Znanost in tehnologija
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.3 od 45 glasov Ocenite to novico!
3122 Florence
Animacija obleta (GIF). Foto: Nasa
3122 Florence
Daleč, a še vedno v soseščini Zemlje. Foto: Nasa
Asteroid
Kako izgleda asteorid? To je Itokawa, 500-metrski primerek. Foto: wikipedija
false
Zemljo je letos na "neudobni" razdalji 1,7 milijona kilometrov obletel asteroid s premerom 650 metrov. Če bi se zaletel v planet, bi bila škoda ogromna. Foto: EPA

Zemljo obletel največji asteroid do zdaj

Leta 1981 odkrili 3122 Florence
1. september 2017 ob 18:52

Naš planet je na varni razdalji obletel največji asteroid, odkar jih vesoljske agencije aktivno spremljajo. 4,4-kilometrski Florence se je Zemlji približal na 7 milijonov kilometrov.

Najbolj se nam je približal okoli poldneva po našem času in nato ponovno oddrvel stran, kot to počne že tisočletja, a nikoli ne ogroža in nas tudi še dolgo ne bo, čeprav s svojo velikostjo spada med potencialne prekucnike civilizacij.

Asteroid Florence je velik 4,3 kilometra, kar je približno toliko kot dobro znani komet 67P/Čurjumov-Gerasimenko. Najbolj se nam je približal pri 7 milijonih kilometrov, kar je 18-krat dlje od Lune, a vseeno v Zemljini soseščini, navaja Nasin Center za Zemlji bližnja telesa CNEOS.

Noben asteroid te ali večje velikosti se do zdaj Zemlji še ni tako približal - vsaj po človeškem znanju, ki seže v leto 1890. So pa seveda precej bližje prišli manjši. Pred leti se je denimo kot hiša velik asteroid 2014 RC Zemlji približal na le 40.000 kilometrov, kar ni daleč od geostacionarnih satelitov.

3122 Florence so na avstralski opazovalnici Siding Spring odkrili leta 1981, piše v Nasinem sporočilu za javnost. Poimenovali so ga po Angležinji Florence Nightingale, pionirki medicinskih sester. V zadnjih 40 letih so ga dodobra premerili in dokaj natančno naračunali njegovo orbito. Možnost trčenja z Zemljo je še stoletja praktično nična; tokratni rekord bo presegel šele po letu 2500.

Tokratni oblet so za opazovanja izkoristili številni astronomi, saj se je njegova svetlost na nebu povečala na 9. magnitudo, kar pomeni, da je dobro viden - in bo še dobršen del septembra - tudi za manjše teleskope. Opazovalnice v radijski svetlobi naj bi izgotovile posnetke z ločljivostjo 10 metrov na piko.

Sodeč po preteklih opazovanjih Nasinih teleskopov Spitzer in NEOWISE se Florence zelo hitro vrti okoli lastne osi. Njegov dan znaša 2,36 zemeljske ure, kar pomeni, da ni daleč od tega, da se zaradi divjega vrtenja razleti na koščke, še piše v CNEOS-ovem sporočilu za javnost.

Florence Sonce obkroži na približno 2 leti in 4 mesece. Tirnica ga ponese med 1,5 in 2 astronomski enoti stran od Sonca. Astronomska enota je povprečna razdalja med Zemljo in Soncem.

Nekaj zanimivosti o asteroidih
Asteroidi so drobir iz časa nastanka Osončja, ki se ni utegnil zlepiti v večje kepe materiala. Na milijone jih je, največ v prej omenjenem asteroidnem pasu, pa tudi v Kuiperjevem pasu in še marsikje vmes, denimo dve večji gruči, ki sledita Jupitru po tirnici. Nasa zanje pripravlja misiji Lucy in Psyche. Največji asteroid je 1 Cerera, ki je tako masiven, da si celo zasluži naziv pritlikavi planet. Več o njem je izvedela Nasina sonda Dawn, ki je zdaj tik pred upokojitvijo. V okolici Zemlje je sicer več asteroidov, ki si s svojo začasno orbito deloma zaslužijo ime naravni sateliti.

