Brane Zorman ob svoji instalaciji. Foto: Moderna galerija/Jaka Babnik
Brane Zorman ob svoji instalaciji. Foto: Moderna galerija/Jaka Babnik

Kot nagrada celotnemu širokemu področju bioakustike
Od dvanajsterice prijavljenih del so člani skupine EBU Ars Acustica izbrali pet finalistov in med njimi je bil – sicer že drugič, odkar poteka tekmovanje – tudi slovenski kandidat, ki ga je predlagalo uredništvo 3. programa Radia Slovenija – programa Ars. Eksperimentator Brane Zorman se je za nagrado potegoval z bioakustičnim delom Duh dreves | Dotik.

Stvaritev je nastala na podlagi zvočne instalacije, predvsem pa po dvoletnem vztrajnem snemanju mikrozvokov dreves in rastlin, v upanju, da bi ob njih na novo premislili naš odnos do okolja, ki ga imamo za samoumevnega, so zapisali na Arsu. Zorman je po lastnih besedah izjemno vesel in počaščen, izpostavlja pa, da nagrado razume kot nagrado celotnemu širokemu področju bioakustike.

Instalacija prikazuje, raziskuje in dokumentira spremembe električne prevodnosti, ki so posledica intenzivnega sušenja posameznih rezin debla. Prek toplotnih, električnih in nihajnih senzorjev in pretvornikov pretvarja parametre v vizualno in slišno obliko. Foto: Arhiv avtorja
Instalacija prikazuje, raziskuje in dokumentira spremembe električne prevodnosti, ki so posledica intenzivnega sušenja posameznih rezin debla. Prek toplotnih, električnih in nihajnih senzorjev in pretvornikov pretvarja parametre v vizualno in slišno obliko. Foto: Arhiv avtorja

Raziskovanje življenjskega cikla drevesa
Zvočno delo Duh dreves | Dotik špekulira o zvočni komponenti življenja dreves in prevprašuje preplet posameznega dela rastline s kolonijo organizmov in skupnostjo gozda. Zvočni posnetki dajejo glas življenju drevesa v njegovem letnem in življenjskem ciklu, ki se začne in konča s tišino. Tišino pred spomladanskim pretokom drevesnih sokov in tišino po uničenju zaradi podnebnih sprememb, suše, požarov.

Človekovo ogrožajoče poseganje v naravo
Zorman namenja posebno pozornost dotiku drevesa – kot obliki skrbi in zavedanja sobivanja z rastlinami – in destruktivnemu dotiku okoljskega uničenja. Od zvokov dotikanja debla, drgnjenja vej, drobljenja odpadlega lubja, listov, vetra v krošnjah, vode, ki napaja korenine, avtor zvočno prehaja skozi fizični obstoj drevesa. Vse tja do lomljenja vej, podiranja dreves in ognja, ki kot opozorilo pred prihajajočo sušo grobo zareže v habitat gozda, so še sporočili z Arsa.

Delo Duh dreves I Dotik je nastalo v produkciji zavoda Cona za galerijo Steklenik. Po dveh letih poglobljenega umetniškega raziskovanja so bile osemkanalna zvočna kompozicija, zvočna instalacija in avtorska knjižica umetnika (z dnevniškimi zapisi iz snemalnih odprav in poglobljeno razlago koncepta) maja lani prvič predstavljene občinstvu na odprtju pred Švicarijo. Od takrat je delo gostovalo na festivalu R.o.R 2022, trenutno pa je zvočna instalacija razstavljena v okviru skupinske razstave Zasilni izhod v MSUM-u, ki jo je mogoče obiskati do 11. septembra.

Poleg Zormanove stvaritve sta nagrado palma ars acustica prejeli še dve deli. Humorna dramatizirana razprava o zvoku in izkušnji poslušanja Nekoč je Énea vtaknil jabolčno peško v moje uho avtorja Elie Morettija je nastala v produkciji Češkega radia, iskanje zvočnega vstajenja v apokaliptičnih narativih To, kar ni brazilskega dua Fronte Violeta in igralke Marte Kiss Perrone pa je nastalo v produkciji nemškega radia Kultur.