Letrika do poletja napoveduje dodatne dolgoročne pogodbe s kar nekaj svetovnimi proizvajalci. Foto: Letrika
Letrika do poletja napoveduje dodatne dolgoročne pogodbe s kar nekaj svetovnimi proizvajalci. Foto: Letrika
Konzorcij državnih lastnikov – večji so Modra zavarovalnica, NLB, Sod, Zavarovalnica Triglav – namreč prodaja skoraj 54-odstotni delež v Letriki. Foto: Letrika
Podpis nove petletne pogodbe z nemško korporacijo je pomemben tudi za drugo največjo proizvodno družbo v skupini Letrika, za družbo Letrika Sudžov na Kitajskem. Foto: Letrika

Tokratna pogodba z Deutzem je četrta po vrsti, poslovno sodelujejo že od leta 2001. Deutz je največji svetovni proizvajalec motorjev. Pri kmetijskih strojih, lahkih gospodarskih vozilih in gradbenih strojih ta nemška korporacija v svetovnem merilu dosega kar 18-odstotni tržni delež. Šempetrska Letrika je z Deutzem začela sodelovati takoj po letu 2.000, takrat še kot Iskra Avtoelektrika.

Drago Ferfolja, vodja področja prodaje motorne elektroopreme v Letriki, je povedal: "Začeli smo na ožjem segmentu, le z nekaj izdelki, zdaj pa smo dobavitelji celotne palete proizvodov, ki jih s področja motorne elektroopreme potrebuje Deutz. Izdelujemo alternatorje in zaganjalnike vseh družin, razvijamo dodatne rešitve po željah in naročilih kupca."

Pogodba pomembna tudi za Letriko na Kitajskem
Podpis nove petletne pogodbe z nemško korporacijo je pomemben tudi za drugo največjo proizvodno družbo v skupini Letrika, za družbo Letrika Sudžov na Kitajskem. Ferfolja je prepričan: "Kot strateškemu dobavitelju za Nemce se nam na kitajskem trgu odpirajo številne možnosti sodelovanja tudi pri številnih drugih novih projektih Deutza, ki pospešeno prodira na Kitajsko."

Dolgoročno sodelovanje z Deutzem zagotavlja šempetrski družbi in njenim zaposlenim varnost pri dolgoročnem načrtovanju. "Ta naš svetovni kupec je resda velik, vendar ne presega tiste meje, ki bi nas ogrozila tako, da bi morali biti vezani samo na njega," je še povedal Ferfolja.

Letrika do poletja napoveduje dodatne dolgoročne pogodbe s kar nekaj svetovnimi proizvajalci, najprej z Agco Corpration. Večji poslovni partnerji pa so še Caterpillar Perkins iz Velike Britanije, skupina Cast New Holland, ki vključuje tudi Fiat in Iveco in korporacija John Deere.

Kolektor na vratih Letrike
Za dobro doto se tepe več ženinov in tudi za Letriko, ki je lani poslovala s krepko večjim dobičkom (v okvirčku spodaj), je gneča pred vrati. Konzorcij državnih lastnikov - večji so Modra zavarovalnica, NLB, Sod, Zavarovalnica Triglav - namreč prodaja skoraj 54-odstotni delež v Letriki. In eden najresnejših snubcev je idrijski Kolektor, ki je pred letom in pol že postal 17-odstotni lastnik šempetrske družbe.

Nezavezujočo ponudbo za nakup deleža, ki je zdaj na prodaj, je družba pod vodstvom Stojana Petriča že oddala. Zdaj čaka na tako imenovani skrbni pregled. Toda - ker je Kolektor ponudil za delnico Letrike kar za četrtino manj, kot je trenutna cena na borzi, je v poslovni javnosti, predvsem pa med malimi delničarji, sprožil pravi vihar!


Skupina Letrika je po nerevidiranih podatkih lani ustvarila 242,8 milijona evrov prihodkov od prodaje, kar je le za 0,1 odstotka manj kot leto prej. Ob tem je čisti dobiček večji kar za 6,5-krat - znaša 10,2 milijona evrov, dobiček iz poslovanja (EBIT) pa so podvojili na 14,5 milijona evrov.

Mali delničarji so se dvignili
Mali delničarji trdijo, da je ponudba Kolektorja za delnico Letrike - sramotno nizka. Čeprav se borzni tečaj približuje 40 evrom, Kolektor ponuja le nekaj več kot 30 evrov. Mali delničarji še opozarjajo, da je prodajni postopek netransparenten, da želi favorizirati vnaprej dogovorjenega kupca in da siromaši tako državo kot male delničarje. Zato so že poslali prijavo zaradi suma nepreglednosti prodajnih postopkov in suma konflikta interesov, in sicer Komisiji za preprečevanje korupcije, Računskemu sodišču in Nacionalnemu preiskovalnemu uradu.

