Avtorski projekt Janeza Janše Program! 5: Slovensko narodno gledališče po mnenju Predanove predstavlja kritični odziv na aktualno družbeno in politično dogajanje pri nas, saj v središče postavlja problem ambruških Romov. Predstava je zanimiva tudi scensko, saj ji tekstovno podlago dajejo dokumentarne izjave udeležencev ambruškega »primera«. Foto: Bunkerproduction
Avtorski projekt Janeza Janše Program! 5: Slovensko narodno gledališče po mnenju Predanove predstavlja kritični odziv na aktualno družbeno in politično dogajanje pri nas, saj v središče postavlja problem ambruških Romov. Predstava je zanimiva tudi scensko, saj ji tekstovno podlago dajejo dokumentarne izjave udeležencev ambruškega »primera«. Foto: Bunkerproduction
Prešernovo gledališče Kranj
Teden slovenske drame se bo odvijal v Prešernovem gledališču Kranj. Selektorica Alja Predan je v razmislek zapisala, da v Islandiji, ki ima malce več prebivalcev kot Ljubljana, dramaturg na leto dobi na mizo približno trideset novih domačih dram. Pri nas pa kakšno leto ne dosežemo niti islandskega praga. Foto: Turistično društvo Kranj

"Kar pa se travmatičnega jedra slovenske psihe tiče –tu bržkone ni pomoči. Na to smo obsojeni, tu koreninimo, iz tega črpamo."

Selektorica Alja Predan
Evald Flisar: Akvarij
V tekmovalni spored je uvrščena tudi Flisarjeva drama Akvarij. Foto: EPA
Cankar: Romantične duše
Režiser Sebastijan Horvat se bo za nagrado potegoval z dvema predstavama: Cankarjevimi Romntičnimi dušami in Borovimi Raztrganci. Foto: SNG Drama

Letošnja selektorica Alja Predan je izmed 30. uprizoritev, nastalih po slovenskih besednih predlogah, ki so bile premierno uprizorjene v letu 2007, izbrala 13 predstav, ki so najbolj prepričale s svojo tekstovno izvirnostjo in uprizoritveno umetniško celovitostjo. Osem se jih bo v tekmovalnem programu potegovalo za glavno festivalsko nagrado, pet pa jih je uvrščenih v spremljevalni program. Teden slovenske drame se bo sicer odvijal v Prešernovem gledališču v Kranju, predvidoma med 25. marcem in 4. aprilom, imena žirantov pa še niso dokončno potrjena.

Ob tem je nova selektorica opozorila, da produkcija slovenskih dramskih besedil v primerjavi z ostalimi literarnimi zvrstmi pri nas nazaduje, kar dokazuje tudi nizko število uprizoritev.

Tekmovalo bo osem predstav
Za glavno festivalsko nagrado se bodo tako potegovali Raztrganci - Učenci in učitelji Mateja Bora, ki jih je preinterpretiral in režiral Sebastijan Horvat (Mestno gledališče Ptuj, E. P. I. Center, Cankarjev dom), Cankarjeve Romantične duše, ki so prav tako nastale v režiji Sebastijana Horvata (SNG Drama Ljubljana) in Akvarij Evalda Flisarja v režiji Dušana Mlakarja (Prešernovo gledališče Kranj). Poleg omenjenih pa je Predanova izbrala še Grumov Dogodek v mestu Gogi, ki ga režijsko podpisuje Aleksander Popovski (Slovensko ljudsko gledališče Celje), avtorski projekt Janeza Janše Program! 5: Slovensko narodno gledališče (zavod Maska), komedijo Douhtar pod mus! avtorja Iztoka Mlakarja ter režiserja Vita Tauferja (Gledališče Koper in SNG Nova Gorica), Dolino solz, čez sto let bo vse za nami, pod katero se podpisuje več avtorjev, režiral pa jo je Tomaž Štrucl (Gledališče Glej) in Jagababo Daneta Zajca v režiji Mileta Koruna (SNG Drama Ljubljana).

V spremljevalnem programu pet predstav
V letošnji spremljevalni program je selektorica uvrstila Gugalnico, dramski prvenec Nejca Gazvode, ki ga je režiral Janez Lapajne (zavod Imaginarni), Greva se Ježka, kabaretno reminiscenco na Frana Miličinskega - Ježka v režiji Tijane Zijanić (Pernarčič & Pernarčič), avtorsko predstavo Jaz, žrtev Simone Semenič (Društvo Mesto žensk), monodramo Bodi Marylin Monroe Nebojše Pop Tasića (Zavod Zofka) ter plesno predstavo Ljubezni moje babice režiserja Matjaža Zupančiča (Plesni teater Ljubljana). Vse izbrane predstave po njenem mnenju predstavljajo "zanimive avtorske celote".

Oživitev političnega gledališča
V utemeljitvi svojega izbora se je Predanova navezala na svojo predhodnico Barbaro Orel, ki je v sklepni misli svojega izbora zapisala, da predstave »druži drža upornega človeka, ki nasprotuje vztrajnim pritiskom dominantnih diskurzov, da bi ga ujeli v svoj primež in ga ukalupili« in misel sklenila z željo, »naj takšna drža utre pot gledališču prihodnosti«. V takšen okvir bi po mnenju Predanove sodile predstave Borovih Raztrgancev, Janševega Slovenskega narodnega gledališča in Cankarjevih Romantičnih duš, saj oživljajo politično gledališče iz 80. let 20. stoletja.

Slovenski travmatični stereotipi
Druge predstave iz tekmovalnega sporeda zaznamujeta "razgaljanje in komentiranje slovenskih travmatičnih stereoetipov". Mednje Predanova uvršča Zajčevo nedokončano Jagababo, ki razkriva mračnjaško bit slovenstva, Grumov Dogodek v mestu Gogi in Dolino solz, nekakšno kompilacijo slovenskih literarnih tekstov s konca 19. in prve polovice 20. stoletja režiserja Tomaža Štrucla, ki pred gledalci razgalja morbidno podobo družbe, v kateri kraljujejo družinske travme, incest, alkoholizem, revščina in hrepenenje, k sreči pa je vse skupaj zapisano z dobršno mero ironične distance. V ta sklop predstav bi sodil tudi Flisarjev Akvarij. "Temačnemu duhu" se tako izogiba le žlahtna komedija Douhtar pod mus! Iztoka Mlakarja.

Slovensko gledališče se prebuja iz politične toposti
Alji Predan se zdi nadvse hvalevredno dejstvo, da se slovensko gledališče in dramatika zbujata iz politične otopelosti. Medtem pa drugi sklop predstav nakazuje, da še vedno tičimo v travmatičnem jedru slovenske psihe, na kar smo obsojeni in od koder črpamo. Za konec je Predanova še poudarila, da se "enako ali marsikdaj precej bolj zanimive in radikalne predstave rojevajo v manj udobnih pogojih ter daleč od razvajenih oči in zatisnjenih ušes sodobnega malomeščanstva in jare gospode."

K. S.

"Kar pa se travmatičnega jedra slovenske psihe tiče –tu bržkone ni pomoči. Na to smo obsojeni, tu koreninimo, iz tega črpamo."

Selektorica Alja Predan