Gospodarski minister je poudaril, da bi morali v Adrio Airways vložiti 28 milijonov evrov samo za to, da jo znova spravijo na nebo, ob tem pa bi ostale vse podedovane težave in dolgovi. Foto: MMC RTV SLO

Čeprav pričakujemo težave, je cilj zagotovo ohraniti povezanost Slovenije s svetom, zlasti zaradi turizma, ne smemo pa tudi zanemariti tega, da bo Slovenija leta 2021 predsedovala Svetu EU-ja.

Predsednik vlade Marjan Šarec

V družbi Adria Airways so v sporočilu za javnost pojasnili, da je predlog za stečajni postopek vodstvo vložilo zaradi insolventnosti družbe in v skladu z zakonskimi določbami, ki mu v položaju, v kakršnem se je Adria znašla, nalaga obveznost predlagati stečaj podjetja. Pristojno sodišče ima predviden tridnevni zakonski rok, v katerem mora odločiti o začetku stečajnega postopka.

Družba je hkrati tudi uradno potrdila, da je zaradi vloženega predloga za stečaj odpovedala vse še predvidene polete, kar pa je bilo že prej razvidno s spletne strani ljubljanskega letališča.

Vložitvi stečaja sledil odvzem licence

Javna agencija RS za civilno letalstvo je z ustno odločbo Adrii Airways odvzela operativno licenco, potem ko je vodstvo prevoznika vložilo predlog za stečaj, so pojasnili na agenciji. Agencija je tako od vodstva Adrie že prejela obvestilo o vložitvi predloga za stečaj, inšpektor pa je izrekel ustno odločbo o odvzemu licence za letenje. Ta ima enako veljavo kot pisna, ki jo morajo na agenciji skladno z zakonodajo spisati v petih dneh.

O stečaju Adrie z Bogomirjem Kovačem

Počivalšek: Država ne bo reševala Adrie

Da je edini možen scenarij za Adrio v trenutnem položaju stečaj, je na ponedeljkovi seji presodila tudi vlada, ki se je seznanila z razmerami v družbi in možnostmi ukrepanja države.

Gospodarski minister Zdravko Počivalšek je na seji vlade predstavil možnosti ukrepanja države v primeru Adrie Airways. "Adria je za slovensko gospodarstvo in slovenski turizem pomembno podjetje, je pa zaradi zakonskih omejitev pomoč države otežena. Ni še minilo deset let od zadnje dokapitalizacije, hkrati pa je v zasebni lasti," je povzel, nato pa nadaljeval s finančno luknjo, ki jo je novi lastnik v zadnjih treh letih pridelal v Adrii. 4K Invest sicer še vedno ni objavil revidiranega letnega finančnega izkaza za lansko leto, čeprav je bil rok do konca avgusta. "To kaže na neodgovornost lastnika." A finančna analiza, ki sta jo pripravila SDH in DUTB, je pokazala, da je finančna luknja bistveno višja od pričakovane. "V tako podjetje država ne namerava vstopiti. Sicer bi nase prevzeli velik dolg, ki ga je ustvaril lastnik, ob tem pa bi lastniku omogočili, da bi se izognil odgovornosti za nastalo situacijo. Menimo, da bi to bilo neodgovorno. V danih razmerah menimo, da je edini mogoč scenarij stečaj Adrie Airways," je dejal minister.

"Gre za zelo slabo stanje, ki kaže na slabo korporativno upravljanje Adrie Airways, in to so povsem nove okoliščine, ki nam narekujejo, da temeljito razmislimo, kaj bomo delali," pravi minister Počivalšek in zagotavlja, da država v Adrio ne bo vlagala.

Pregled finančnega stanja Adrie Airways je menda potrdil, da ima družba za okoli 90 milijonov evrov dolga, za nadaljnje poslovanje pa naj bi potrebovala 30 milijonov evrov, kar je občutno več, kot naj bi v zadnjih dneh predstavniki prevoznika prikazali državnim institucijam. Foto: BoBo

Šarec: Vodstvo Adrie Airways državo vidi kot molzno kravo

Premier Marjan Šarec je v zapisu na Facebooku izrazil nezaupanje do vodstva Adrie, s katerim se je srečal in ki po njegovih besedah "očitno vidi državo kot molzno kravo, iz katere je treba iztisniti še zadnji cent in ga odvesti neznano kam".

