Foto: AP
Foto: AP

Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) je pojasnila, da se obsežna, nezakonita obdelava osebnih podatkov skriva za ponujeno nepošteno izbiro "plačaj ali privoli" na družbenih omrežjih Facebook in Instagram. "Meta namreč uvaja spremembe svojih storitev v EU-ju in od uporabnikov Facebooka in Instagrama zahteva, da bodisi privolijo v obdelavo svojih osebnih podatkov za oglaševalske namene bodisi plačajo, da se jim oglasi ne prikazujejo," so navedli v ZPS-ju.

Vodja pravne pisarne na Zvezi potrošnikov Slovenije Petra Lovišček je med drugim pojasnila, da je Meta že novembra lani uporabnikom Facebooka in Instagrama začela ponujati nepošteno in zavajajočo izbiro, da bodisi plačajo za uporabo storitve, ki naj bi bila brez oglasov, bodisi privolijo v popoln komercialni nadzor podjetja z oglasi.

Evropska potrošniška organizacija (BEUC) in 19 njenih članic so zato že lani vložile pritožbo pri organih, pristojnih za varstvo potrošnikov, da bi obsodili zavajajoče in agresivne prakse podjetja. Tokratne pritožbe potrošniških organizacij iz Češke, Danske, Francije, Grčije, Nizozemske, Norveške, Španije in Slovenije pa temeljijo na splošni uredbi za varstvo podatkov (GDPR) in zakonih o varstvu osebnih podatkov.

ZPS poudarja tudi, da Meta nima veljavne pravne podlage, ki bi upravičila množično zbiranje podatkov uporabnikov Facebooka in Instagrama, saj izbira, ki jo ponuja svojim uporabnikom, ne omogoča njihove prostovoljne in zavestne privolitve.

S svojimi nezakonitimi praksami pa, kot poudarjajo, Meta vzpostavlja oglaševalski sistem, ki temelji na nadzoru, sledi potrošnikom na spletu in o njih zbira ogromne količine osebnih podatkov z namenom usmerjenega prikazovanja oglasov. To je tudi glavni način, kot navaja ZPS, na katerem Meta ustvarja svoj dobiček.

Namestnica generalnega direktorja BEUC-a Ursula Pachl o Metinih kršitvah temeljnih pravic uporabnikov

"Meta je vedno znova poskušala upravičiti obsežen komercialen nadzor, pod katerega postavlja svoje uporabnike. Njena nepoštena izbira 'plačaj ali privoli' je najnovejše prizadevanje podjetja, da legalizira svoj poslovni model. Toda Metina ponudba potrošnikom je samo dimna zavesa, s katero poskušajo prikriti, da gre pri ponujeni izbiri v bistvu prav tako za zbiranje vseh vrst občutljivih informacij o življenjih ljudi, ki jih Meta nato unovči s svojim invazivnim oglaševalskim modelom. Poslovni modeli, ki temeljijo na nadzoru osebnih podatkov, so na več točkah neskladni z GDPR-jem in čas je, da organi, pristojni za varstvo osebnih podatkov, ustavijo družbo Meta pri nepošteni obdelavi podatkov in njeno kršenje temeljnih pravic uporabnikov."

Odmevna tožba zoper Facebook v Evropi