Pomurska avtocesta je še vedno brez uporabnega dovoljenja. Foto: MMC RTV SLO
Pomurska avtocesta je še vedno brez uporabnega dovoljenja. Foto: MMC RTV SLO
Dars
Da se Dars svoje odgovornosti zaveda, po mnenju podizvajalcev kaže to, da je na spletni strani Darsa objavljen obrazec za podizvajalce, ki naj ga uporabijo pri uveljavljanju zahtevkov za neposredna plačila. Foto: BoBo
Pomurska avtocesta
Pri tem podizvajalci trdijo, da bi Dars terjatve lahko poravnal iz bančnih garancij na prvi poziv za dobro izpolnitev pogodbenih obveznosti, na Darsu pa zatrujejo, da to ni mogoče. Foto: MMC RTV SLO

Podizvajalci so med letoma 2007 in 2010 za SCT izvajali gradbena dela na pomurski avtocesti. Leta 2009 so se začele pojavljati težave z neplačevanjem opravljenih del, ki so se le še stopnjevale, in neplačevanje je nekatere podizvajalce privedlo do insolvenčnih postopkov. Združenje izvajalcev zaključnih del v gradbeništvu tako trdi, da je za nastali položaj kriv Dars, ki je SCT-ju plačeval za opravljena dela, pri tem pa ni preverjal, ali SCT poplačuje svoje podizvajalce.

"Dars je bil le redko obveščen o neplačevanju"
Na Darsu v odgovoru, ki so ga pripravili na zahtevo državnozborske komisije za nadzor javnih financ, poudarjajo, da so problematiko neplačevanja podizvajalcev že reševali v primerih, ko so bili (pravočasno) opozorjeni na posamezne primere plačilne nediscipline glavnega izvajalca. V takih primerih so uvedli učinkovit način izvedbe plačila podizvajalcu od glavnega izvajalca tako, da so poravnali znesek, ki ga je glavni izvajalec dolgoval podizvajalcem, so pojasnili, pri tem pa dodali, da se je v preteklosti redko zgodilo, da je bil Dars obveščen o neplačevanju podizvajalcev. "Posamezni podizvajalci bi v izogib položaju, v katerem so, lahko prej opozarjali na svoje probleme, vztrajali pri svoji nominaciji v osnovnih izvajalskih pogodbah ter pri vstopu v podizvajalska razmerja z različnimi zavarovanji bolje zaščitili svoj položaj."

Dars: V obravnavi imamo približno 140 zahtevkov posameznih podizvajalcev
Da se Dars svoje odgovornosti zaveda, po mnenju podizvajalcev kaže to, da je na spletni strani Darsa objavljen obrazec za podizvajalce, ki naj ga uporabijo pri uveljavljanju zahtevkov za neposredna plačila. Na Darsu so zapisali, da imajo v obravnavi približno 140 zahtevkov posameznih podizvajalcev, ki na osnovi različnih pravnih temeljev zahtevajo plačilo za opravljene storitve.

Pojasnjujejo, da je bil pretežni del zahtevkov vložen v drugi polovici novembra in v decembru lani ter januarja letos. Večina posredovanih zahtevkov po trditvah Darsa ni nominiranih niti jih ni Dars sprejel s poznejšo preverbo in privolitvijo, skoraj vsi pa so nepopolni. Na Darsu še opozarjajo, da bodo morali pred morebitnim poplačilom preveriti tudi, ali je dolg morda poravnal glavni izvajalec deloma ali v celoti ali morda s kompenzacijo v naravi, kar je tudi pogosta praksa.

Podizvajalci: Dars bi nas lahko poplačal iz naslova bančnih garancij, Dars: To ne gre
Pri tem podizvajalci trdijo, da bi Dars terjatve lahko poravnal iz bančnih garancij na prvi poziv za dobro izpolnitev pogodbenih obveznosti ali iz petodstotnega zadržanega zneska od vrednosti pogodb, a je SCT to poplačal v celoti, kar je po njihovem mnenju storil brez podlage in v nasprotju s pogodbenimi določili.

A na Darsu odgovarjajo, da so bančne garancije za dobro izvedbo del namenjene dobri izvedbi pogodbenih obveznosti, ki jih za naročnika izvede izvajalec, in da je to treba upoštevati. Podizvajalci še poudarjajo, da Darsa, kot kaže, ne moti niti to, da je pomurska avtocesta zaradi problematike neplačil še brez uporabnega dovoljenja, pri tem pa zahteva uporabo vinjet in plačilo cestnin.