V Muzeju ratnog djetinjstva v Sarajevu so razstavljeni predmeti, ki so zaznamovali življenja malih Bošnjakov med letoma 1992 in 1995. Foto: EPA
V Muzeju ratnog djetinjstva v Sarajevu so razstavljeni predmeti, ki so zaznamovali življenja malih Bošnjakov med letoma 1992 in 1995. Foto: EPA
Jasminko Halilović
"To je muzej, ki zbližuje ljudi in odpira dialog. Morda se je prav zaradi tega ves čas oviralo njegov nastanek. Zato je drevišnje odprtje simbol zmage enotnosti nad delitvami in simbol zmage skupine mladih ljudi - dejal bi - v teh zelo težkih časih za našo državo," je ob odprtju muzeja dejal njegov direktor Jasminko Halilović. Foto: Youtube

Kot piše v utemeljitvi, je muzej navdihujoč primer iniciative pod vodstvom karizmatičnega mladeniča Jasminka Halilovića, ki je bil tudi sam otrok med štiriletnim obleganjem Sarajeva.

Razumevanje evropske kulturne dediščine
Odločitev za nagraditev tega muzeja so sklenili v torek na odboru za kulturo sveta v Budimpešti. Svet Evrope nagrado podeljuje na letni ravni od leta 1977. Podelijo jo muzeju, katerega delo pomembno prispeva k razumevanju evropske kulturne dediščine. Nagrajeni muzej prejme diplomo in za leto dni v hrambo bronasti kipec ženske s prelepimi prsmi katalonskega umetnika Joana Miroja.

Prek muzeja do zdravljenja lastnih ran
Direktor muzeja Jasminko Halilović je v sklopu zdravljenja lastnih ran iz otroštva leta 2010 na spletu objavil kratek vprašalnik in prejel okoli tisoč odgovorov, ki jih je sprva objavil v knjigi, nato pa je pričevanja predstavil še v muzeju. Skozi močne osebne zgodbe in predmete, povezane z njimi, mu je uspelo ustvariti prostor, ki kliče k miru, spravi in poudarja pomen kulturne raznolikosti, so zapisali v sporočilu za javnost.

Samozadosten model civilne pobude
Halilović s svojim apolitičnim muzejem teži k zbiranju pričevanj o tem, kako so vojno doživljali otroci, svoje raziskovanje pa širi na celotno Bosno in Hercegovino in med pripadnike diaspore ter tudi svetovno, v sodelovanju z združenji iz Libanona, Sirije in Turčije. Žirija za nagrado je muzej izbrala, kot "resnično vpliven samozadosten model civilne pobude" in ponuja vzorec, ki ga je mogoče vzpostaviti še na drugih območjih spopadov po svetu, kjer so trpeli tudi otroci.