V okviru tedna flamenka je koreograf, plesalec in tudi plesni pedagog Marco de Ana, ki ima sicer avstrijske korenine, v Ljubljani izvajal plesne delavnice, danes zvečer pa bo ob 21. uri nastopal v Klubu Cankarjega doma. V okviru cikla Noches de Tablao, ki ga je Urška Centa predtem izvajala v Pocket Teatru, sta združila moči v plesno-glasbenem performansu Zgodbe o pticah.

Vse se je sestavilo v popolno zgodbo

"Sedel sem v džungelski restavraciji v Tulumu v Mehiki, ko me je poklicala Urška. Povsod okoli mene so bili ptiči. V tistem hipu me je prešinilo, da bi ustvarila nekaj skupaj v Ljubljani, potem ko več mesecev zaradi pandemije nismo delali," je za MMC okoliščine tokratnega sodelovanja z Urško Cento pojasnil Marco de Ana. "Bil je res vesel klic. Potem sem se nekega jutra zbudil in porodila se je ideja o zgodbi ptic. Menil sem, da bi bila popolna, ker Urško imam tudi za ptico, kot sem sam. A predstava ne govori o pticah, temveč o ljudeh, o njihovem vedenju, ki ga lahko povežemo s pticami. Tako sva se našla, ne da bi načrtovala, kot magija. Takrat sem potem tudi napisal več pesmi o pticah, skratka vse se je poklopilo." Kot je pojasnil, je sledilo obdobje pretresanja idej, ki mu je sledil njegov kratek delovni obisk v Ljubljani pred dvema mesecema, ko sta tudi posnela napovedni video.

Gre za kompilacijo devetih zgodb, ki so zelo različne, nekatere so zelo osebne, druge so povzete po izkušnjah drugih. "Gre za to, da imamo lahko umetniški pogovor v različnih jezikih.
Vsakdo s pticami povezuje različne pojme. Z Urško pa sva že od začetka razmišljala prav v isto smer, vključila sva različne vplive, od čardaša do faruke. K sodelovanju sva povabila različne glasbenike, ki delijo z nami ljubezen do flamenka, a imajo v sebi tudi druge zvrsti, ki te silijo v drugačen ples, čeprav še vedno znotraj flamenka."

Drevi se jima bosta na odru pridružila na Dunaju rojeni harmonikar srbskih korenin Nikola Zarić in španski tolkalec Carlos Ronda.

Marco de Ana je predstavnik seviljske  avantgarde flamenka in je že skoraj dvajset let desna roka slovitega španskega umetnika Israela Galvána. Foto: Facebook/Zavod Nest
Marco de Ana je predstavnik seviljske avantgarde flamenka in je že skoraj dvajset let desna roka slovitega španskega umetnika Israela Galvána. Foto: Facebook/Zavod Nest

Alegorija ptičjih vedenj in govoric, ki se zrcalijo v človeškem
Mednarodna zasedba svojo ustvarjalno fascinacijo išče v pticah in predstavlja alegorijo ptičjih vedenj in govoric, ki se zrcalijo v človeškem. Zgodbe o pticah sestavljajo koreografije, besedila, pesmi in ritmične skladbe, med seboj prepredene zvočne in vizualne teksture. Gre za vrsto izmišljenih srečanj in absurdnih situacij, v katerih se skušata telesi in glasova protagonistov na poetičen način preoblikovati, da bi svet ljudi povezala s svetom ptic.

Cikel Noches de Tablao prinaša zmes različnih oblik umetnosti

Če je Marco de Ana epidemijo in z njo povezan prisilni počitek najprej izkoristil za počitek, potem pa za nov ustvarjalni zagon, je Urška Centa vneto pripravljala teren za delo po vrnitvi v normalo. "V času epidemije sem ustanovila zavod za produkcijo multižanrske umetnosti, ukvarjamo se z multidisciplinarnim, ne le plesom, ampak tudi glasbo in drugimi vrstami uprizoritve. V tem času sem tako veliko delala, ampak v bistvu bolj v smislu priprave, kar prihaja." V ospredju njenih prizadevanj je bil ponoven zagon cikla Noches de Tablao, ki ga je po vrnitvi s študija flamenka v Španiji leta 2017 izvajala v Pocket Teatru. "Vsak zadnji petek v mesecu sem v Pocket Teatru ustvarjala Noches de Tablao, kar mi je pomenilo veliko, ker sem imela ves čas možnost sodelovati z različnimi ljudmi, ves čas delati med različnimi žanri. Moja želja je bila, da cikel nadgradimo in ga prestavimo v Cankarjev dom. Za prvi dogodek sem res želela, da pooseblja drugačnost, za katero stojim. Zaradi tega sem povabila Marca, ki je Avstrijec, njegova mama je Hrvatica, ki živi v Sevilli, vse, kar je na njem, je multikulturno."

Ob tem je opomnila na skoraj 20-letno sodelovanje Marca de Ane z Israelom Galvanom, vrhunskim plesalcem in koreografom, prejemnikom številnih nagrad. "Je predstavnik avantgarde, Marco pa je njegova desna roka že več kot 15 let. Njegov vpogled v to, kaj je flamenko, je že v osnovi drugačen. Kar sva naredila, je osebna vizija, ne gre za nobeno povzemanje tuje tradicije, gre za povzemanje referenc in njihovo preobrazbo."

Z mislimi je že v jeseni, ko se cikel nadaljuje, že septembra bo znova v Sloveniji tako gostoval Alejandro Granados.

Delavnice štirih zahtevnostnih ravni

V tem tednu je bilo v Španskih borcih organiziranih več delavnic različnih zahtevnostnih ravni sodobnega flamenka z Marcom de Ano, namenjenih plesalcem in performerjem. Flamenko je eden najizjemnejših glasbenih izrazov. Ko govorimo o flamenku, ne mislimo samo na določen geografski prostor ali regijo, temveč razmišljamo o samem načinu življenja in občutenja glasbe, so opomnili organizatorji.

Noches de tablao za uvod s predstavo Marca de Ane z Urško Centa