Druge aktualne misije za asteroide
Na poti proti enemu je pravkar Nasina misija OSIRIS-REx. Predvidoma naslednje leto bo sonda dosegla 101955 Bennu, ga preučila, z njega pobrala vzorec in ga ponesla nazaj na Zemljo. Zelo podobno nalogo bo japonska sonda Hajabusa 2 prihodnjo jesen opravila pri asteroidu 162173 Ryugu; vrnitev je predvidena za leto 2020. Je pa, kot je že znano, Nasa odpovedala velikopotezni projekt ARM, pri katerem bi en asteroid privlekli v orbito okoli Meseca, nakar bi v naslednjem desetletju nanj stopil astronavt; vse v sklopu Nasinega projekta Popotovanje na Mars. Pri tem bi tudi testirali tehnologijo za preusmerjanje asteroidov, in ker je niso, Zemlja za zdaj nima nobenega učinkovitega sistema za obrambo pred temi nebesnimi telesi, če bi bila potrebna.

Gepard007
# 01.09.2017 ob 22:04
Vse države dajejo milijarde za obrambo, ker se bojijo drug drugega namesto, da bi stopili skupaj in naredili obrambo pred asteroidi, ki lahko v trenutku uničijo vse te narode skupaj. Naša dejanja kažejo kako primitivni smo...
josh k.
# 01.09.2017 ob 22:18
Še stoletja je možnost trčenja z Zemljo nična...enako kot možnost, da bo Bavči sedel.
eMZe
# 02.09.2017 ob 07:30
@sratoslav
No, kaj smo torej videli z daljnogledi, če je vse fake in ždimo pod steklenim pokrovom?
In katera lučka mi vsako noč nekajkrat preleti nebo, pa ni letalo? Kako jim uspe, da me vedno znova nategenjo, da brez globokega verovanja v NASA in prostozidarje in meglice nekaj vidim? Mi je vsajeno v možgane? Fake-maker sveti z baterijo na pokrov?
marinaio
# 02.09.2017 ob 09:48
RTV, zakaj ne bi takih prispevkov ponudili po dnevniku recimo? Je velika škoda, da ostanejo zgolj tukaj nekje, kjer jih malo kdo opazi.
SamoRes
# 01.09.2017 ob 21:18
Naslov pa tak, kot da zunaj že piha.
Alatus
# 02.09.2017 ob 00:55
Game of thrones. Drzave se bojujejo ena z drugo in pri tem pozabljajo na tisto resnicno nevarnost iz mrzlih globin vesolja. Kralj noci je na poti k nam, vprasanje je le eno - kdaj. Smo pripravljeni pozabiti malenkosti in se spopasti z resnicno groznjo?
# 01.09.2017 ob 21:23
Srecno Florence
Binder Dandet
# 01.09.2017 ob 23:18
Bruce, lahko razpakiras. Panika je mimo.
Brazi
# 02.09.2017 ob 08:57
Pa se vi zavedate, da obstaja razlika med
"Zemljo obletel največji asteroid do zdaj"
in "Naš planet je na varni razdalji obletel največji asteroid, odkar jih vesoljske agencije aktivno spremljajo."
sik
# 02.09.2017 ob 08:42
Bolj se splaca investirat v to obrambo kot v svetovne vojne ali raziskavo nekaj sto svetlobnih let oddaljenih galaksij.
Ce si ne bomo prej sami unicili planeta kot se bo verjetno zgodilo nam ga bo nekoc verjetno prav asteroid.
brezlj
# 01.09.2017 ob 23:22
Kot Admin bi komentar od svyatoslav-a pač izbrisal. Velikrat se briše manj škodljive komentarje od tega. Admin, boš ustregel?
# 02.09.2017 ob 11:23
Relativno prekratko je (v tem kontekstu na sreco) clovesko zivljenje, da bi bili prica kaksnemu nevsakmilijonskoletnemu dogodku oz. pretresu (ta beseda izhaja iz tega, ce obdobje "vsak dan" pri besedi nevsakdanji nadomestimo z obdobjem "vsakih milijon let"). Dolgost zivljenja nasega (v kontekstu kao nevarnosti asteroidev) je kratka.
Tako da brez panike; ta novica ima samo poanto, da z danasnjo tehnologijo lahko vnaprej ( :-) ) vidimo ze na milijone kilometrov in vec dalec in marsikaj predvidimo, kar pa zaradi ogromnih vesoljskih razdalj nima kaksnega prakticnega pomena v vsakdanjem zivljenju.
Gre za zanimive zadeve; ne sme pa se v javnosti ustvarjati neosnovan umeten strah ker resnicno zanj ni nobenega razloga. Bolj me npr. skrbi, a bo cez vikend dez ali ne ko grem na izlet - to so kao vsakdanje "skrbi".
Uzivati je treba vsak dan, pa kdaj pa kdaj biti umirjeno fasciniran nad zvezdnim nebom; to je vse - in si morda ob kaksnem utrinku kaj zazeleti.
oziris.va
# 02.09.2017 ob 09:38
Gepard007
# 01.09.2017 ob 22:04

