Javna agencija za nadzor civilnega letalstva je opravila ustno obravnavo v postopku ohranitve operativne licence Adrie Airways. Foto: BoBo
Javna agencija za nadzor civilnega letalstva je opravila ustno obravnavo v postopku ohranitve operativne licence Adrie Airways. Foto: BoBo

Agencija za civilno letalstvo (CAA) je opravila ustno obravnavo v postopku ohranitve operativne licence Adrie Airways in v postopku so med drugim izrekli dve odločbi za zaustavitev dveh letal bombardier CRJ 900 in za zaustavitev treh Airbusovih letal A319. Za tri letala CRJ 900 so pred tem že izrekli prepoved letenja.

Adria Airways bo z začasno prekinitvijo večine svojih letalskih operacij nadaljevala tudi v četrtek in petek. Ohranila pa bo povezavo s Frankfurtom in bo izvedla večerna poleta na relaciji Ljubljana - Frankfurt - Ljubljana.

Adria Airways pa lahko po besedah direktorja CAA-ja Roka Marolta lahko leti še z desetimi letali (šest letal tipa CRJ proizvajalca Bombardier in štiri letala saab 2000), saj po ugotovitvah CAA-ja varnost še ni bila ogrožena. Kot je povedal, je bila tema tokratne ustne obravnave zgolj zagotovitev zadostnih finančnih sredstev za varno letenje.

Po besedah direktorja CAA-ja Rok Marolta, lahko Adria Airways leti še z desetimi letali.  Foto: BoBo
Po besedah direktorja CAA-ja Rok Marolta, lahko Adria Airways leti še z desetimi letali. Foto: BoBo

CAA pa bo Adrii odvzel letalsko licenco in prepovedal komercialne polete, če do prihodnje srede do polnoči ne predloži načrta finančnega prestrukturiranja, ki mora biti podkrepljen s podpisanimi najemnimi pogodbami za letala in vpisom v spričevalo letalskega prevoznika. "Roka zagotovo ne bomo podaljšali," je ob tem opozoril Marolt in dodal, da CAA ne bo več privolil v dokapitalizacijo z različnimi manevri pripojitev, prenosov blagovnih znamk in podobno. Tudi zagotovila za morebitnega strateškega partnerja bodo morala biti trdna, je dodal.

Če bo Adriin finančni načrt dobil zeleno luč, bo imela mesec dni časa za izvedbo dokapitalizacije, s katero bo morala zagotoviti dovolj sredstev za enoletno varno letenje.

Prav tako je CCA Adrii Airways zapovedal, da jih mora ob morebitni odločitvi za stečaj družbe nemudoma obvestiti. "V tem primeru takoj preneha veljati operativna licenca," je pojasnil Marolt.

Adria ima trenutno v najemu še deset letal, vsa pa so prizemljena zaradi začasne prekinitve operacij. Foto: BoBo
Adria ima trenutno v najemu še deset letal, vsa pa so prizemljena zaradi začasne prekinitve operacij. Foto: BoBo

Ob morebitnem stečaju bi država letalski prevoz uredila kot obvezno javno službo

Na ministrstvu za infrastrukturo so že pripravili predlog zakona, s katerim bi ob morebitnem stečaju družbe omogočili ohranitev letalskih povezav Slovenije s svetom. Po tem predlogu bi določene linije financirala država.

Če bi Adria Airways prenehala opravljati letalske prevoze, drugi letalski prevozniki v EU-ju pa ne bi začeli opravljati mednarodnega zračnega prevoza v Slovenijo oz. iz nje, bi mednarodni redni zračni prevoz vzpostavili kot obvezno javno službo. Tako je zapisano v predlogu novele zakona o letalstvu, ki naj bi ga vlada v kratkem poslala v potrditev v DZ po nujnem postopku.

Predlagana rešitev bi zagotovila morebitne izgube letalskih povezav, ki so za Slovenijo velikega pomena, piše v obrazložitvi predloga novele zakona, objavljenega na spletnih straneh vlade. Takšno rešitev dopušča tudi evropska zakonodaja. Vsaka država članica ima namreč pravico, da lahko uvede obveznost javnih služb za redne zračne prevoze na progah, ki veljajo kot izredno pomembne za gospodarski in socialni razvoj območja, ki mu služi letališče.

To pomeni, da če je npr. zaradi potreb povezovanja gospodarstva nujna vzpostavitev mednarodne redne letalske povezave na določeni liniji, na kateri letalskega prevoza ne opravlja noben izmed letalskih prevoznikov z licenco katere izmed članic EU-ja, potem lahko ministrstvo začne postopek za vzpostavitev obvezne javne službe. Potrebna sredstva bo zagotovila vlada. Stroškov izvajanja gospodarske javne službe na ministrstvu za infrastrukturo pa še ne znajo oceniti.

Adrii Airway še teden dni časa za rešitev

Minister za gospodarstvo Zdravko Počivalšek je po srečanju s piloti Adrie Airways in njihovimi sindikalisti komentiral trenutno situacijo s slovenskim letalskim prevoznikom in možnosti, ki jih ima država pri reševanju nastalega položaja.

