Jani Soršak se vrača v odvetniške vode. Foto: MMC RTV SLO
Jani Soršak se vrača v odvetniške vode. Foto: MMC RTV SLO

Takoj, ko je omenjen nacionalni interes ali ko hočejo združevati podjetja zaradi uveljavljanja tako imenovanih sinergij, se moramo porabniki prijeti za žep. Te sinergije gredo vedno le v žepe zasebnikov, nikoli porabnikov.

Jani Soršak
UVK
Slovenija po Sorškovem mnenju ne deluje optimalno kot pravna država, treba bo izboljšati delo sodišč in policije, je dejal. Foto: MMC RTV SLO
Soršak v odgovoru na vprašanje, kaj je največja grožnja konkurenci
Denar
Za svojega naslednika je Soršak dejal, da je najpomembneje, da se uveljavi zakon o agenciji, pa tudi dejanska vzpostavitev agencije. Svetoval mu je, naj ne pomeni ne. Foto: Thinkstock
Soršak odhaja iz UVK-ja

V intervjuju za Finance je povedal, da se nikoli ni videl kot državni uradnik na dolgi rok, poleg tega pa kljub večkratnim obljubam ministrstva za gospodarstvo še ni zakona o ustanovitvi agencije za varstvo konkurence in izločitvi izpod okrilja gospodarskega ministrstva. V načrtu je namreč bilo, da bi UVK že konec letošnjega leta deloval na svojem, a zakona ta hip ni niti v vladni obravnavi, čeprav je že dolgo napisan, je dejal Soršak in pojasnil, da je pod ministrico Darjo Radić projekt nekoliko zastal. Umeščenost UVK-ja v okviru ministrstva po njegovem mnenju ovira delo urada. Ob odhodu se je Soršak zavedal, da o zadevah, ki so na UVK-ju potekale pod njegovim okriljem, ne bo svetoval svojim prihodnjim strankam.

Radićeva: To ni pravi razlog za odstop
Ministrica za gospodarstvo Darja Radić je po seji vlade dejala, da Soršakov odstop sicer spoštuje, a zavrača domnevni razlog za odstop. Soršak ji je po telefonu sporočil pravi vzrok, ki pa ga ne želi razkriti. Odločno zavrača, da naj bi Soršakovemu odstopu botrovala zamuda pri pripravi zakona o varstvu konkurence, saj "Soršak dobro ve, da je pripravljen da bo v roku 14 dni obravnavan na vladi," trdi Radićeva.

Pojasnila je še, da je zakon še v lanskem letu sprva predvideval združitev urada za varstvo konkurence ter za varstvo potrošnikov. A skozi postopke so ugotovili, da bi takšna ureditev "mešala hruške in jabolka", zato so raje pripravili spremembo iz urada v Agencijo, kar seveda prinaša določene časovne zamike, je dejala. Sodelovanje s Soršakom je označila kot korektno.

Soršak je sicer zaprosil za razrešitev z 31. januarjem, a bo vlada to odločitev z vidika nemotenega delovanja urada še preučila, je sklenila ministrica. Kdo ga bo nadomestil, Radićeva še ne ve.

"UVK je morda načel teme, ki se pred tem niso smele načeti"
Povedal je tudi, da imamo v Sloveniji težave pri dogovarjanju med ponudniki storitev in blaga v postopkih javnega naročanja. Proti pravilom konkurence so po njegovih besedah najbolj odporni gospodarske javne službe, zlasti komunala, delno energetski sektor, pa ceste, plinovodi in drugo, kjer distribucija poteka prek omrežij.

Morda je UVK načel teme, ki se pred tem niso smele načeti, a seznam še ni izpraznjen in je treba še veliko obdelati, je bil jasen Soršak. Na vprašanje, kdo je ukazal, da se nekatere teme niso smele odpirati, je Soršak odgovoril, da so mu zaposleni povedali, da "so znali biti določeni pogovori, bodisi na ravni ministrstva za gospodarstvo bodisi na ravni direktorjev".

"Treba je izboljšati delo sodišč in policije"
Slovenija po Sorškovem mnenju ne deluje optimalno kot pravna država, treba bo izboljšati delo sodišč in policije, je dejal. Sistemsko bomo morali še marsikaj spremeniti, so pa nekateri posamezniki, ki ga navdajajo z upanjem. To so predvsem predsednik protikorupcijske komisije Goran Klemenčič, nova predsednica državne revizijske komisije Miriam Ravnikar Šurk, če bo nastopila bolj odločno, in direktor agencije za trg vrednostnih papirjev Damjan Žugelj.

Na vprašanje, kako bi izboljšali korporacijsko upravljanje, je Soršak dejal, da pri nas ni kulture nevmešavanja države v vodenje državnih družb. "Žal. Pri nas se vodenje državnih družb skoraj brez izjeme dojema kot 'licenca za krajo'."

