Osemnajsti festival Pranger bo v Rogaški Slatini in Ljubljani potekal od 6. do 10. julija, po tri zbirke z letnico 2020, ki bodo "dane na pranger", pa so tudi letos izbrali kritiki Peter Semolič, Diana Pungeršič in Veronika Šoster. Ob zrelih delih nabor vključuje tudi prvenca.

Kritiške razprave o pesniških delih bodo v Rogaški Slatini potekale od 8. do 10. julija, vodila pa jih bo Stritarjeva nagrajenka 2017 Maja Šučur. Foto: Festival Pranger/Nina Medved
Kritiške razprave o pesniških delih bodo v Rogaški Slatini potekale od 8. do 10. julija, vodila pa jih bo Stritarjeva nagrajenka 2017 Maja Šučur. Foto: Festival Pranger/Nina Medved

"Festival Pranger je edinstven med literarnimi festivali pri nas, saj je na srečanju pesnikov, kritikov, prevajalcev in bralcev poezije osrednji koncept naravnan na kritično refleksijo, ki jo domišljajo ustvarjalci in kritiki na debatnih soočanjih," so spomnili organizatorji.

Festival izbere tri kritičarke oziroma kritike z dveletnim mandatom. Letos se mandat izteka Semoliču, Diani Pungeršič in Veroniki Šoster, ki so tako še zadnjič izbrali devet sveže natisnjenih del z letnico 2020, za katera so po besedah organizatorjev presodili, da si zaslužijo podrobnejšo obravnavo.

Semolič je izbral zbirko Saladinovo ihtenje (Hiša poezije) Krištofa Dovjaka, ki je, po zapisu Ivana Dobnika iz spremne besede, "izjemno koncentrirana in v nekaterih ključnih sporočilnih elementih pacifistična, toda hkrati ravno tako kritična do zahodne paradigme dojemanja sveta". Tej je dodal zbirko Od anusa do želve (Ustanova Velenjska knjižna fundacija), v kateri Ivo Stropnik vsako pesem uvede s slovarskim geslom in s tem poudari tudi moč besed v poeziji, ter zbirko Maje Vidmar Pojavi (LUD Literatura). Kot je za Dnevnik zapisala Tanja Petrič, pesmi v Pojavih vsebujejo "slutnjo nesreče", v kateri "odzvanja odsotnost človekove empatije do narave in drugih živih bitij".

Recenzije nekaterih nominiranih zbirk

Ivo Stropnik: Od anusa do želve
Maja Vidmar: Pojavi
Nina Medved: Drseči svet
Anja Novak / Anjuta: Rane rane

Kritičarka Diana Pungeršič se je odločila za zbirko Sonce na balinišču (Medium) Marka Matičetovega, sicer vnuka etnologa Milka Matičetovega, ki je svojo peto pesniško zbirko v celoti posvetil balinanju in presodil, da gre za "unikum v slovenskem, če ne tudi svetovnem merilu". Kot so zapisali pri festivalu, z izborom Srčnic (Mohorjeva Celovec) Mance Košir Diana Pungeršič odpira Prangerjeva vrata v slovenskem prostoru precej tabuizirani duhovni poeziji, kritičarka pa je izbrala tudi "zelo intimen" pesniški prvenec nagrajenke Festivala mlade literature Urška 2019 Nine Medved z naslovom Drseči svet (JSKD).

Za prvenec Rane rane (Sanje) Anje Novak - Anjute, znane tudi kot članice igralskega ansambla Slovenskega mladinskega gledališča, se je v svojem izboru odločila tudi kritičarka Veronika Šoster. Nada Vodušek je o zbirki Rane rane zapisala, da bralca "objema nežno, čuteče, drzno, grobo, krvavo, iskreno". V naboru za Pranger sta po izbiri kritičarke še zbirka Krhke karavane (LUD Literatura), v kateri Muanis Sinanović razpira teme migracij, generacijskih prepadov, religije in še česa, ter knjiga z naslovom najbolj idiotska avtobiografija na svetu in izven (NUZ Ignor: Literarno društvo IA), "zbirka nesramnih pesmi", ki jo je Dejan Koban napisal v ustvarjalni eksploziji med bivanjem na Bledu.

Na festivalu menijo, da je ob "vse bolj ciničnem družbenem ozračju, prežetem s populizmi in rabo sovražnega govora, odmera prostora spoštljivi in konstruktivni debati o umetniškem ustvarjanju še toliko bolj dragocena". Vodja festivala Urška P. Černe je že ob lanski izdaji dejala, da Pranger ostaja "festival, ki plava proti toku", še piše v sporočilu za javnost.