Turške filme je v Ljubljano pripeljal festival Umetnost Turčije. Foto: Cankarjev dom
Turške filme je v Ljubljano pripeljal festival Umetnost Turčije. Foto: Cankarjev dom
V Istanbul bo gledalce odpeljal film Vdeželinikjer.
V mestu Tirebolu si ne more vsak privoščiti, da bi se znašel v državnih registrih. Foto: RTV SLO

V Cankarjevem domu so najprej predvajali film Usoda Zekija Demirkubuza. Serijo izdelkov, združenih pod naslovom 2000+, bo v petek po filmu Vdeželinikjer pospremilo predavanje filmske kritičarke Alin Taşšiyan, ki je tudi izbrala, kateri filmi naj do 26. marca v Ljubljani zastopajo turško kinematografijo.

Ko te fatalizem obsodi na smrt
Izbranim filmom je skupno spopadanje junakov s težko usodo - ali popolna vdaja v okoliščine, ki določajo njihovo življenje. Najbolj fatalistični je prav protagonist prvega filma, ki sprejme mamino smrt, svojo poroko z žensko, do katere ne čuti nobene strasti, in celo smrtno obsodbo za zločin, ki ga sploh ni zagrešil, kot da se ga nič sploh ne dotakne. Njegova pasivnost in fatalizem dosežeta v Usodi že prav absurdno raven, pišejo v Cankarjevem domu, kjer si bo mogoče ogledati še filme Vdeželinikjer, Čakajoč na oblake, Čas v vetru, Padec angela in Igra.

Kako svoje življenje vidijo turške kmečke ženske?
Prav zadnji film bo gledalcem ponudil še največ sprostitve, saj je režiserka v dokumentarnem filmu povzela igro, ki jo v oddaljeni turški vasi na podlagi svojh reničnih življenjskih zgodb uprizori devet kmečkih žensk. "Dokumentarni film Pelin Esmer ujame vzvišeni trenutek osvoboditve iz najbolj nepričakovanih krajev," menijo v Cankarjevem domu, kjer bo film na sporedu 26. 3.

Vsak ne more biti popisan ...
Portret življenja v oddaljeni turški vasi riše tudi film Čas v vetru, v katerem režiser Reha Erdem govori o zapletenem čustvenem življenju treh prijateljev in načinih, s katerimi njihove družine krotijo njihove sanje. Tudi prizorišče filma Čakajoč na oblake ni kakšno velemesto, ampak majhno pristaniško mesto Tirebolu, v katerega prispejo popisovalci prebivalstva - nezaželeni gostje, saj si zaradi starih ran ne morejo vsi privoščiti, da bi se znašli v registru prebivalstva.

Je med ubitimi ali ne?
V mestni vrvež Istanbula pa bo gledalce vrgel film Vdeželinikjer, ki ne dovoli pozabiti na politično preteklsot Turčije. Pred njo skuša svojega sina zaščititi Sukran, ki naredi vse, da po smrti njenega moža njun sin ne bi trpel posledic zaradi očetovega političnega prizadevanja. Nekega dne pa Veysel vseeno izgine; ali je med trupli na policijski postaji, ugibajo gledalci skupaj s fantovo materjo, medtem ko se pri ogledau filma Padec angela sprašujejo, zakaj se sobarica Zeynep počuti ločena od vseh.