Sliko, pri kateri se umetnostnozgodovinska stroka ne morejo poenotiti, ali gre za dolgo iskanega Caravaggia ali ne, so leta 2016 našli na podstrešju vile blizu Toulousa. Foto: EPA
Sliko, pri kateri se umetnostnozgodovinska stroka ne morejo poenotiti, ali gre za dolgo iskanega Caravaggia ali ne, so leta 2016 našli na podstrešju vile blizu Toulousa. Foto: EPA

Sliko je aprila leta 2014 našel lastnik vile blizu Toulousa, medtem ko je na podstrešju iskal izvor zamakanja, ki ga je opazil v hiši. Delo ga je povsem presenetilo, saj se ni zavedal, da tam leži kakšna slika, še manj, da bi lahko bila tako dragocena. Potem ko je slika prišla v roke strokovnjakov, se je razširilo mnenje, da gre nemara za eno od dveh različic Judite, ki obglavlja Holoferna.

Ker bi bilo, če bi šlo zares za delo Caravaggia (1571–1610), vodilnega mojstra svojega časa v Italiji, to umetniško odkritje zgodovinskega pomena, je francosko ministrstvo za kulturo marca 2016 sliko razglasilo za narodni zaklad in za 30 mesecev prepovedalo njen izvoz. Ob tem so zapisali, da se kaže kot pomembno Caravaggievo delo, katerega zgodovino in atribucijo je treba še podrobneje raziskati.

Potem ko je 24. decembra lani potekla prepoved izvoza slike iz Francije, bodo delo restavrirali, zatem pa gre lahko na trg. Foto: EPA
Potem ko je 24. decembra lani potekla prepoved izvoza slike iz Francije, bodo delo restavrirali, zatem pa gre lahko na trg. Foto: EPA

Caravaggio naj bi naslikal dve različici svetopisemskega prizora, v katerem Judita reže Holofernu glavo. Gre za trenutek iz zgodbe o Juditi, ki jo Holofern, oblegovalec njenega mesta Betulije, povabi v svoj šotor. Med obedom ga opije, nato pa mu z njegovim lastnim mečem odreže glavo, ki jo bo odnesla nazaj v svoje mesto. Zgodba je bila tedaj izredno priljubljena in jo je bilo mogoče najti tako rekoč v opusu vsakega umetnika, Caravaggio je seveda v svoji maniri in predvsem v skladu s težnjami baroka izbral tisti najbolj dramatičen in brutalen trenutek biblične zgodbe.

Sorodna novica Caravaggio ali ne? "Mojstrovina s podstrešja" je razdelila stroko.

Poznano sliko s tem prizorom je Caravaggio naslikal med letoma 1598 in 1599, hranijo pa jo v Palači Barberini v Rimu. Trgovec z antikvitetami Eric Turquin, ki se sam opisuje kot svetovalec, ki sodeluje s toulouškim dražiteljem Marcom Labarbejem, je prepričan, da je v Franciji najdena slika dolgo iskana druga različica. "Unikatna svetloba in energija sta tipični za Caravaggia ... slika je avtentična," je leta 2016 prepričano dejal novinarjem.

Zaradi prepovedi izvoza je moralo torej delo 30 mesecev ostati v Franciji, da bi lahko strokovnjaki vmes opravili vse potrebne raziskave in študije. Če bi se izkazalo za izvirno Caravaggievo delo, je takrat Francija napovedala, da je pripravljena delo odkupiti. Kot poroča francoski časopis Le Figaro, so sliko analizirali v Raziskovalnem in restavratorskem muzejskem centru v Franciji, ki deloma spada pod okrilje Louvra.

Prepoved izvoza se je iztekla 24. decembra, in kot je Turquin povedal za Le Figaro, lahko zdaj slika prosto kroži. "To nam omogoča, da jo začnemo nemudoma čistiti. Vendar na vsakršno odločitev o prodaji je treba počakati na konec restavratorskih del. Ta bo odvisna od družine (lastnikov dela) in trgovca, ki jih zastopa," je dejal. Česa več pa ni želel komentirati.

Eric Turquin je prepričan, da je najdena slika avtentično Caravaggievo delo. Foto: EPA
Eric Turquin je prepričan, da je najdena slika avtentično Caravaggievo delo. Foto: EPA

Delo Caravaggia ali enega izmed njegovih posnemovalcev
Turquin je za Art Newspaper dejal, da je bolj kot kadar koli prepričan, da je slika izgubljeno Caravaggievo delo, ki ga je leta 1607 videl flamski slikar Frans Pourbus. Med tistimi, ki ne delijo Turquinovega mnenja, pa je denimo umetnostna zgodovinarka in profesorica na Univerzi v Firencah Mina Gregori. Prepričana je, da gre za kopijo enega izmed flamskih caravaggistov, Louisa Finsona (1580 ali 1575–1617), kar potrjujejo tudi viri, ki omenjajo, da je imel flamski slikar delo v lasti od 1607 do svoje smrti leta 1617.