V Sloveniji je uporaba električnih avtomobilov sicer še v povojih. Ima ga okoli 400 gospodinjstev. Foto: AP
V Sloveniji je uporaba električnih avtomobilov sicer še v povojih. Ima ga okoli 400 gospodinjstev. Foto: AP

Na svetovnem avtomobilskem trgu je električnih vozil manj kot odstotek, slovenski dobavitelji pa vidijo v elektrifikaciji vozil veliko poslovno priložnost. Okoli 60 podjetij z več kot 20.000 zaposlenimi je povezanih v Slovenski avtomobilski grozd, lani so ustvarili skoraj 4 milijarde evrov prihodka in kar petino slovenskega izvoza.

V Kolektorju, ki je največji svetovni proizvajalec komutacijskih sistemov, razvijajo in proizvajajo izdelke za električna in hibridna vozila, kot so krmilniki in rotorji za motorje električnih vodnih črpalk ter kontrolorje za elektronske motorje. Ti izdelki že predstavljajo 10 odstotkov prodaje koncerna z 2300 zaposlenimi, ki ustvari 330 milijonov evrov prihodka.

V Hidrii, ki je tretji največji svetovni proizvajalec vžigalnih sistemov za dizelske motorje, se že 12 let ukvarjajo tudi z elektrifikacijo vozil. Kot je za Točko preloma dejal direktor Hidrie Iztok Seljak, so s svojimi rešitvami prisotni v novih hibridnih renaultih, audijih in chrislerjih ter električnih avtomobilih, pri rotorjih in statorjih pa dosegajo od 20- do 30-odstotni tržni delež v Evropi. Pri razvoju sodelujejo s tujimi in domačimi raziskovalci, s komponentami za hibridna in električna vozila pa zaslužijo okoli 6 milijonov evrov od skupne prodaje, ki znaša 220 milijonov evrov. Seljak do leta 2025 napoveduje 30-odstotni delež prodanih električnih vozil, kar bi za Hidrio pomenilo pol milijarde evrov veliko tržno nišo.

V podjetju Mahle Letrika s 1900 zaposlenimi pa pričakujejo, da se bo delež njihove proizvodnje sestavnih delov za avtomobile na električni pogon s sedanjih 10 odstotkov v prihodnjih 10 letih povečal na polovico celotne proizvodnje.

Med hitro rastoča, inovativna in visokotehnološka podjetja na področju električne mobilnosti sodi tudi podjetje Elaphe s 60 zaposlenimi. V nekaj letih so se prebili v svetovni vrh treh družb, ki razvijajo kolesne motorje, vgrajene v platišča električnih avtomobilov. Doslej so razvili 15 različnih kolesnih elektromotorjev za neposredni pogon za vozila višjega cenovnega razreda, vstop na azijski trg jim je omogočila kitajska družba APG, ki je vodilni proizvajalec avtomobilskih zavornih sistemov. V Elaphu so vložili 10 milijonov evrov svežega kapitala, skupaj gradijo proizvodni obrat na Kitajskem. Letos so pridobili tudi 1,5 milijona evrov evropskih sredstev za lažjo uveljavitev svojih inovativnih izdelkov na trgu.

V Sloveniji je sicer uporaba električnih avtomobilov še v povojih. Ima ga okoli 400 gospodinjstev. Kot pravi Rajko Dolinšek, eden od avtorjev raziskave REUS, bi se za nakup električnega avtomobila odločilo le 9 odstotkov gospodinjstev. Razlogi za precejšnjo previdnost so omejen domet prevoženih kilometrov z enim polnjenjem, omejitve pri polnjenju (polnilna mesta so še dokaj redka) in pa razmeroma visoka cena. Najcenejši električni avtomobil stane okoli 20.000 evrov, ob tem pa je možno pridobiti subvencijo Eko sklada, ki znaša 7500 evrov.

Več v oddaji Točka preloma na 3. Programu TVS ob 20:30 z voditeljico Janjo Koren in gostoma - Andrejem Pečjakom, strokovnjakom za električne avtomobile, in dr. Tomažem Katrašnikom z ljubljanske Strojne fakultete.