Premier Šarec je dejal, da Adrii s tem vodstvom ne bo pomagal. Zdaj lahko namesto nemškemu vodstvu pomaga slovenskemu podjetju, povezljivosti, gospodarstvu in turizmu v Sloveniji.

Iniciativni odbor zaposlenih Adrie Airways

Zaposleni: V enem tednu smo naredili več kot 4K v treh letih

Odločitev vlade so nestrpno čakali tudi zaposleni v Adrii. "Prepričali smo vodstvo 4K, da se odreče podjetju, z dobavitelji smo se dogovorili za znaten odpis dolgov in njihovo dolgoročno refinanciranje, se pogovarjali z novimi investitorji, našli podjetje, ki se ukvarja samo s prestrukturiranji letalskih prevoznikov. Lufthansa si še naprej želi biti partner Adrie," zagotavljajo v Iniciativnem odboru zaposlenih Adrie Airways. "V tednu dni smo naredili več kot 4K v treh letih," so prepričani.

Zaposleni od vlade zahtevajo pojasnila

Odbor zaposlenih v Adrii je po vložitvi predloga za stečaj družbe prst usmeril predvsem v vlado, ki po njihovih besedah ni izbrala najboljše odločitve za družbo in državo. Od vlade zahtevajo predložitev finančne analize, na podlagi katere je sklenila, da Adrie ni smiselno reševati. Moti jih tudi, da niso sodelovali v postopkih.

"Vse, kar smo hoteli, je, da bi vlada in letalski strokovnjaki sedli za skupno mizo ter se resno pogovorili o dejstvih za in proti reševanju Adrie Airways. Vsi se zavedamo, da je sedanji lastnik zabil zadnji žebelj v krsto našega podjetja. Vendar so njeno pot kovale vse slovenske vlade po letu 1991," so v odboru zapisali v izjavi za medije.

Zaradi naše odgovornosti do državljanov bomo naredili vse, da sprejmemo ustrezno odločitev. Sprejeli jo bomo relativno hitro, nadaljevanje razprave bo na vladi že ta teden v okviru zakona o letalstvu.

Minister za gospodarstvo Zdravko Počivalšek

Dva scenarija: trg ali državna družba

A iz te moke, kot kaže, ne bo kruha. Gospodarski minister je omenjal dva scenarija, ki bi lahko sledila, če se Adria sama ne izvleče in globokega brezna: prvi scenarij je, da razmere na trgu uredi trg. "Kar bo trajalo kar nekaj časa in ni nujno, da bo v korist našega gospodarstva in naše države," meni minister Počivalšek. Pravi, da so v pogovorih z Lufthanso in Fraportom ugotovili, da bi lahko obnovili približno polovico Adrijinih linij.

Zato se nagibajo k drugemu scenariju, in sicer vzpostavitvi novega podjetja za letalske prevoze, saj bi s tem lažje in boljše vzpostavili povezavo med Ljubljano in drugimi mesti. A tudi to bo trajalo več mesecev. Od tri do šest mesecev je normalna pot za pridobitev dovoljenj, razlaga Počivalšek, skrajšanje tega časa pa je mogoče le ob trdnem dogovoru z Lufthanso, da bodo imeli njihovo podporo. "Soglasje za to imamo, a je treba narediti načrt," dodaja. Radi bi videli, da bi v tako podjetje vstopil tudi strateški partner, a podrobnosti še niso znane. Je pa minister večkrat omenjal ravno Lufthanso. Prav tako je potrebno politično soglasje doma.

Država ne bo finančno pomagala Adrii Airways.

Drugi prevozniki si manejo roke

Da obstaja zanimanje tujih prevoznikov za povezavo med Brnikom in tujino, so v Fraportu že potrdili s seznamom okrepljenih linij. Sloveniji torej ne bo treba biti odrezana od sveta. Je pa vprašanje, ali bi drugi prevozniki sami od sebe zagotovili primerno povezljivost z mesti med predsedovanjem Slovenije svetu EU-ja v drugi polovici 2021.

