Minister je pojasnil, da so na ministrstvu, takoj ko je bil zakon o državnem holdingu vložen v DZ, poskrbeli za prevod in ga poslali OECD-ju. Ministrstvo je za mnenje organizacije zaprosilo samo. Foto: BoBo
Minister je pojasnil, da so na ministrstvu, takoj ko je bil zakon o državnem holdingu vložen v DZ, poskrbeli za prevod in ga poslali OECD-ju. Ministrstvo je za mnenje organizacije zaprosilo samo. Foto: BoBo
Angel Gurria
V OECD-ju se ne strinjajo z nekaterimi najspornejšimi rešitvami vlade za državni holding. Foto: EPA
Janko Veber
Poslanska skupina SD-ja se je odločila, da bo njihov predstavnik v skupinah za pripravo rešitev glede upravljanja državnega premoženja in sanacije bank Franci Križanič. Pri pripravi rešitev za zlato fiskalno pravilo pa bo delo nadaljevala Helena Kamnar, je povedal Veber. Foto: MMC RTV SLO

Organizacija za gospodarsko sodelovanje in razvoj zakonu o državnem holdingu očita, da pušča odprta vrata vmešavanju politike ter nekatere nepregledne in nedomišljene rešitve.
Pismo so s sekretariata organizacije (OECD) v Slovenijo poslali, tik preden se je vlada Janeza Janše odločila za umik zakona o holdingu z glasovanja na petkovi izredni seji DZ-ja.
OECD skrbi sestava nadzornega sveta, saj predlog zakona predvideva, da vseh devet članov izvoli DZ, člani odbora pa morajo biti "sposobni objektivne in neodvisne presoje", so zapisali. Dodali so, da je treba veliko pozornosti nameniti temu, da parlamentarno izvoljeni člani niso povezani z vlado. Zakon bi moral preprečiti neupravičene razrešitve nadzornega sveta in uprave, ta bi morala biti zaščitena pred dnevnimi posegi nadzornega sveta holdinga, ugotavljajo.
Določilo, da postopek ugotavljanja primernosti kandidatov za nadzornike določi nadzorni svet, po mnenju OECD-ja predstavlja tveganje omejevanja komisije na nekoga, ki se mora ravnati strogo po predpisih predpostavljenih.
Šušteršič je v današnji izjavi za nekatere medije povedal, da pismo OECD-ja ne govori neposredno o političnem kadrovanju, temveč le o tem, da člani nadzornega sveta ne bi smeli biti povezani z izvršno vejo oblasti. "Nam se je to zdelo samo po sebi razumljivo, zato smo pripravili ustrezno dopolnilo in mislim, da je zadeva urejena," je dejal minister.
Nestandardne odločitve
Določbe glede poročanja pomenijo korak nazaj v primerjavi s prejšnjimi slovenskimi praksami, pripojitev Kada v holding je glede na druge države OECD-ja nestandardno, so zapisali.
Nejasna je tudi ločitev premoženja Kada, ki upravlja pokojninske sklade, od preostalega premoženja holdinga. "Pojavljajo pa se tudi vprašanja, zakaj Kad sploh pripojiti k holdingu," opozarjajo v OECD-ju.
Nestandardna je tudi rešitev, da se na holding prenesejo slabe naložbe bank, saj so v tujini v ta namen ustanovili ločene subjekte. Če se vlada že odloči za to rešitev, potem mora zagotoviti njeno preglednost in zagotoviti odgovornost, so poudarili. Kot mogočo rešitev predlagajo odprtje ločenih transakcijskih računov slabe banke.
Minister pojasnjuje, da je pri reševanju problematike slabih terjatev mogočih več rešitev in pogovori s parlamentarnimi strankami bodo zato še potekali. Šušteršič pravi, da so želeli v vladi le pokazati, da imajo pripravljeno rešitev, v katero smer bo šlo reševanje problematike. Ta smer še naprej ostaja reševanje problematike zunaj bank na izbrani državni instituciji. Vladi se je reševanje slabih terjatev znotraj holdinga zdela najustreznejša rešitev, OECD pa temu po njegovih ugotovitvah izrecno ne nasprotuje. Minister pravi, da bi odgovornost, preglednost in ločeno izvajanje operacije prenosa slabih terjatev tako ali tako zagotovili. Kakšen bo končni način sanacije bančnih bilanc, je odvisno od pogovorov, ki bodo potekali v okviru posebne delovne skupine, sestavljene iz predstavnikov parlamentarnih strank. "Pomembno je, da do načina za reševanje pridemo čim prej in da je zanj minimalen konsenz," pravi minister. "Če bo poseben sklad ali agencija, bo pa tako," dodaja.
Ni vse slabo
Izpostavili pa so tudi pozitivne strani predloga zakona. Med njimi so določba o oblikovanju smernic upravljanja naložb, triletna strategija upravljanja naložb in to, da je ministrstvo za finance odgovorno za pripravo strategije in njeno posredovanje vladi in DZ-ju. Za dobro prakso se je izkazala tudi določba, da se za upravljanje holdinga uporabljajo določbe zakona o gospodarskih družbah, če ni drugače določeno.
Šušteršič ugotavlja, da so pozitivne plati, ki jih izpostavlja OECD, sistemske narave, medtem ko so pripombe, ki po njegovih besedah govorijo o morebitnih slabostih, takšne, da so vse uredili že z dopolnili k predlogu zakona. Pri pripombah gre po Šušteršičevem mnenju za izboljšanje zakonskega besedila in jih zato ni bilo težko dodati v besedilo.

Minister je pojasnil, da so na ministrstvu, takoj ko je bil zakon vložen v DZ, poskrbeli za prevod in ga poslali OECD-ju. Ministrstvo je za mnenje organizacije zaprosilo samo, od sekretariata OECD-ja pa so pismo dobili preteklo sredo zvečer po elektronski pošti. Organizacijo so vprašali, ali lahko mnenje predstavijo poslancem in vodjem parlamentarnih strank na četrtkovem sestanku. Ker je bil odgovor pozitiven, so pismo prevedli, ga povzeli in pripravili tudi ustrezna dopolnila. Šušteršič pravi, da jih je negativen odziv v DZ-ju presenetil, saj menijo, da je "mnenje OECD-ja v osnovi pozitivno".

Lukšič: Vlada je naredila veliko napak
Na pismo OECD-ja so se odzvali v SD-ju. Vodja poslanske skupine Janko Veber je dejal, da pismo dokazuje, da so Socialni demokrati v svojih opozorilih glede predloga zakona o Slovenskem državnem holdingu imeli prav. Vse bolj jasno je, da je bila Agencija za upravljanje kapitalskih naložb RS "bistveno bolj usmerjena v transparentno gospodarjenje z državnim premoženjem, kot pa naj bi bil Slovenski državni holding", je poudaril.

Predsednik stranke Igor Lukšič meni, da je vlada v prvi polovici leta naredila veliko napak in da kredibilnost Slovenije pada. Po četrtkovem dogovoru pa ima Slovenija vendarle nekaj priložnosti, da vzpostavi "neko normalno klimo", znotraj katere se bo dalo iskati najboljše rešitve. V SD-ju bodo naredili vse, da bi šli po tej poti.