Kitajska se je v zadnjih letih uveljavila kot vodilni svetovni proizvajalec električnih vozil. Foto: Reuters
Kitajska se je v zadnjih letih uveljavila kot vodilni svetovni proizvajalec električnih vozil. Foto: Reuters

Bruselj se je za preiskavo odločil, da bi zaščitil evropske proizvajalce pred "poplavo" uvoza cenejših kitajskih električnih vozil, za katere trdi, da izkoriščajo državne subvencije.

Kot je sporočilo kitajsko ministrstvo za trgovino, je Kitajska "zelo nezadovoljna" s protisubvencijsko preiskavo, saj ne vsebuje ustreznih dokazov in ni v skladu s pravili Svetovne trgovinske organizacije. Kitajska stran tudi ni prejela ustreznega gradiva za posvetovanje, je še sporočil Peking, ki bo pozorno spremljal preiskovalne postopke Evropske komisije, da bi zaščitil pravice in interese svojih podjetij.

Kitajska je tudi pozvala Evropsko unijo, naj zaščiti stabilnost svetovne dobavne verige in strateško partnerstvo med obema stranema, hkrati pa "preudarno" uporablja trgovinske ukrepe.

Kitajsko združenje proizvajalcev avtomobilov (CAAM) je preiskavo označilo za "očitno dejanje protekcionizma", ki po njihovih besedah ovira rast svetovne industrije električnih vozil.

Med bolj priljubljenimi kitajskimi znamkami električnih vozil je BYD (Build Your Dreams). Foto: Reuters
Med bolj priljubljenimi kitajskimi znamkami električnih vozil je BYD (Build Your Dreams). Foto: Reuters

Nepovratna sredstva, popusti ...

Preiskava se je uradno začela z objavo v uradnem listu EU-ja, kjer je bilo zapisano, da je bila Kitajska povabljena na posvetovanja, vendar ni bil naveden časovni okvir za te pogovore.

Glede na informacije, ki so jih zbrali v Bruslju, imajo kitajski proizvajalci električnih vozil na škodo industrije v EU-ju koristi od subvencij v obliki nepovratnih sredstev, posojil bank v državni lasti pod preferenčnimi pogoji, znižanih davkov, popustov in izjem ter državnega zagotavljanja blaga ali storitev, kot so surovine in komponente, po neustreznih cenah.

Evropska komisija je prepričana, da so prav te subvencije omogočile hiter porast poceni uvoza v EU-ju, pri čemer bo pričakovana presežna zmogljivost na Kitajskem v bližnji prihodnosti verjetno povzročila še nadaljnje povečanje.

Po podatkih Bruslja se je kitajski delež med prodanimi električnimi vozili v Evropi povečal na osem odstotkov in bi lahko leta 2025 dosegel 15 odstotkov.