasičnih konceptnih vozil so še t. i. sanjski koncepti: vizionarski avtomobili, ki lahko plujejo ali letijo. Čeprav so daleč od resničnosti, pa z njimi avtomobilski proizvajalci kažejo, kaj je mogoče narediti.

Na zadnjem CES-u v Las Vegasu so nam pri Audiju razkrili, da bi konceptna vozila, ki jih razkazujejo na salonih, brez težav pripeljali na ceste, a so velikokrat s tehnologijami in obliko pred časom in je vprašanje, kako bi jih javnost sprejela. Foto: Avtomobilnost
Na zadnjem CES-u v Las Vegasu so nam pri Audiju razkrili, da bi konceptna vozila, ki jih razkazujejo na salonih, brez težav pripeljali na ceste, a so velikokrat s tehnologijami in obliko pred časom in je vprašanje, kako bi jih javnost sprejela. Foto: Avtomobilnost

Od varnosti do aerodinamike in elektrike
Konceptna vozila so se z desetletji spreminjala, prav tako tudi njihov namen. V 70. letih prejšnjega stoletja je bil poudarek na varnosti, v osemdesetih na aerodinamiki, v devetdesetih na tradiciji. Konceptna vozila se zdaj že nekaj let vrtijo okoli električne mobilnosti in avtonomne vožnje.

Pogosto so študije videti, kot da so nekaj pozabili vanje vgraditi: manjkajo sedeži in zadrževalni sistemi, prav tako vrata. Pri takih vozilih v hipu razberemo, da imajo le malo možnosti za množično proizvodnjo. A prav taka vozila so za številne znamke uvod v nov izdelek in neke vrste ambasadorji znamke.

"Te študije temeljijo na poznejših serijskih vozilih, zato naj bi neki kupec želel novi avto določene znamke," je za Automobilwoche dejal glavni oblikovalec Daimlerja Gorden Wagener. Študije prikazujejo neko novo sporočilo. Z nedavno predstavljenim Vision AVTR se Mercedes premika k trajnostni mobilnosti. To je vozilo, ki se vede kot živ organizem, ki ga lahko doživimo z vsemi čutili. Želi združiti tehnologijo in trajnost in je narejeno iz recikliranih materialov. Sporočilo: Daimler želi do leta 2039 izdelati avtomobile, ki bodo ogljično nevtralni.

Pri nekaterih konceptih, kot je zadnji znamke Mercedes, je takoj vidno, da ni namenjen serijski proizvodnji, niti ni pričakovati, da bo vozilo kdaj koli zapeljalo na cesto. Zato pa isto vozilo prikazuje željo po brezogljični prihodnosti. Foto: Mercedes-Benz
Pri nekaterih konceptih, kot je zadnji znamke Mercedes, je takoj vidno, da ni namenjen serijski proizvodnji, niti ni pričakovati, da bo vozilo kdaj koli zapeljalo na cesto. Zato pa isto vozilo prikazuje željo po brezogljični prihodnosti. Foto: Mercedes-Benz

Oblikovalci vidijo deset let naprej
"Za nas so to vozila z 'vau' učinkom, iracionalna vozila, ki so izrazito oblikovalsko usmerjena in se neposredno ne nanašajo na serijsko proizvodnjo, hkrati pa privlačijo veliko pozornosti," pravi Wagener. "Poleg tega jih oblikovalci uporabljamo za pridobivanje novih navdihov, saj lahko z njimi pogledamo do deset let v prihodnost." To pri oblikovalcih spodbuja ustvarjalnost – ki se odseva tudi pri serijskih vozilih. "Tudi pri konceptih morajo biti proporci pravilni, vozilo mora biti videti čudovito in seksi," dodaja oblikovalec.

Digitalna ogledala poznamo že vrsto let, saj so jih na konceptih predstavili mnogi proizvajalci. Danes so postala realnost. Ima jih na primer električni audi e-tron. Foto: MMC RTV SLO/Miha Merljak
Digitalna ogledala poznamo že vrsto let, saj so jih na konceptih predstavili mnogi proizvajalci. Danes so postala realnost. Ima jih na primer električni audi e-tron. Foto: MMC RTV SLO/Miha Merljak

Digitalna ogledala postala resničnost
Projekt razvoja, oblikovanja, konstrukcije in prilagoditve vozila stane veliko denarja. Odvisno od modela, lahko tudi več sto milijonov evrov. Glavni oblikovalec Volkswagna Klaus Bischoff je pojasnil, da pri VW pri projektu sodeluje okoli 400 oblikovalcev in več kot 10.000 inženirjev.
"Koncepti so pomembno orodje, da podjetje prepriča vse, ki sodelujejo pri snovanju serijskega izdelka," pravi Bischoff. "Spremljamo reakcije in razvijamo študije do serijske proizvodnje."

Pri študijah lahko oblikovalci preizkusijo vse in upajo, da bodo z idejami prepričali celotno ekipo. "V sodelovanju z inženirji in prilagajanjem zakonskim določbam študije pogosto tudi zadržijo nenavadne ideje," pravi Bischoff. Na primer digitalna zunanja ogledala s tehnologijo kamer, prvič predstavljena pred skoraj desetletjem, so zdaj na voljo na novem električnem audiju e-tron.