Antigona, Jutranja zvezda. O tem, kako naj danes razumemo Antigonino iskanje Polinejka, so se se v oddaji Umetnost igre na TV Slovenija pogovarjali z ustvarjalci in dr. Gašperjem Troho.

Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana začenja letošnjo sezono, ki bo zadnja v neprenovljeni stavbi, z uprizoritvijo pesniške drame Dominika Smoleta Antigona v priredbi in režiji Janeza Pipana. "Antigona je lahko ideal, ampak je nedosegljiv ideal. Prav ta njena radikalnost je tista instanca, ki nenehno izziva in postavlja času in svetu in vsakemu posamezniku tudi zelo ostro družbeno ogledalo," je v izjavi dejal režiser in dramaturg Janez Pipan.

Ker gre za skrajni poziciji, pri čemer ne Kreont ne Antigona ne želi popustiti, je tragični izid za vse udeležene neizogiben, čeprav so zakoni naravnega prava oziroma božji zakoni v resnici nad državnimi.

Polonca Zupančič, iz gledališkega lista

Katere razsežnosti drame Dominika Smoleta se nam razkrivajo danes?
V povojni čas med letoma 1945 in 1960 je postavljena tudi tokratna priredba Smoletove Antigone, pod katero se kot režiser in dramaturg podpisuje Pipan. "Dominik Smole se je v svoji sloviti drami osredotočil na Kreontovo zgodbo in skozi preroško dvoumne in trpke, mestoma duhovite in celo komične verze neusmiljeno razgalil in mestoma tudi uživaško karikiral situacijo njegovega režima," je režiser zapisal v spremni besedi. "Antigona v drami ne nastopa, rada pa se prikrade v sanje. Ne samo Kreontu, Pažu, Stražniku in drugim, temveč tudi nam. Ko v sanjah hodimo za njo, nam kmalu ni več jasno, ali ji sledimo po opustelih bojiščih stare slovenske vojne ali smo zašli v grozljive podobe, ki prihajajo k nam iz Mariupolja, Hersona in Bahmuta. V enaindvajsetem stoletju je Antigona Dominika Smoleta še vedno veliki tekst, a tudi véliko gledališče, tragedija sveta, ki se ga polašča in ga drži v pesti zločinska samovolja," je še zapisal Pipan.

Sorodna novica Nova sezona v ljubljanski Drami: "Čas je, da se v Dramo vrnejo močne zgodbe, liki in dialogi"

Antigona uvod v zadnjo sezono v neprenovljenih prostorih ljubljanske Drame
To je prva sezona ljubljanske Drame, ki jo je v celoti zasnovala ravnateljica Vesna Jurca Tadel. Kot je povedala na novinarski konferenci, se je oprla na tradicionalno poslanstvo tega narodnega gledališča, to je uprizarjanje slovenskih klasičnih dramskih besedil, kar Smoletova Antigona gotovo je. Na odru Drame je bila nazadnje uprizorjena leta 1987 v režiji Mete Hočevar.

Igralski ansambel Smoletove Antigone v Pipanovi priredbi in režiji sestavljajo Nina Ivanišin, Jurij Zrnec, Timon Šturbej, Jure Henigman, Nejc Cijan Garlatti, Boris Mihalj, Milena Zupančič, študenta AGRFT-ja Matevž Sluga in Peter Alojz Marn ter gostje Domen Blatnik, Nikola Drole, Kolja Miljković in Ana Pribošič. V uprizoritev je na odgovoren in spoštljiv način vključena tudi koza Bina.

Pipan ni spreminjal Smoletovega besedila, si je pa želel like, ki niso delovali živi, ampak so živeli le na ravni idej, postaviti v prostor in čas in jih oživiti. Tako je želel ohraniti oba horizonta – tako zgodovinskega kot zdajšnjega – in dramo
Pipan ni spreminjal Smoletovega besedila, si je pa želel like, ki niso delovali živi, ampak so živeli le na ravni idej, postaviti v prostor in čas in jih oživiti. Tako je želel ohraniti oba horizonta – tako zgodovinskega kot zdajšnjega – in dramo "skozi historizacijo aktualizirati". Foto: Peter Uhan/SNG Drama Ljubljana

Za glasbo je poskrbel Milko Lazar, ki je povedal, da ima glasba več funkcij – ponekod pričara emocionalno vzdušje, spet drugje le spremlja določeno dogajanje, včasih pa zamenja kakšen rekvizit na odru. Pod kostumografijo se podpisuje Leo Kulaš, ki je povedal, da so kostumi historični in brezčasni obenem. Scenograf je bil Marko Japelj.

V ljubljanski Drami premiera predstave Antigona