Nekateri bi bili veseli, če bi zemljo uničil asteroid. ;)
brezlj
# 01.09.2017 ob 23:26
Škodljivost pa se meri na daljši rok, če ne štekaš.... več naivnih vodenih v neumnost, manj pozitivnega za naše potomce...
stotrideset
# 02.09.2017 ob 21:48
... no ja, malce ste mi smešni tisit, ki govorite o investiciji v neko orožje / orodje v boju proti asteroidom.
Investicija je preprosto termin, s številnimi tesno povezanimi pomeni v gospodarstvu, trgovini, financah, in ekonomiji. Povezan je tudi z ohranjanjem, oženjem ali razširitvijo potrošnje. Investicija ima veliko vlogo pri širitvi osebne potrošnje kot tudi splošne družbene potrošnje in rasti/upadanju gospodarske rasti vsake družbe.
Vse jasno? Ali res mislite, da bo kdo investiral v popolno izgubo?
lp in se imejmo investicijsko, dragi SF ljubitelji ...
# 02.09.2017 ob 13:48
Aljosa hvala za hud clanek, hocemo jih vec na teden ;)
bob
# 02.09.2017 ob 11:50
Dobro, da je šel nekaj miljonov kilometrov stran, ker bi trk lahko evolucijo obrnil v drugo smer.
solo
# 02.09.2017 ob 09:21
Mi v Sloveniji imamo tudi nekaj asteroidov ki nas ogrožajo po desni in po levi plus Katanec!!!
eMZe
# 02.09.2017 ob 08:57
@sik
Če bi imeli nekaj sto svetlobnih let oddaljene galaksije, bi se hitro skurili. Naj bo kak milijon.
# 02.09.2017 ob 08:56
In ja, nic ni bilo v zraku, temvec dalec, dalec od tega (lahko bi rekli na milijone kilometrov dalec).
artoum
# 02.09.2017 ob 02:25
ql. mene pa zanima, če se komet lahko vtiri v zemljino orbito?

