Snemanje s križa, ok. 1190–1200, York. Foto: Britansko ministrstvo za kulturo, medije in šport
Snemanje s križa, ok. 1190–1200, York. Foto: Britansko ministrstvo za kulturo, medije in šport

Pravzaprav se je newyorški MET z dražbeno hišo Sotheby’s že dogovoril, da kupi delo za nekaj več kot dva milijona funtov, potem ko so v Veliki Britaniji za artefakt izdali izvozno licenco, poroča portal Art Newspaper. Pozneje pa je podsekretar za kulturo in dediščino na ministrstvu za kulturo, medije in šport Stephen Parkinson možnost izvoza odložil, da bi s tem dal priložnost, da kip odkupi Muzej Victoria in Albert, kjer že domuje pomembna zbirka slonokoščene umetnosti. Zdaj je od Muzeja V & A odvisno, ali bo zbral dovolj denarja, da bi dragoceno delo ostalo doma.

Romanski kipec je najbrž nastal v Yorku v zadnjem desetletju 12. stoletja. Visok je 18 centimetrov, verjetno pa je bil del večje skupine, ki je ponazarjala Kristusov pasijon ali Kristusovo smrt. Ohranjeni segment predstavlja Jožefa iz Arimateje, ki s križa snema mrtvega Kristusa. Delo kaže sorodnosti s fragmentom, ki bi lahko pripadal isti pasijonski skupini – gre za kip z upodobitvijo Juda Iškarijota pri zadnji večerji. Ta je približno za polovico manjši od Snemanja s križa, prvič je bil dokumentiran leta 1769 v Wakefieldu v Yorkshiru, v zbirko Muzeja V & A pa je kot donacija prišel leta 1949. Drugih delov kiparske stvaritve ne poznamo.

Muzej Victoria in Albert hrani pomembno zbirko slonokoščene umetnosti. Foto: EPA
Muzej Victoria in Albert hrani pomembno zbirko slonokoščene umetnosti. Foto: EPA

Kot je v svoji oceni zapisala vladna revizijska komisija, spada kip "med pomembnejše kulturne in estetsko dovršene predmete," ki so jih obravnavali v zadnjih petih letih. Član komisije in arheolog v Muzeju Norwich Castle Tim Pestell je slonokoščeni kip označil za "nadvse izjemen predmet tako zaradi zgodnje datacije kot prefinjeno vešče izvedbe". Nekdanji kurator Muzeja V & A Paul Williamson, ki je leta 1982 prevzel posojeni kip, je tega opisal kot izredno redek primer in "najpomembnejšo plastiko angleške romanike v zasebnih rokah".

Delo je sicer prek dražbene hiše Sotheby’s že kupil Metropolitanski muzej za dva milijona funtov. Foto: Reuters
Delo je sicer prek dražbene hiše Sotheby’s že kupil Metropolitanski muzej za dva milijona funtov. Foto: Reuters

Provenienca Snemanja s križa je slabo poznana. Nekoč je bil kip v lasti zbiralskega para iz Londona Johna in Gertrude Hunt (poročila sta se leta 1933). Ker se je Gertrude Hunt rodila v Nemčiji, se sicer zastavlja vprašanje, ali je izvor kipa povezan s kontekstom nacizma, vendar pa je zaradi samega kraja nastanka v Yorku veliko verjetneje, da je bil od časa nastanka v Veliki Britaniji. Prav tako za delo nikoli ni bil podan zahtevek po vrnitvi. Leta 1982 je Gertrude Hunt kipec ponudila Muzeju V & A na dolgoročno posodo in v muzeju je ostal do leta 2022. V zadnjih letih je bil tam skupaj s fragmentom z Judom tudi razstavljen v sklopu srednjeveške umetnosti.

Londonski muzej oz. morebitni drug kupec z Otoka ima zdaj do 2. februarja čas, da izenači kupnino newyorškega MET-a. Če se izkaže možnost, da dejansko dosežejo potrebna sredstva, se lahko rok podaljša za štiri mesece. V londonskem muzeju novinarskega poizvedovanja niso komentirali, ali jim bo uspelo obdržati kipec, so pa dodali, da "prepoznajo edinstveni zgodovinski in umetniški pomen tega redkega dela".

Snemanje s križa je izdelano iz razmeroma velikega mroževega okla. Trgovanje s slonovo kostjo je sicer od leta 2022 omejeno. Podobne omejitve naj bi kmalu vpeljali tudi za mroževo kost, vendar pa so umetniški izdelki, izdelani iz tega materiala, iz teh omejitev izvzeti.