Odločitev sodišča, da zniža kazni elektrodistributerjem, ga je razočarala
V intervjuju je povedal še, da ga je odločitev sodišča, da zniža kazni, ki jih je UVK dodelil elektrodistributerjem zaradi kartelnega dogovarjanja, razočarala. Obrazložitev sodne odločbe po njegovih besedah kaže na nerazumevanje namena oglobljenja podjetij, saj splošna preventivna dejavnost s tem ni zagotovljena. Absolutno neprimerno se mu zdi, da o tako visokih globah odloča sodnica ali sodnik posameznik, ne pa sodni senat. Upravno odločbo UVK-ja potrdi ali ovrže senat treh vrhovnih sodnikov, "o globah pa odloča gospa, ki sicer odloča tudi o prometnih prekrških. Saj se nam kolegi, ki se spoznajo na stvari, lahko upravičeno smejijo!"

Pohvalil je akcijo Rada Pezdirja za vračilo preplačane električne energije. "Ne le pri nas, tudi v tujini ni navada, da bi podjetja porabnikom poravnala škodo, ki so jo povzročila s svojim protikonkurenčnim ravnanjem. Ta akcija je odmevala tudi v tujini. Dejstvo pa je, da brez odločbe UVK-ja tudi Pezdirjeve akcije ne bi bilo."

"Mencingerjeva izjava je bila usmerjena izključno v pavšalno diskvalifikacijo dela UVK-ja"
O izjavi ekonomista Jožeta Mencingerja, da bo UVK z razbitjem žičničarskega kartela uničil družbe, je Soršak dejal, da je bila Mencingerjeva izjava izrazito podla in neutemeljena, usmerjena pa v izključno pavšalno diskvalifikacijo dela UVK-ja. "Ne vem, zakaj vedno zagovarja kapitaliste, nikoli porabnikov. Dejstvo, da so nas žičničarji lupili, je zanj očitno povsem sprejemljivo, ko je tako zaskrbljen za njihovo usodo. Aja, kaj je prispeval kot član nadzornega sveta Iskraemeca k boljšemu poslovanju družbe? Kolikor vem, je bila v izrazito slabi kondiciji, ko so jo kupili Egipčani ..." "V njegovi kolumni se je večji del navedb nanašal na energetiko, kjer pa ima tudi konkretne interese s svojimi takšnimi in drugačnimi 'strokovnimi' mnenji. Najmanj, kar bi pričakoval od akademika, je, da razkrije svoj morebitni konflikt interesov."

Kot vsebinsko največji projekt je označil preiskavo gradbenih podjetij, a so nastale organizacijske težave zaradi narave postopka in števila zaposlenih na UVK-ju. Ker jih je premalo, so morali preiskavo opravljati v štirih krogih, kar je podaljšalo postopek. Sicer Soršak pričakuje, da bo zadeva končana februarja.

"Pezdir in Lahovnik bi ob pomoči še katerega od uveljavljenih podjetnikov zmagala"
Glede Igorja Bavčarja in Boška Šrota, ki sta Soršku večkrat očitala, da so ga imenovali le zato, da bi ju zrušili, je dejal, da so se primarno ukvarjali s karteli, ne z omenjenima gospodoma. "Deležni smo bili sodne presoje vseh naših odločitev, ki so praviloma potrdile stališča UVK-ja. Očitno sta prepričana, da Slovenija kroži okoli njiju."

Na koncu je na vprašanje, kdo je po njegovem mnenju v Sloveniji politik novega kova, odgovoril: "Ne potrebujemo samo novih obrazov, ampak predvsem novo generacijo. Se pa morajo potencialni kandidati zavedati, da brez boja ne bo šlo. Starci, razen svetlih izjem, ne verjamejo v demokracijo. Menijo, da lahko zmanipulirajo javno mnenje v svojo korist. Malce optimistično napovedujem, da bodo v prihodnje zmagovali tisti, ki imajo za sabo civilno družbo v pravem pomenu te besede. Pezdir zna motivirati ljudi. Lahovnik pa že ima politične izkušnje. Skupaj, ob pomoči še katerega od uveljavljenih podjetnikov, pa bi že zmagala!"

Soršak nasledniku: Ne naj pomeni ne
Za svojega naslednika je Soršak dejal, da je najpomembneje, da se uveljavi zakon o agenciji, pa tudi dejanska vzpostavitev agencije. Svetoval mu je, naj "Ne pomeni ne" in naj ne popušča. "Če enkrat popustiš, ni vrnitve nazaj. Če se pojavijo nespodobni predlogi, povabila, moraš to preprosto zavrniti." Sam pravi, da ve, kdo je primeren za mesto direktorja urada za varstvo konkurence, a to ne pomeni, da ni še kdo drug.

Takoj, ko je omenjen nacionalni interes ali ko hočejo združevati podjetja zaradi uveljavljanja tako imenovanih sinergij, se moramo porabniki prijeti za žep. Te sinergije gredo vedno le v žepe zasebnikov, nikoli porabnikov.

Jani Soršak
Soršak v odgovoru na vprašanje, kaj je največja grožnja konkurenci
Soršak odhaja iz UVK-ja