:) ne . razno , če boš nanj namestil pogone in ga vsidral v novo tirnico.

sicer pa , tole si poglej če te že bolj zanima kako vse skupaj deluje

Space Flight: The Application of Orbital Mechanics
AW8
# 02.09.2017 ob 15:16
ABADON
Nisem sploh prebral članka? Hm, le kako pa si sploh prišel na to idejo?! Veš samo dopolnil sem ga z malenkostmi, ki sem jih zasledil v kakšnih 4., 5. člankih drugje! Koliko člankov o tem asteroidu pa si prebral ti?!
2500? Veš s tem pa je tako. Tudi na tem portalu so se dali zaslediti članki kako bo človeštvo ne samo rudarilo na asteroidih v prihodnosti ampak jih bo celo ujelo! Logičen sklep? No upam, da ti ga ni potrebno zapisati ker si sam dovolj pameten!
Lp
ABADON
# 02.09.2017 ob 14:40
Mb
Naj ti objasnim. Sam ti sicer nisem dal minusa, bi ti ga pa z veseljem, ce bi lahko. Iz tvojega prvega posta se razbere, da clanka sploh nisi prebral. In takih je na tem forumu veliko, zato forum vedno bolj tone v neko bedno polje egotripov. Se namig: kaj naj bi se zgodilo leta 2500?
Grommm
# 02.09.2017 ob 13:03
Pod članki Aljoše bi bilo treba popolnoma blokirati komentiranje.

Večina komentarjev je tako ali tako neumno bolnih ...
dobronamerni odgovori na njih pa so zato, ker nekateri mislijo,
da je že kdo bedaku dopovedal, da je bedak in bo razlaga
čudežno prinesla bedaku razsvetljenje.
Pa se to še NIKOLI ni zgodilo.
Ker gre pri bedakih za
prenatalno organsko poškodbo možganov.
# 02.09.2017 ob 11:58
Hehehe, dobil 15. -?! Le kaj sem tako narobe zapisal?!
No kakorkoli že, bom poskušal preseči ta rekord!
Vsaj javnosti zaenkrat ni znano kakšne oblike, kakšne velikosti je ta asteroid. Vsaj definitivno ne! Potem se tudi ne ve ali ima kompanjona oz. naravni satelit! Jep, marsičesa se še ne ve, vsaj zagotovo ne. No nekateri pa tukaj še vedno pišejo nebuloze spet drugi jim sarkastično replicirajo!
In potem se eni čudijo, tako kot nekdo v prejšnjem članku, kako to, da je v rubriki ZIT tako malo člankov?! Hja jaz bi na mestu MMC tudi objavil v rubriki ZIT kakšen članek bolj redko. Še več, rubriko bi kar ukinil vsaj za nekaj časa! Če ne drugega iz preventivnih razlogov. Vsaj nekateri namreč niste takšnih člankov niti vredni in jaz se sploh ne čudim več da so nekateri nicki preprosto izginili!
mooodeeel
# 01.09.2017 ob 23:19
7 milijonov kilometrov. Dajte nehat paniko zganjat no. Ko bo enkrat preletel 100 km stran potem pa bo kaj za pisat ja...
galoper
# 02.09.2017 ob 14:00
"Naš planet je na varni razdalji obletel največji asteroid,..."
Kakšna je torej resnica? Je naš planet obletel asteroid ali je asteroid obletel naš planet? Iz vsebine se lahko sklepa na drugo možnost, sposobnost tvorjenja slovenskih stavkov v MMC pa ???
ozi
# 02.09.2017 ob 10:33
clovesko znanje, ki sega v 1890... hahahahaha
janezvalva
# 01.09.2017 ob 22:54
ql. mene pa zanima, če se komet lahko vtiri v zemljino orbito?
Prismuknjen
# 01.09.2017 ob 22:44
Dej trči v nas že enkrat.
u qratz
# 02.09.2017 ob 06:38
takih asteroidov se za dobro plačilo lahko izmislim vsak dan vsaj ducat
firtoh
# 01.09.2017 ob 19:32
Če pa bo kdaj kakšna nevarnost, bodo potuhnjeno tiho,dokler ga ne bodo opazili amaterski astronomi
# 01.09.2017 ob 20:27
18x razdalja med Zemljo in Luno. Eh ja, eh ja! Sicer pa je asteroid ~ 2/3 veličine tistega, ki je pokopal dinozavre! 2500? Če je kaj vrednega v/na njem se to zagotovo ne bo zgodilo!