V sredo je britanska vlada v parlament vložila predlog zakona, ki ureja trgovanje znotraj Združenega kraljestva po brexitu. Predlog med drugim določa, da novih nadzorov nad blagom na poti iz Severne Irske v druge dele države ne bodo uvedli. Predlog zakona britanskim ministrom omogoča, da pravila prilagodijo ali celo, da jih ne upoštevajo. Poleg tega določa, da se lahko podjetja izognejo pravilom o državni pomoči, britanskim sodiščem pa nalaga, da spoštujejo britansko zakonodajo, ne pa dogovora z Unijo.

Britanski premier Boris Johnson je med nagovorom poslancev dejal tudi, da je zakon nujen, da Evropski uniji prepreči razbitje Združenega kraljestva Velike Britanije in Severne Irske. Foto: EPA
Britanski premier Boris Johnson je med nagovorom poslancev dejal tudi, da je zakon nujen, da Evropski uniji prepreči razbitje Združenega kraljestva Velike Britanije in Severne Irske. Foto: EPA

Johnson: EU bo spremenil gospodarsko geografijo Združenega kraljestva

"EU grozi, da bo vzpostavil carinske meje po naši državi, razdelil našo zemljo, spremenil gospodarsko geografijo Združenega kraljestva," je poudaril Johnson v spodnjem domu britanskega parlamenta. Dejal je, da tuje sile ali mednarodne organizacije ne morejo določati meja njihove države. "Noben britanski premier, nobena vlada, noben parlament ne bi smel nikoli sprejeti takšnega vsiljevanja," je poudaril Johnson.

Zakon le kot zavarovalna polica

Dodal je, da bo skušala vlada z EU-jem čim prej in čim bolj prijateljsko razrešiti razlike. Preden bodo pooblastila iz zakona uporabljena, bo o tem glasoval parlament, je zagotovil. "Nimam nikakršne želje po uporabi teh pooblastil. To je zavarovalna polica," je pojasnil poslancem. Britanski ministri bodo z njimi lahko zagotovili celovitost Združenega kraljestva, je še povedal.

Ed Miliband: To je Johnsonova zmešnjava. Čas je, da prvič v življenju prevzame odgovornost.

Ed Miliband je medtem v imenu opozicijskih laburistov v razpravi izrazil nasprotovanje predlogu zakona. Po njegovih besedah bo že sama potrditev zakona pomenila kršenje mednarodnega prava. Poudaril je, da je Johnson podpisal izstopni sporazum in da mora zdaj on najti način, da bo sporazum deloval. "To je njegov sporazum, njegova zmešnjava, njegov neuspeh. Čas je, da prvič v življenju prevzame odgovornost," je dejal premierju. Dodal je, da bi se moral Johnson osredotočati na to, kako bo zagotovil boljši dogovor o prihodnjih odnosih po brexitu, o katerem se pogajata London in Bruselj, ne pa kršiti mednarodnega prava in tvegati brexit brez dogovora.

Bruselj poziva London, naj ne sprejme zakona o notranjem trgu

Zakonu se obeta dovolj podpore, več težav v lordski zbornici

Predlogu zakona se na današnjem prvem glasovanju, ki je predvideno okoli 23. ure po srednjeevropskem času, obeta zadostna podpora, čeprav je nasprotovanje izrazilo tudi več poslancev iz vrst premierjevih konservativcev. Več težav je pričakovati v naslednjih fazah sprejemanja zakonodaje, predvsem v zgornjem domu parlamenta, lordski zbornici.

Kršenje dogovora o brexitu

S trenutno obliko predloga zakona o notranjem trgu bi država zavestno kršila sporazum o izstopu Združenega kraljestva iz Evropske unije in znotraj tega ključne dele protokola o Severni Irski. Protokol je premier Johnson oktobra lani podpisal z Brusljem, da bi se izognili trdi meji med Irsko in Severno Irsko, in določa pravila o plačilu carin na dobrine, ki vstopajo v ta del države. Tudi britanska vlada je priznala, da bi s sprejetjem zakona kršili izstopni sporazum in s tem tudi mednarodno pravo, a le v "natančno določenih okoliščinah."

EU poziva, naj sporna določila zakona umaknejo

Zakon bi resno kršil izstopni sporazum in nasprotoval določilom o carinah in državni pomoči, pa opozarja Evropska unija, ki je London pozvala, naj do konca meseca umakne sporna določila iz predloga. Članice pozivajo, naj Združeno kraljestvo sporazum o izstopu iz Unije upošteva v celoti. Predsednica Evropske komisije Ursula von der Leyen je na Twitterju zapisala, da je britanski vladi zaupala, "da bo implementirala izstopni dogovor, k čemur jo zavezuje mednarodno pravo in kar je pogoj za kakršno koli prihodnje partnerstvo". Dodala je, da je protokol o Severni Irski "bistven za zaščito miru in stabilnosti na otoku, pa tudi integritete enotnega trga".

23 združenj avtomobilske industrije se strinja, da bi evropski avtomobilski proizvodni obrati v petih letih izgubili skoraj 58 milijonov, otoški pa skoraj 53 milijonov. Foto: Reuters
23 združenj avtomobilske industrije se strinja, da bi evropski avtomobilski proizvodni obrati v petih letih izgubili skoraj 58 milijonov, otoški pa skoraj 53 milijonov. Foto: Reuters

Pet nekdanjih britanskih premierjev nasprotuje zakonu

Nekdanja britanska premierja John Major in Tony Blair, oba ostra nasprotnika brexita, sta poslance pozvala, naj predlog zavrnejo, ter Johnsona obtožila, da s predlogom sramoti Združeno kraljestvo. Prav tako je po poročanju BBC-ja nekdanji pravosodni minister Geoffrey Cox posvaril, da bi sprejetje zakona ogrozilo ugled Otoka. "Čeprav ministri morda čutijo, da so frustrirani in provocirani, si zdaj ne bi smeli vzeti moči in je uporabiti, da nepreklicno in enostransko spremenijo dele dogovora, ki ga je ta država svobodno sprejela šele pred nekaj meseci." Tudi nekdanji britanski premier David Cameron je do predloga kritičen: "Če parlament sprejme zakon, s katerim bomo kršili zaveze mednarodne pogodbe, bi morala biti čisto zadnja poteza, o kateri bi razmišljali. To bi morala biti absolutno zadnja možnost." Kritikam sta se pridružila še dva nekdanja britanska premierja Theresa May in Gordon Brown.

Poziv avtomobilske industrije za prosti trg

Medtem sta evropska in britanska avtomobilska industrija v ponedeljek Bruselj in London pozvali, naj nujno sprejmeta dogovor o prostem trgu. Če bodo z brexitom težave, predvidevajo, da bodo v prihodnjih petih letih izgubili 110 milijard evrov. 23 združenj avtomobilske industrije se strinja, da bi evropski avtomobilski proizvodni obrati v petih letih izgubili skoraj 58 milijard evrov, otoški pa skoraj 53 milijard. Če dogovora ne bo, se bodo cene motornih vozil predvidoma dvignile, zato bo povpraševanje manjše, v prihodnjih petih letih pa bodo izdelali 3 milijone vozil manj kot zdaj, so še opozorili.