"Življenjsko delo časnikarja, urednika, gledališkega kritika in teatrologa Vasje Predana, zbrano in dostopno v zajetni knjižnici njegovih izbranih spisov, na zgleden način odseva in povzema najpomembnejše pojave, dosežke in osebnosti slovenske literature, dramatike in odrske omike druge polovice preteklega stoletja ter začetka našega stoletja. Kot osebno prepoznavni in intelektualno tehtno artikulirani kritiški ter doživljajski odsev odrske umetnosti več kot polovice stoletja si Predanovo življenjsko delo brez dvoma zasluži najvišjo nagrado stanovskega društva DGKTS," piše v obrazložitvi. Foto: Bobo
Primož Jesenko
Primož Jesenko (1975) je dramaturg in teatrolog, ki je zaposlen kot kustos videoarhiva v Slovenskem gledališkem inštitutu; njegova raziskovalna pozornost je zadnja leta namenjena zlasti eksperimentalnim gledališkim smernicam. Foto: Nada Žgank

Vasja Predan je nagrajen za več kot pol stoletja trajajoče dejavno in poglobljeno spremljanje slovenskega gledališkega, literarnega in kulturnega dogajanja. "Njegov obširni opus, zbran in dostopen tudi v zajetnem naboru knjižnih izdaj, pa naj gre pri tem za gledališke ocene, esejistične portrete ustvarjalcev ali teatrološke obravnave, na zgleden način odseva in dokumentira najpomembnejše pojave, dosežke in osebnosti slovenske literature, dramatike in odrske omike druge polovice preteklega ter začetka našega stoletja," so zapisali utemeljitvi.

Opisujejo ga kot izjemno dejavnega, plodovitega, zanesljivega in pronicljivega kritiškega in publicističnega sopotnika slovenskega gledališkega, literarnega in kulturnega dogajanja v drugi polovici 20. stoletja in v prvem desetletju 21. stoletja. Rodil se je leta 1930 v Vitomarcih (Sv. Andraž v Slovenskih goricah), študij slavistike pa končal leta 1955 na Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani. Med letoma 1956 in 1962 je deloval kot prvi dramaturg v umetniškem programu tedanje Televizije Ljubljana, zatem pa je bil do upokojitve leta 1992 ugledni in priljubljeni urednik kulturnega dela elitnega štirinajstdnevnika za izobražence Naši razgledi. Od začetka petdesetih let je objavljal gledališke in literarne kritike, esejistične portrete znanih ustvarjalcev ter tehtne zbirne študije o posameznih izrazitih umetniških pojavih v domačih dnevnikih ter kulturni in strokovni periodiki. Kritike je objavljal do leta 2001, odtlej pa se je posvetil teatrološkim obravnavam in objavam.

Svoje ocene je objavil tudi v več knjigah - Od premiere do premiere (1966), Sinočnje premiere (1974), Odčarani oder (1975), Po premieri (1981) in Kritikovo gledališče (1990). V več delih je zbral in trajno ohranil tudi svojo teatrološko in literarno esejistiko ter portretno, zgodovinsko in dnevniško publicistiko. Leta 1969 je v soavtorstvu s pokojnim Dušanom Tomšetom pripravil priročnik Mali gledališki imenik, ki prinaša osnove sodobne slovenske gledališke terminologije. Omeniti pa je treba tudi izbor kratkih portretov Sto slovenskih dramskih umetnikov, ki jih podpisuje s pokojnim akademikom Dušanom Moravcem. Predanova je bila tudi zamisel za reprezentativni monografski zbornik o režiserju Miletu Korunu.

"Zaradi svoje strokovne zanesljivosti in poštenosti ter vselej strastnega razmerja do literature, gledališča in kulture je bil Vasja Predan priljubljen gost, udeleženec in sodelavec številnih festivalov in drugih prireditev doma in na tujem, medijskih nastopov, simpozijev, okroglih miz in navsezadnje tudi stalni sodelavec pri nastajanju Enciklopedije Slovenije in podobnih leksikografskih izdaj. Kot urednik je z veliko naklonjenostjo, dobrodušnostjo in nevsiljivo mentorsko pomočjo odpiral tudi vrata v medijski prostor novim mladim kritiškim sopotnikom in morebitnim stanovskim naslednikom," še piše v obrazložitvi, ki jo je pripravil Slavko Pezdir.

Za pomemben prispevek k ovrednotenju gledališkega ustvarjanja
Jesenkova obsežna, temeljita in večplastna monografija Rob v središču pomembno prispeva k razumevanju in ovrednotenju gledališkega ustvarjanja na začetku druge polovice dvajsetega stoletja pri nas. Kot piše v obrazložitvi, se v njej nagrajenec osredotoča na takratne eksperimentalne gledališke tokove v polju uprizoritvenih umetnosti na Slovenskem in natančno analizira kontekst uveljavljanja novih žanrskih in slogovnih pristopov. S tem oblikuje vsebinsko in metodološko bogato študijo, ki je izrednega pomena za celovit vpogled v zgodovino slovenskega gledališča.

Dramaturg in teatrolog, ki je zaposlen kot kustos videoarhiva v Slovenskem gledališkem inštitutu, v svoji novi monografiji Rob v središču izhaja iz zavesti o prepletenosti institucionalne in zunajinstitucionalne dejavnosti v času razvoja slovenskega gledališča po letu 1950, ko se je to med drugim napajalo z ustvarjalnimi tokovi zunaj Slovenije oziroma Jugoslavije. Kot piše v obrazložitvi, ki jo podpisuje Gašper Malej, je v njej "večplastno, konsistentno in z uporabo različnih raziskovalnih metod in pristopov prikazana dialektika razvojnih premen, na katero je učinkovala zlasti agilnost razgledanih in nekonformistično usmerjenih posameznic in posameznikov, ki so uveljavljali nove žanrske in slogovne pristope v polju uprizoritvenih umetnosti na Slovenskem (denimo gledališče v krogu ali vpeljevanje koreografiranega giba v odrski izraz)". Veliko pozornosti posveča tudi nekaterim fenomenom, ki doslej niso bili deležni podrobnejše strokovne tematizacije ali pa so bili obravnavani z zadržki. V monografiji sta zato v žarišče postavljena Eksperimentalno gledališče Balbine Battelino Baranovič in teatrski historiat te ustvarjalke.

Nagrado in priznanje je Društvo gledaliških kritikov in teatrologov podelilo v sklopu sklepne slovesnosti 26. tedna slovenske drame.