Prvi polet Starshipa 17. aprila letos. Jasno je vidnih več ugasnjenih motorjev. Foto: Associated Press/Eric Gay
Prvi polet Starshipa 17. aprila letos. Jasno je vidnih več ugasnjenih motorjev. Foto: Associated Press/Eric Gay

Ustanovitelj SpaceX-a Elon Musk je razkril nekaj podrobnosti o prvem poletu sistema Starship in o načrtih za prihodnost. Na storitvi Twitter Spaces je v enournem pogovoru dejal, da je bil polet uspeh, da izstrelišče ni tako hudo poškodovano in da za letos načrtuje do pet poletov Starshipa.

Avdio: Posnetek celotnega pogovora

Sorodna novica Mogočni Starship poletel in se razletel na višini 30 kilometrov

Tri motorje so ugasnili

Prva izstrelitev celotnega Starshipa je potekala 20. aprila z Boca Chice v Teksasu. Že takoj na začetku so ugasnili trije motorji od 33. 30 delujočih je zagotovilo SpaceX-ove minimalne pogoje za vzlet. Trojico je samodejno ugasnil računalnik, saj je bila v neprimernem stanju za razvoj polnega potiska.

Musk meni, da motorjev ni poškodovalo kamenje, ki je letelo iz vznožja rakete. "Čudno, ampak nimamo nobenih dokazov, da bi kameni tornado dejansko materialno poškodoval motorje ali toplotne ščite. Morda je, ampak dokazov za to nimamo."

Sorodna novica Polet Starshipa: zmagoslavje ali klavrni propad?

Starship se ni dvigal navpično, ampak nekoliko postrani. Pojavila so se ugibanja, ali nemara namenoma, da bi zmanjšali vpliv na izstrelitveni stolp. Musk je zagotovil, da to ne drži in da se je nagib trajektorje zgodil zaradi neenakomernega potiska, slednji pa zaradi ugasnjenih motorjev.

Po 27 sekundah so "nekakšnem energetskem dogodku" oziroma "neke vrste eksploziji" izgubili stik z motorjem številka 19. Takrat je bil tudi poškodovan toplotni ščit na motorjih 17, 18, 19 in 20. Po 62 sekundah se je poškodoval toplotni ščit na motorju 30. Raketa se je kljub temu vzpenjala.

Po 85 sekundah pa je vse skupaj šlo zares po zlu. Raketa se ni več usmerjala. Točnega vzroka Musk še ne pozna. Glede na doslej zbrane podatke pa meni, da se je po eksploziji enega od motorjev odprla pot plamenom, ki so nato poškodovali ali hidravlični sistem za usmerjanje ali pa avioniko, torej elektronski sistem za nadzor poleta.

Potreben bo nov sistem za samouničenje

Musk meni, da bi Starship zelo hitro razpadel, če bi bil v nižjih gostejših delih ozračja. Foto: SpaceX
Musk meni, da bi Starship zelo hitro razpadel, če bi bil v nižjih gostejših delih ozračja. Foto: SpaceX

Starship se je nenadzorovano obračal in naposled izginil v veliki eksploziji. Musk je potrdil, da so sprožili sistem za samouničenje. A pri tem so naleteli na težavo. Starship bi se moral nemudoma razleteti, toda od vžiga do uničenja je minilo kar 40 sekund. Takšen zamik je nesprejemljiv, zato bodo v SpaceX-u pripravili nov sistem za samouničenje, opremljen z več namenskega eksploziva. Sprememba bo terjala recertifikacijo in najbrž še največ časa od vseh sprememb, ki jih nameravajo opraviti, je napovedal Musk.

"Kameni tornado" je izpihal luknjo

Dan pred izstrelitvijo.
Dan pred izstrelitvijo. "Jekleni sendvič" bo pod izstrelitveno ploščadjo in z njo povezan. Foto: SpaceX

Izstrelitvena ploščad je bila hudo poškodovana. Izpuh rakete – "največji rezalni gorilnik na svetu" – je razbil plast betona, kosi so leteli daleč naokoli. V SpaceX-u so pričakovali, da bo ploščad iz armiranega betona Fondag preživela eno izstrelitev, v kar jih je prepričal t. i. statični test, torej kratek prižig Super Heavyja. A očitno so se zmotili.

