Foto: MMC RTV SLO/Pri prevozniku lahko tudi Iz elektronskih tahografov razberejo, ali je šlo pri prevozu otrok za sunkovito zaviranje. Iz podatkov lahko razberejo hitrost, postanke, kdaj je voznik začel vožnjo, če je zamudil, kje je naredil postanek.

Žalostno je, da morajo policisti pogosto voznike, še posebej tiste, ki so odgovorni za prevoz otrok, opozarjati, da alkohol in vožnja nista združljiva. Enako velja za organizatorje raznih tečajev za otroke. V preteklosti smo v črni kroniki že brali, da so policisti med šolskimi počitnicami oglobili voznico ali voznika, ker otroci v vozilu niso bili zavarovani z ustreznim zadrževalnim sistemom, vozilo ni bilo opremljeno s tahografom in ni imelo opravljenega predpisanega tehničnega pregleda. Še več, tudi voznik ali voznica nista imela potrdila o poklicnih vozniških izkušnjah.

Po jahačih na vrsti vozniki
Prav temu se posvečamo v nadaljevanju naše preventivne akcije Šola varne vožnje. V preteklosti smo osnovnim šolam podarili 200 jahačev, da bi se otroci v šolo prevažali bolj varno. Hkrati smo otrokom in učiteljem podali kratko predavanje, zakaj se je treba privezovati. To smo jim povedali v obliki igrice, na primer, kako je prišlo do varnostnega pasu in zakaj je pomemben.

Moramo se zavedati, da v Sloveniji uživamo veliko blaginjo, ko nam šola ali pa občina organizira prevoz otrok s šolskim kombiji ali avtobusi v šole in iz šole nazaj domov. A smo se morali odzvati, saj smo v redakcijo Avtomobilnosti s strani staršev dobili obvestila, da prevozi niso tako varni, kot bi morali biti. Na to nas opozarjajo tudi policijska poročila, ki se znajdejo na straneh črne kronike. Nedavno je avtobus poln otrok zapeljal s ceste, na srečo ni bilo hujše poškodovanih. Taki dogodki nas spomnijo na nekaj kar vemo vsi, da moramo z zgledom pokazati, da se vožnje lotevamo skrajno resno.

Vozniki so neznanka
Zato smo se zdaj posvetili voznikom, saj so ob tehnični brezhibnosti kombijev in cest po katerih se vozijo, ključni za varen prevoz naših otrok. "Vozniki so najlažji in tudi najtežji del neznanke. Človek je pogosto glavni dejavnik v prometni nesreči. Največ lahko za varen prevoz naredijo prav vozniki," pravi strokovnjak za promet in varno vožnjo Andrej Brglez in pojasni, da imajo vozniki glavno besedi pri tem, ali se otroci privežejo, ali ne, kako jih na to opozorijo. "V šolskem kombiju in avtobusu ne bi smeli speljati, če otroci niso privezani," še pravi Brglez.

Foto: MMC RTV SLO/David Šavli/Sebastjan Mavrič, ravnatelj OŠ Hrpelje Kozina, pravi, da bo uporaba aplikacije tudi znak zaupanja v prevoznika.

Zdaj gremo torej korak naprej. Z aplikacijo Drajv omogočamo, da tudi starši vedo, kako varno so bili njihovi otroci pripeljani v šolo ali iz šole domov. Pri tem aplikacija ne meri le, ali so se vozniki držali cestnoprometnih predpisov, beleži tudi, če je voznik dvignil telefon med vožnjo in pogledal sms sporočilo.

Prve šole že del našega projekta
Prvih pet šol in z njimi tudi vozniki so se priključili naši akciji. Dobili so telefone z naloženo aplikacijo Drajv. Ne zato, da bi uporabljali telefon za pisanje sms sporočil ali telefonske pogovore, ampak zato, da beleži pospeške in pojemke, da bi natančno videli, kako voznik vozi. S pomočjo vozniških algoritmov potem aplikacija voznikovo vožnjo tudi oceni in na koncu pove kakšen odstotek varnosti s svojim vozniškim slogom je voznik dosegel. Vožnje bodo beležene na spletu in starši, svet staršev, učitelji in ravnatelji bodo lahko na koncu pogledali, kako dober je voznik. Tako ne bodo odvisni zgolj od podajanja mnenj učencev in staršev.

V Avtomobilnosti smo pred projektom z aplikacijo opremili tudi testne voznike šolskih kombijev in ugotovili, da rezultata 90 odstotkov, konec meseca s previdno vožnjo ni težko dobiti.

Pogovarjali smo se tudi s Cito Oset, direktorico podjetja Street Tour, ki se ukvarja s prevozi. Pojasnila nam je, da je varnost zagotovljena že z vozniki, ki morajo imeti ustrezno kategorijo, obvezno prakso in vsakoletno ustrezno izobraževanje. Za prevoz otrok so predpisane omejitve hitrosti, vozila so označena s posebnimi tablami, da ostali udeleženci v prometu, ne glede na to, ali gre za kombi ali avtobus vedo, da gre za prevoz šolskih otrok in s tem so tudi oni dolžni zagotoviti neko varnost na cesti.

Foto: MMC RTV SLO/David Šavli/Na Avtomobilnosti začenjamo z novim poglavjem Šole varne vožnje, s katero želimo tudi sami prispevati k večji varnosti pri prevozu otrok v šole.

"Prepričan ne moreš biti v nobeno stvar. Poznati moraš človeka, ki to delo opravlja, kakšne izkušnje ima, kakšna je njegova vozniška preteklost, če govorimo o nesrečah ali poškodbah. To se zagotovo preverja pred nastopom službe in zaposlitvijo," zatrjuje Osetova in pravi, da je vsekakor zelo pomemben tudi odnos. Predvsem pri prevozu otrok: "Saj vemo, da niso vsi primerni za delo z otroki. Otroci so posebna skupina v naših prevozih. Moraš biti pozoren, prijazen, upoštevajoč, moraš jih znati opomniti: privežite se, ne stojte, ne hodite po avtobusu."

Otroci tudi kritiki
Otroci pogosto povedo staršem, s katerim voznikom so zadovoljni in s katerim ne. To je informacija iz prve roke tudi za prevoznika, sicer pa "Informacije nam dajejo tudi otroci, oni znajo najbolje oceniti voznika. Oni so z njim v stiku. Oni pa imajo radi voznike, ki jim tudi kaj pustijo, jim včasih kaj prinesejo, vsekakor pa je osnova, da so prijazni."

Sebastjan Mavrič, ravnatelj OŠ Hrpelje Kozina potrjuje, da pogosto informacije, tudi kritike, dobijo s strani staršev. "Povedo, da je voznik kombija, ali pa avtobus vozil prehitro. Da so vozili za njim. Vedno odreagiramo hitro. Verjamemo pa, da bo aplikacija pripomogla k izboljšanju načina vožnje," pravi ravnatelj, ki se ne boji odziva šoferjev na nadzor s pomočjo aplikacije: "To bo za podjetja, ki se ukvarjajo s prevozi, in tudi voznike neko priporočilo, da so varni vozniki in dobri prevozniki."