Odločili so se tudi, da o vsem opozorijo finančno in gospodarsko ministrstvo ter predsednico vlade - predvsem ob zadnjih (sicer neuradnih) informacijah, da bo sveženj delnic, ki so v lasti NLB-ja, prenesen na "slabo banko". Sprašujejo se, po kakšni ceni bodo delnice končale v slabi banki (neuradno naj bi bila cena le deset evrov!) in kakšna bo njihova usoda.

Zahtevajo začasno ustavitev trgovanja
Mali delničarji bi radi dosegli začasno ustavitev trgovanja z delnicami Letrike. Prepričani so, da Kolektor prek povezanega podjetja FRM (ki obvladuje dobro tretjino Kolektorja) odkupuje delnice Letrike in si tako postopoma povečuje svoj že zdajšnji 17-odstotni delež v šempetrski družbi. Da torej prehiteva "po desni" … Zato mali delničarji Agencijo za trg vrednostnih papirjev pozivajo, naj začasno ustavi trgovanje z delnicami Letrike.

Ob vseh sumih glede nepravilnosti in nepreglednosti prodaje je male delničarje najbolj zmotil konflikt interesov. Glavni izvršni direktor koncerna Kolektor Radovan Bolko je namreč nadzornik Letrike.

Kolektor očitke zavrača
Kolektor vse očitke stalno zavrača. Najprej glede konflikta interesov … Tu trdijo, da Bolko ni sodeloval pri nobeni razpravi na nadzornih svetih Letrike, ki bi bili povezani s prodajo šempetrske družbe. Toda dejstvo je, da je bil prav Radovan Bolko zraven pri pripravi in potrditvi strateškega načrta Letrike, ta pa je bil seveda narejen prav za potrebe prodaje.

Na očitke o prenizki ponujeni ceni za delnico v Kolektorju odgovarjajo, da je šestmesečni povprečni tečaj delnice Letrike na borzi znašal 29,9 evra. Glede "prehitevanja po desni" pri nakupu delnic, pa da je iz izpiska delniške knjige Letrike razvidno, da so bili največji trije kupci delnic Letrike marca letos Zveza Bank iz Celovca, Alta - vzajemni skladi Senior in NLB Skladi – delniški, da torej Kolektor in z njim povezane družbe v zadnjih dvanajstih mesecih niso prodajale ali kupovale delnic Letrike na borzi ali zunaj nje.

Letrika molči
V Letriki se na vroče podaje žogic med malimi delničarji in morebitnim kupcem, Kolektorjem, razumljivo nočejo odzvati. So pa v sporočilu za javnost zapisali: "Uprava Letrike je na podlagi izraženih dvomov glede transparentnosti prodaje sprejela dodatne ukrepe, ki tveganja te vrste odpravljajo in zagotavljajo varovanje interesov družbe in enako obravnavo delničarjev. Glede na javno objavo v medijih, da je eden od zainteresiranih vlagateljev ponudil ceno 30,50 EUR za delnico, uprava svetuje, da je v tovrstnih primerih pri trgovanju z delnicami smiselno preveriti tudi tečaj delnice na organiziranem trgu. Razkrivanje takšnih podatkov s strani potencialnih kupcev v postopku prodaje pa je najmanj neobičajno in je zato verjetno del pogajalske strategije kupca."

Ob tem naj spomnimo, da je Letrika pred dvema letoma, ko jo je prvič začel ogledovati Kolektor, javno izrazila nestrinjanje, češ da bi bila (prek Kolektorja) pretirana izpostavljenost samo avtomobilski industriji lahko nevarna.
Kdo so še snubci Letrike?
Poleg Kolektorja se za Letriko zanima še več tujih partnerjev. Nekateri precej možnosti pripisujejo skupini Mahle – nemškemu proizvajalcu avtomobilskih delov, ki sodi med 30 največjih svetovnih dobaviteljev avtomobilske industrije. Prvi mož Mehle Group naj bi bil že na poslovnem obisku (ogledu) v Letriki. Resen kupec naj bi bila tudi nemška korporacija Bosch, ki že dolgo poslovno sodeluje s hčerinsko družbo Letrike v Bovcu, ki je edini evropski proizvajalec vžigalnih tuljav. Morebitni kupec, ki je največkrat omenjen, je še Toyota BT.

Mojca Dumančič, TV Slovenija