Po besedah Redingove ne smemo pozabiti na pasti, ki jih prinaša splet.
Po besedah Redingove ne smemo pozabiti na pasti, ki jih prinaša splet. "Državljani nimajo vselej občutka, da imajo nadzor nad svojimi osebnimi podatki," je dejala. Foto: BoBo
Google+
Ameriški spletni velikan Google je razkril načrte, da bo do 1. marca združil podatke uporabnikov njegovih storitev, kot so elektronska pošta, videi in družabno omrežje. Google obljublja "čudovito preprosto in intuitivno" uporabniško izkušnjo, številni pa so na nogah zaradi vprašanja varstva osebnih podatkov. Foto: Google
Reforma, ki jo predlaga Komisija, prinaša tudi številne koristi podjetjem: enoten nabor predpisov o varstvu podatkov za ves EU, poenostavitev zakonodajnega okolja z radikalnim zmanjšanjem birokratskih postopkov in upravnih bremen ter sistem enotne kontaktne točke za varstvo podatkov v EU-ju. Foto: BoBo

Zdajšnja pravila spoštovanja zasebnosti na spletu v EU-ju veljajo že od leta 1995. V tem času se je splet zelo razvil, uporablja pa ga vsak dan več ljudi. "Ogromno podatkov se prenaša in izmenjuje med celinami in po vsem svetu v delčku sekunde ... Splet je svet z možnostmi, ki jemljejo dih, in tak mora tudi ostati," pravi evropska komisarka za digitalno družbo Viviane Reding.

Osebni podatki kot valuta
A po njenih besedah naj bi kar tri četrtine Evropejcev skrbela zloraba njihovih podatkov, predvsem pa imajo občutek, da nad osebnimi podatki, ki jih vnašajo, nimajo nadzora. Komisarka je prepričana, da so osebni podatki "valuta digitalnega trga in kot vsaka druga mora biti tudi ta trdna in zaupanja vredna".

Zato predlagajo spremembe. Ena ključnih novosti je, da bodo imeli uporabniki spleta "pravico, da so pozabljeni". To pomeni, da bodo lahko svoje podatke izbrisali, če ne bo legitimne podlage, da se ohranijo. Poleg tega bodo morala podjetja za obdelavo podatkov pridobiti izrecno soglasje uporabnika, potrošniki pa bodo tudi lažje dostopali do svojih osebnih podatkov in jih preprosteje prenašali od enega ponudnika storitev k drugemu.

Predlogi se lahko še spremenijo
Bruselj tako predlaga enoten sklop pravil, ki bi veljala za vseh 27 članic in 500 milijonov državljanov Evropske unije, medtem ko so pravila iz leta 1995 v nacionalne zakonodaje prenesena zelo različno in tudi različno izvajana ter neprilagojena spletni realnosti. Komisija bo predloge zdaj predložila v razpravo Evropskemu parlamentu in članicam. V procesu pogajanj se lahko tudi bistveno spremenijo.

Veljala pa bi tudi za spletne velikane, kot sta Facebook in Google, ter na splošno tudi za obravnavo podatkov zunaj Unije, če gre za podjetja, ki so dejavna na evropskem trgu in ponujajo svoje storitve državljanom EU-ja.

Google bo združeval različne podatke
Kako se bo s tem spopadel Google, ki ravno zdaj načrtuje združevanje podatkov o uporabnikih svojih storitev elektronske pošte, YouTuba, Google Plusa in drugih, bo mogoče videti v prihodnosti. Že zdaj se namreč slišijo številne kritike, da bodo tako osebni podatki in navade uporabnikov še lažje dostopni ter s tem tudi pogosteje zlorabljeni.

Združiti namreč nameravajo 70 različnih politik varovanja zasebnih podatkov v eno glavno in okoli ducat drugih za posebna področja. Poseben režim varovanja podatkov bo na primer veljal za brskalnik Chrome in storitev Wallet za elektronsko plačevanje. Spletni velikan sicer poudarja, da bo z novim sistemom uporabnikom lahko ponudil relevantnejše rezultate iskanja in informacije, oglaševalcem pa bo pomagal najti stranke.

"Bolje bomo razumeli, kaj iščete"
Tako bo na primer iskalnik Google lahko prilagodil rezultate iskanja ali predlagal iskalne pojme glede na interese, ki jih je uporabnik izrazil na družabnem omrežju Google Plus, v svojem elektronskem nabiralniku Gmail ali na YouTubu. "Bolje bomo razumeli, kaj iščete, in vam hitreje ponudili prave rezultate," poudarja podjetje.

Buzz razkril nekatere zasebne stike
A v preteklosti Google z osebnimi podatki ni ravnal dovolj skrbno. Tako so ob uporabi zdaj že ukinjene storitve Google Buzz nekateri kontakti uporabnikov postali vidni drugim, ne da bi ljudje v to privolili. To je povzročilo številne nevšečnosti, saj se je, denimo, razkrilo, da so uporabniki še naprej v stiku z nekdanjimi partnerji ali s konkurenco.

Ameriška zvezna komisija za trgovino je proti Googlu sprožila postopek in ugotovila, da je kršil svojo politiko zasebnosti. Google je zato obljubil, da bo izboljšal varstvo osebnih podatkov svojih uporabnikov. Ob tem je tudi privolil v zunanjo revizijo svojih postopkov ravnanja z osebnimi podatki.