Med vrnjenimi umetninami je tudi olje na platnu Christiana Wilhelma Ernsta Dietricha (1712-1774), naslovljeno Skalnata pokrajina z drevesi in vodo v ospredju. Foto: AP
Med vrnjenimi umetninami je tudi olje na platnu Christiana Wilhelma Ernsta Dietricha (1712-1774), naslovljeno Skalnata pokrajina z drevesi in vodo v ospredju. Foto: AP
Portret princese Viktorije v objemu svoje matere kraljice Viktorije je bil odtujen iz grada v bližini Frankfurta, ki so ga med vojno pretvorili v klub za častnike. Foto: AP

Iz ustanove Monuments Men, ki si prizadeva za vrnitev umetnin, pogrešanih od vojnih časov, so sporočili, da so se za to potezo odločili na željo družin tistih, ki so si takrat pridobili te umetnine. Ustanova upa, da bo lahko povrnila več tisoč pogrešanih predmetov, in je s tem namenom lani vzpostavila tudi posebno klicno linijo. To so storili po nastanku filma, naslovljenega The Monuments Men, ki govori o ekipi pripadnikov zavezniških sil, katere naloga je bila vrnitev ukradenih umetnin.

Igralec pokra in knjižničarka
Tri od teh petih slik, ki so nekoč visele v galeriji v Dessauu v Nemčiji, si je pri pokru priigral ameriški vojak, ki jih je nato po pošti poslal svoji ženi. Gre za dela Fransa Franckena III., Christiana Wilhelma Ernsta Dietricha in Franza de Paula Ferga, ki naj bi bila med vojno skrita na varno v rudnik kalija.

Drugi dve sliki, ki sta bili nekoč v lasti hčere kraljice Viktorije, princese Viktorije, sta bili odtujeni iz gradu v bližini Frankfurta, ko so ga med vojno zavzele ameriške sile in ga pretvorile v klub za častnike. Sliki je leta 1945 kupila takratna knjižničarka specialnih sil kopenske vojske ZDA. Na eni izmed njiju je princesa Viktorija kot otrok v objemu svoje matere.

Ravnati po lastni vesti
"Slike ... predstavljajo pomemben del nemške kulturne dediščine. Imajo dolgo zgodovino," je o njih povedala Victoria Nuland, pomočnica državnega sekretarja za evropske zadeve in dodala, da sta "oba sklopa izginila ob koncu vojne in se nato pojavila v ZDA".

Robert Edsel, ustanovitelj Monuments Mena, pa je dejal, da je do teh vrnitev umetnin privedel tudi film, posnet po njegovi istoimenski knjigi. Opisal je pogovor z moškim, ki je imel v lasti nekaj takih del. "Potem ko je videl film ... je stopil v stik z nami. Ko sem ga vprašal, zakaj ste se obrnili na nas, je odvrnil: 'Ko sem videl film, sem razumel, kaj moram storiti.'."