Nova gledališka realnost: odstranjene vrste in na redko posejani gledalci

Marjetka, str. 89 (Gretchen 89 ff.) je bila krstno uprizorjena leta 1997 in je postala velika uspešnica nemških in tujih odrov. V njej je Hübner uporabil znan Marjetkin monolog iz Goethejevega Fausta po njunem srečanju. S preigravanjem monologa različnih režiserjev, igralk in drugih gledaliških ustvarjalcev, ki jih odigrata dva igralca, je na izredno duhovit in zabaven način prikazal zakulisno gledališko dogajanje, torej vse tisto, kar ni namenjeno očem občinstva.

Po besedah upravnice gledališča Tine Kosi bodo prvikrat v zgodovini te gledališke hiše predstavo uprizorili z dvojno zasedbo. Kot je pojasnila, so se za dvojno zasedbo odločili zaradi razmer z novim koronavirusom, saj si želijo, da bi zaradi morebitnih odrejenih karanten igralcem odpadlo čim manj predstav. Kar je v običajnem gledališkem procesu namenjeno le gledališkim ustvarjalcem, v Hübnerjevi komediji postane gonilo komičnih situacij. Občinstvu s preigravanjem monologa razkriva, kaj se sploh dogaja na vajah, kako se rojeva predstava, kaj vse je potrebno, da se predstava lahko rodi.

Tudi gledališčniki kdaj vstanejo z levo nogo
Hübner ni bil prizanesljiv niti do glavnih ustvarjalcev gledališke umetnine. Pogosto je ustvarjalni proces odvisen od dobrega razpoloženja ustvarjalcev, banalnih življenjskih situacij, v katerih se znajdejo, njihove tolerance, dobre volje, naklonjenosti, razumevanja, od tehničnih do finančnih zmožnosti gledališča. Včasih režiser vstane z levo nogo, igralka pa je prepričana, da si zasluži več spoštovanja, rekviziter ne pripravi pravega rekvizita, režiserja začetnika zgrabi nepremagljiva trema, nekomu drugemu pa ni všeč besedilo, je še pojasnila Tina Kosi.

Besedilo predstave so razdelili na dva dela, prvo polovico igra ena zasedba igralcev, drugo polovico pa druga zasedba, je povedal režiser Andrej Jus. Ocenil je tudi, da je bila igralska ekipa zelo proaktivna, saj so igralci dali kar nekaj idej. V eni zasedbi predstave igrajo Branko Završan, Beti Strgar in Urban Kuntarič, v drugi pa Renato Jenček, Živa Selan in Luka Bokšan. Ustvarjalci predstave so še prevajalec Darko Čuden, dramaturginja Ana Obreza, scenografka Urša Vidic, kostumograf Andrej Vrhovnik, avtorica glasbe Polona Janežič, lektor Jože Volk ter oblikovalci svetlobe Andrej Jus, Urša Vidic in Denis Kresnik.

Plodovit odrski ustvarjalec
Leta 1964 rojeni Lutz Hübner je vsestranski gledališki ustvarjalec. V 90. letih prejšnjega stoletja je napisal več kot 20 besedil, ki so bila uprizorjena na nemških in tujih odrih. Od leta 2001 pri pisanju sodeluje s Sarah Nemitz, skupaj pa sta napisala več kot 20 dramskih besedil.

Hübner je za svoje delo prejel več uglednih nagrad in je eden najbolj uprizarjanih sodobnih nemških dramatikov od poznih 90. let preteklega stoletja do danes. Hübner piše drame za odrasle in mladino, operne librete, leta 2015 je v kinematografe prišla filmska adaptacija uspešnice Hübnerja in Nemitzeve Frau Muller muss weg!

Nemški film z zvezdniško zasedbo je videlo več kot milijon gledalcev in je prejel številne nagrade. Dramsko pisanje Hübnerja odlikuje natančen in hiter dialog, njegovo razumevanje jezika in dramske situacije pa jasno kaže, da je gledališki praktik, ki piše z mislijo na igralca, je zapisano v gledališkem listu.

Predstava Marjetka, str. 89 v SLG Celje