V pismu so se na to odzvali tudi v Iniciativnem odboru zaposlenih Adrie Airways, kjer menijo, da je tak načrt zelo vprašljiv. "Možnost, da bi Evropska komisija dovolila izvajanje tako imenovanih PSO-linij z Brnika je majhna. Take linije se navadno uporabljajo za povezovanje odročnih pokrajin z vozlišči in drugimi večjimi centri," dodajajo. Ideja o ustanovitvi nove Adrie po mnenju zaposlenih v tem trenutku tudi ni smiselna, kajti novo podjetje ne bi pridobilo ugodnih slotov na letališčih ‒ to so termini, ki jih letalski prevoznik zakupi na letališčih, kamor leti. Trenutne slote bi v primeru stečaja Adrie takoj kupile druge letalske družbe.

Adria Airways odpovedala polete
Adria Airways je na spletni strani odpovedala vse današnje in 15 jutrijšnjih poletov. Še zjutraj je napovedovala, da bo izvedla povratne polete v Frankfurt, München, na Dunaj, v Bruselj in Zürich ter polet v Tirano.

Adrii globa in prepoved prodaje vozovnic

Tržni inšpektorat pa je medtem Adrii Airways naložil že drugo globo, ker še vedno prodaja vozovnice za polete na datume, ko je izvedba poleta negotova. Že prejšnji teden je inšpektorat izrekel globo zaradi nepoštene poslovne prakse. Kaznoval jo je zaradi prodaje letalskih vozovnic potrošnikom 24. in 25. septembra za izvedbo poletov za četrtek in petek, 26. in 27. septembra, čeprav je bil položaj negotov, saj so bila letala Adrie v času prodaje vozovnic že prizemljena. Zdaj so jim naložili še eno globo, ker je Adria 26. septembra sporno prakso nadaljevala. Obakrat je globa finančna ‒ v vrednosti 3.000 evrov.

"Kljub pričakovanju javnosti, da bodo lastniki družbe 4K Invest pristopili k ureditvi nastalega položaja, ki je pripeljal do prizemljitve letal in posledično odpovedi večine poletov, se položaj ne izboljšuje," ob tem ugotavljajo v inšpektoratu. Z odločbo so Adrii tovrstno sporno prakso tudi prepovedali.

Prepoved letenja s še enim letalom

Agencija je danes sprva Adrii Airways izdala ustno odločbo, da ji od od 12. ure prepoveduje izvajanje letalskih operacij z letalom bombardier CRJ 900 (z registrsko oznako S5-AAK). Najemodajalec jim je namreč odpovedal najemno pogodbo. Adria je imela nato uradno na voljo še pet bombardierjev in štiri saabe, od katerih so trije pokvarjeni, eden pa je v Luganu, je navedel časopis Finance. Po informaciji, da je vodstvo vložilo zahtevek za stečaj, je agencija Adrii odvzela operativno licenco.

Fraport: Prva skrb so potniki

V družbi Fraport Slovenija, ki upravlja brniško letališče, napoved stečaja Adrie Airways, najpomembnejše poslovne partnerice, obžalujejo. Njihova prva skrb je, kot so poudarili, namenjena potnikom, ki so ostali brez letalskih povezav, ter zagotavljanju rednosti in varnosti letalskih operacij na ljubljanskem letališču.

Adria je bila Fraportova najpomembnejša poslovna partnerica vse od odprtja letališča leta 1963.

Spomnili so, da so zaradi vložitve predloga za stečaj ukinjeni vsi poleti Adrie z Brnika. Adria je letela v Amsterdam, Bruselj, na Dunaj, v Frankfurt, København, Manchester, München, Pariz, Podgorico, Prago, Prištino, Sarajevo, Skopje, Sofijo, Tirana in Zürich.

Vsem, ki so kupili vozovnice za Adrijine polete, svetujejo, da se obrnejo na prodajno mesto, kjer so jih kupili.

Adria po 58 letih dokončno prizemljena