Zmagoslavje in tožbe (Triumphs and Laments) Williama Kentridgea ob reki Tiberi. Približno 90 podob iz mitologije in zgodovine Rima v nekronološkem redu je ustvarjenih s šablonami in čiščenjem zidu okoli figur, ki bodo sčasoma postale nevidne, saj je zid okoli njih nenehno podvržen onesnaževanju, nečistočam in spremembam kamna. Foto: EPA
Zmagoslavje in tožbe (Triumphs and Laments) Williama Kentridgea ob reki Tiberi. Približno 90 podob iz mitologije in zgodovine Rima v nekronološkem redu je ustvarjenih s šablonami in čiščenjem zidu okoli figur, ki bodo sčasoma postale nevidne, saj je zid okoli njih nenehno podvržen onesnaževanju, nečistočam in spremembam kamna. Foto: EPA
false
Južnoafriški umetnik William Kentridge je mednarodno znan po svojih gledaliških in opernih delih, risbah, grafikah, skulpturah in animiranih filmih. Retrospektivo njegovih del so med drugim pripravili v Muzeju moderne umetnosti v New Yorku in San Franciscu, v muzeju sodobne umetnosti Castello di Rivoli in Muzeju narodne umetnosti 21. stoletja v Rimu (MAXXI). Foto: EPA

Zmagoslavje in tožbe (Triumphs and Laments) bo gostila Piazza Tavere ob reki Tiberi med mostom Sisto in mostom Mazzini, ki pod vodstvom iniciative Tevereterno in v sodelovanju z vladnimi agencijami, lokalnimi institucijami in številnimi partnerji bližnje skupnosti postaja prizorišče sodobne urbane umetnosti, umetniško prizorišče za širšo javnost zunaj tradicionalnih muzejskih, galerijskih ali dvoranskih zidov, ki oživlja urbano nabrežje reke Tibere. K projektu so Kentridgea povabili že pred 14 leti, a številne vpletene organizacije pri umetniških projektih na urbanem umetniškem prizorišču pričakovano skrbijo za kompleksne birokratske postopke in dolgotrajno izvedbo.
Konstrukcija mogoče zgodovine
550 metrov dolga poslikava bo v več slikah prikazovala zgodovino mesta, a ne gre za kronološko zgodovino. Kentridge je skozi izbrane fragmente skušal ustvariti občutek te zgodovine in podobe sestaviti tako, da dajejo videz koherentnega narativa, kar je natanko to, kar počne tudi zgodovina. "Gre za izbor fragmentov in konstrukcijo tega, kar bi lahko bila mogoča zgodovina," pravi umetnik.
Procesija figur, visokih do deset metrov, izpostavlja poglavitne trenutke mesta, velike zmage in poraze vse od mitološkega časa do sedanjosti. Približno 90 figur izpostavlja trenutke, ki so bistveno zaznamovali podobo mesta, prizore vojne, ljubezni, opustošenja, zatiranja in upora. Kot pravi Kentridge, je s podobami skušal najti zmagoslavje v tragedijah in tragedije v zmagoslavjih, saj je zmagoslavje nekoga vedno tožba nekoga drugega. "Ko se približujemo sodobnemu času, postaja vse bolj komplicirano, kaj je zares zmagoslavje in kaj tožba," pravi Kentridge.
Minljivost in ustvarjanje skozi izbris
Upodobljene figure so bile na risbah z ogljem predstavljene že v italijanskem paviljonu beneškega bienala. Na zid ob nabrežju Tibere bodo postavljene s posebno tehniko šablon in pranja zidu. Po umetnikovih risbah so oblikovali šablone v naravni velikosti, stenske podobe ustvarjajo s pranjem zidu okoli šablon. Zid je zaradi naravnih procesov kamna, onesnaževanja in umazanije temnosiv, pranje čez šablone pa bo zid okoli šablon očistilo v svetlo podlago za podobe, ki ohranjajo temnosivo barvo.
Proces tako določa tudi minljivost stenske poslikave, saj bo zid okoli podob ponovno potemnel in bodo podobe postopoma postale manj vidne in sčasoma izginile. Omejena življenjska doba dela je obenem subtilen komentar na okoljsko degradacijo in v zanimivem nasprotju z "večno" monumentalnostjo številnih rimskih spomenikov.
Odprtje na rojstni dan Rima
Freska na zidu ob reki Tiberi bo uradno odprtje doživela na mestni praznik, rojstni dan Rima, 21. aprila letos, z gledališko-glasbenim dogodkom pred poslikavo. Dogodek si je Kentridge s svojim sodelavcem, skladateljem Philipom Millerjem zamislil kot izvedbo dveh glasbenih povork – povorko zmagoslavja in povorko tožb. Italijanskim in južnoafriškim glasbenikom se bo pridružilo še dvesto prostovoljcev, ki naj bi s spektakularno procesijo ustvarili igro senc in animirali zidno poslikavo.
Poleg prostovoljcev so naklonjenost in podporo projektov prebivalci Rima in drugi lahko izkazali že pri nastajanju dela. Za dokončanje stenske poslikave so namreč organizatorji sredstva zbirali tudi prek platforme za množično financiranje Kickstarter. Tam so do 2. aprila s pomočjo skoraj 500 podpornikov zbrali 95.000 dolarjev (83.000 evrov).