Kako je lahko takšen odporen tip betona popustil že po nekaj sekundah? Musk je predstavil hipotezo, s katero se trenutno največ ukvarjajo: popustil je pesek pod plastjo betona, beton se je ukrivil in potemtakem počil.

Kar je sledilo, je Musk opisal z izrazom "kameni tornado". Kosi betona, peska, kamenja so ustvarili ogromen oblak, razbitine so letele daleč naokoli, poškodovale infrastrukturo, prah ter pesek sta prekrila številne okoliške kraje. Musk je zatrdil, da v prahu ni bilo nič strupenega. Naravovarstveniki po poročanju Reutersa zahtevajo podrobno analizo.

"Vsekakor tega ne nameravamo več početi," je poudaril Musk.

Kamenje in pritisk sta poškodovala rezervoarje na izstrelišču, ki jih bo treba zamenjati. A to so v vsakem primeru nameravali storiti, želijo namreč boljše oziroma za njihove potrebe primernejše modele, je povedal prvi mož SpaceX-a.

"Jekleni sendvič"

In kako bodo preprečili ponovitev kamene toče? Z veliko jekla in vode. Musk je zadevo ponazoril z dvema izrazoma: "mega jeklena palačinka" oziroma "ogromna pršna glava iz zelo močnega jekla, ki je usmerjena navzgor".

Pod raketo bodo dali dve plasti jekla, med njima bo voda. Zgornja plast bo naluknjana. Iz lukenj bodo tekli curki vode pod pritiskom, večjim od tistega, ki ga bo izpuh rakete izvajal na jeklo. To je dokaj preprosto, pravi Musk in napoveduje, da bo zadeva kmalu postavljena.

Akustika, torej tresenje zraka, ki se bo od tal odbijalo neposredno nazaj v raketo, ga ne posebej skrbi. Očitno meni, da hrup na pogonski sklop Starshipa nima omembe vrednega vpliva. V odgovoru se je osredinil zgolj na tovor, ta pa je dovolj visoko, da da hrup nanj nima posebnega vpliva, je zatrdil.

Musk si želi sčasoma razviti ploščad, ki bo čim bolj preprosta in bo terjala čim manj vzdrževanja. Obenem želi pospešiti izstrelitev in s tem zmanjšati obremenitev ploščadi. Pri zadnji je Starship vztrajal pet sekund in se šele nato dvignil, saj so bili "nežni" z motorji. Preverjali so jih enega za drugim. Naslednjič jih bodo pognali precej hitreje, Starship bi se moral dvigniti po dveh sekundah in pol.

Zakaj se niso lotili gradnje izpušnega jarka, kakršnega koristijo ostale večje nosilne rakete? "Lahko bi uporabili eno ali drugo. Gre za različne šole. Važno je, da na kar koli že moli plamen, hladimo regenerativno in z izhlapevanjem. Oba pristopa delujeta," je zatrdil.

Spremembe na raketi in načrti za prihodnost

Muskov dolgoročni cilj je samozadostna kolonija na Marsu. Foto: Reuters
Muskov dolgoročni cilj je samozadostna kolonija na Marsu. Foto: Reuters

Če raketa ne bi ostala brez usmerjevanja, bi lahko prišlo do ločitve prve in druge stopnje, je povedal Musk. Super Heavy bi oddal Starship na samostojno pot vse do pljuska v morje pri Havajih.

Stari in novi raptor, motor, ki ga ženeta metan ter kisik. SpaceX ima že dlje časa težave z zanesljivostjo teh motorjev. Foto: SpaceX
Stari in novi raptor, motor, ki ga ženeta metan ter kisik. SpaceX ima že dlje časa težave z zanesljivostjo teh motorjev. Foto: SpaceX

SpaceX bo zato precej pozornosti posvetil zanesljivosti. Na naslednjem poletu bo uporabil Booster 9 (Super Heavy 9), ki je prenovljen in kot celota precej bolj zanesljiv. Med drugim bo imel električne aktuatorje namesto hidravličnih. Hidravlika ima šibko točko: če pade tlak, lahko cel sistem odpove. Booster 9 je tudi opremljen z novejšimi, po Muskovih besedah zanesljivejšimi raptorji. Starship, uporabljen aprila, je imel raptorje različnih dizajnov in starejše generacije. Booster 9 bo nadalje imel boljšo medmotorno zaščito, ki lahko prepreči verižno reakcijo odpovedi.