Počivalšek je sicer navajal, da vladi ni vseeno, kaj se dogaja z Adrio, saj ima to vpliv na gospodarstvo in turizem kot tudi zaposlene. Toda država ima bolj kot ne zvezane roke pri reševanju Adrie, saj je bila dokapitalizirana leta 2011 s 70 milijoni evrov. Poleg tega je v zasebni lasti in bi lahko državni vložek pomenil nedovoljeno državno pomoč.

Počivalšek je bil tudi precej kritičen do uprave Adrie Airways, ki obtožuje državo za nastalo situacijo, in poudaril, da so odnosi med zaposlenimi in upravo slabi, kar ne prispeva k hitri konstruktivni rešitvi.

Počivalšek je še pojasnil, da ministrstvo za infrastrukturo pripravlja zakon za sofinanciranje nekaterih pomembnih letalskih linij. Vendar je tudi poudaril, da "država v nobenem primeru ne bo Adrii pomagala niti z enim evrom v okviru obstoječe lastniške strukture" in da bodo preučili vse možnosti za ponovno revitalizacijo Adrie. Če to ne bo mogoče, denarja v Adrio ne bo vložila, je poudaril.

Sorodna novica Zakaj je Adria Airways "strmoglavila" in kakšna je lahko njena prihodnost?

Adria zanika odpovedi najema letal

Letalska družba Adria Airways je zanikala neuradne informacije, da naj bi družbe, od katerih je najemala letala, sprožile postopke za prekinitev pogodb za najem. "Ne držijo navedbe, da bi bile najemne pogodbe prekinjene," so sporočili iz Adrie Airways.

Finance so navedle, sklicujoč se na neuradne informacije, da naj bi vse družbe, od katerih je Adria Airways najemala letala, sprožile postopke za prekinitev pogodb za najem letal. Adria Airways bi tako lahko v nekaj dneh ostala brez vseh letal.

V Adrii Airways so te navedbe zanikali: "Adria Airways upravlja vsa svoja letala. Ne držijo navedbe, da bi bile najemne pogodbe prekinjene."

Adria Airways je namreč pred časom vsa svoja letala prodala lizinškim hišam in jih zdaj najema. Prejšnji teden je zaradi odpovedi pogodbe najprej ostala brez dveh letal bombardier CRJ 900 lizinške družbe Trident Aviation Leasing Service, ki spada v skupino Falko. Nato je s končanjem sodelovanja grozila tudi ameriška družba Aero Century. Tej je, kot so navedli na svoji spletni strani, Adria v petek že vrnila eno izmed letal.

"Po mesecih sodelovanja z Adrio Airways, ki je skušala izboljšati svoj finančni položaj, smo jo obvestili, da s takoj prekinjamo pogodbo za najem dveh letal CRJ 900, ker družba ni plačala svojih dolgov," so v ponedeljek zapisali v družbi Century.

Združenje kabinskega osebja posadk letal Slovenije je reprezentativni sindikat za kabinsko osebje v Sloveniji. Združuje 147 članov, zaposlenih v Adrii Airways. Foto: BoBo
Združenje kabinskega osebja posadk letal Slovenije je reprezentativni sindikat za kabinsko osebje v Sloveniji. Združuje 147 članov, zaposlenih v Adrii Airways. Foto: BoBo

Razočarano kabinsko osebje

"Očitno Adria postaja referenčni primer, ko država ves čas poudarja, da je treba znanje in strokovno usposobljenost ljudi zadržati, dela pa ravno nasprotno," je v javnem pismu zapisalo kabinsko osebje Adrie Airways.

V Združenju kabinskega osebja posadk letal Slovenije so poudarili, da so močno razočarani nad celotnim dogajanjem ter "medlim in prepočasnim odzivom tistih, ki imajo v rokah moč in vajeti, da se ta turbulenca obvlada".

Ob tem so nezadovoljni zaradi številnih nasprotujočih si informacij. "Lastnik trdi, da se država ne odziva, predstavniki države zgodbo obračajo. Zdaj nas ima tuji lastnik v lastni državi za talce in verjetno samo država, ki je posredno krivec za nastalo situacijo, lahko preseka ta vozel," so izpostavili.

Zgroženi so tudi, da se širša javnost ne zaveda, da ne gre zgolj za materialno plat podjetja, temveč tudi znanje, strokovnost in usposobljenost ljudi, ki sodelujejo v tako kompleksnem procesu, kot je letalstvo. "S prenehanjem Adrie Airways bosta v Sloveniji za zmeraj izgubljena poklica pilot in član kabinskega osebja v posadki. Mladi ljudje, ki bi v prihodnosti želeli opravljati ta dva poklica, bodo na šolanje prisiljeni v tujino," so opozorili.

Poudarili so še, da je Adria Airways v svetovnem merilu prepoznavno in cenjeno letalsko podjetje z močnim jedrom, trenutni razvoj dogodkov pa kaže, da bo "ves človeški potencial odšel drugam". Z izgubo delovnih mest bo država po njihovih besedah izgubila tudi velik del davkoplačevalskega denarja od plačevanja socialnih in pokojninskih prispevkov ter davkov.

Matej Lahovnik in Gregor Jamnik o Adrii Airways
Adrii Airways še teden dni za finančno sanacijo