"Če imaš izjemno dobro zaščito motorjev in en motor odpove, ne sproži odpovedi sosednjih motorjev ali stopnje. Če izgubiš enega od 33 motorjev, so to trije odstotki potiska. Nič hudega. Če pa motorji niso dobro zaščiteni, potem lahko odpoved enega sproži učinek domin pri sosednjih in gre za skrajno nezanesljivo konstrukcijo."

Kar očitno velja za prvi sistem Starship, ki so ga spravili v nebo.

Kdaj in kakšen bo naslednji polet

Polet je okvirno ustrezal pričakovanjem, je v pogovoru na Twitterju nadaljeval Musk. Skoraj bi dosegli ločitev prve in druge stopnje. Če bi v odgovor odpovedim bolj pognali še delujoče motorje in če bi še imeli zmožnost usmerjanja rakete, bi ločitev po Muskovih besedah dosegli.

To bo tudi ključni cilj naslednjega poleta, katerega načrt bo kopija minulega. Musk meni, da bi lahko znova poskusili čez štiri ali šest tednov, in možnost dosega vesolja postavlja nad 50 odstotkov. Poudarja, da je časovnica odvisna predvsem od odobritev pristojnih organov. Kot pri vsaki takšni odpovedi bo namreč zadevo temeljito preverila ameriška zvezna agencija za letalstvo (FAA), morda tudi tista za okolje zaradi prahu, ki se je razširil.

Musk cilja na do pet poletov sistema Starship letos. Če do konca leta ne bodo dosegli orbite, bo presenečen. Musk je sicer znan po številnih izjemno optimističnih časovnicah, ki se pogosto ne izidejo. A znan je tudi po tem, da napovedi v grobem prej ali slej udejanji.

Model rakete N1 v Bajkonurju leta 1967. Prvo stopnjo je gnalo 30 motorjev NK-15. Njen najvišji polet je bil grobo primerljiv s prvim poletom Starshipa. Foto: National Reconnaissance Office
Model rakete N1 v Bajkonurju leta 1967. Prvo stopnjo je gnalo 30 motorjev NK-15. Njen najvišji polet je bil grobo primerljiv s prvim poletom Starshipa. Foto: National Reconnaissance Office

In tokrat je napovedal, da bodo Starship zagotovo spravili do zanesljivega, delujočega stanja. Trajalo bo nekaj let, da dosežejo stopnjo razvitosti Falcona 9, ki zdaj že zanesljivo pristaja – in je nenavadno, če mu spodleti. Starship bo prej ali slej deloval, če bo za to potrebnih deset poletov, jih bodo pač opravili, je povedal Musk in opozoril na dejstvo, da Starshipe izdelujejo skorajda po tekočem traku, raptorjev pa imajo toliko, da so morali proizvodnjo celo ustaviti.

Razvoj je primerjal s staro sovjetsko raketo N1, s katero je azijska velesila želela tekmovati z ZDA na poti na Mesec. Musk je izrazil občudovanje nad takratnimi sovjetskimi razvijalci raketne tehnologije. Dejal je, da je N1 edina raketa v zgodovini, primerljiva s Starshipom. N1 bi prej ali slej uspel, če se takratna sovjetska politika ne bi odločila za ukinitev zaradi stroškov in drugih prioritet.

In tako bo Starship prej ali slej uspel. N1 je bil ustavljen po štirih poletih, SpaceX pa ima skorajda proizvodni tekoči trak in če bo potrebnih 10 poletov za uspeh, jih bo pač deset. Musk je še zagotovil, da imajo denarja dovolj in da letos po vsej verjetnosti ne bodo iskali novih investitorskih milijard.

"Dobro je, da je zadeva nekako delovala. Težave bomo odpravili in odprla se bo pot do Marsa," je sklenil ameriški magnat.

Njegova vizija je namreč kolonizacija Marsa.