V posebni izvedbi predstave Pozor, hud ples! bosta občinstvo skozi zgodovino ter pokrajine plesa, filma in gledališča vodila Miha Brajnik in Juš Milčinski ter skupaj s koreografom Iztokom Kovačem hudomušno odpirala vprašanja sodobnega plesa, ki iz zadrege nikoli niso izrečena na glas. Foto: Miha Fras
V posebni izvedbi predstave Pozor, hud ples! bosta občinstvo skozi zgodovino ter pokrajine plesa, filma in gledališča vodila Miha Brajnik in Juš Milčinski ter skupaj s koreografom Iztokom Kovačem hudomušno odpirala vprašanja sodobnega plesa, ki iz zadrege nikoli niso izrečena na glas. Foto: Miha Fras
"Izvrstno narejena učna ura o sodobnem plesu" in "plesnodidaktični uprizoritveni dogodek", kot je zapisala plesna kritičarka Mojca Kumerdej, ponuja svojevrsten zgodovinski pregled ustvarjalne poti EN-KNAPA in koreografa Iztoka Kovača, ki je plesno skupino En-Knap leta 1993 ustanovil v Belgiji, leto pozneje pa v Ljubljani še istoimenski produkcijski zavod. Foto: Miha Fras
Tehnoglasba, sunkoviti gibi in predvsem hiter tempo so razpoznavni znaki futurističnega plesnega stila vizionarske izraelske koreografinje Sharon Eyal. Eyal je razvila nenavadno in inovativno plesno govorico, zahtevno in navdušujočo. V ustvarjalnem procesu od plesalcev pogosto zahteva nemogoče, toda obenem vsakega izmed njih privede do nezamenljivo lastnega izraza. Koreografinja je s plesno skupino Oldenburškega narodnega gledališča ustvarila predstavo Plafona, s katero bodo v ponedeljek, 20. 5., gostovali v Španskih borcih. Foto: Španski borci

Predstava, ki ni le plesna predstava, ampak "izvrstno narejena učna ura o sodobnem plesu" in "plesnodidaktični uprizoritveni dogodek", kot je zapisala plesna kritičarka Mojca Kumerdej, ponuja svojevrsten zgodovinski pregled ustvarjalne poti EN-KNAPA in koreografa Iztoka Kovača, ki je plesno skupino En-Knap leta 1993 ustanovil v Belgiji, leto pozneje pa v Ljubljani še istoimenski produkcijski zavod.
Od leta 2009 En-Knap upravlja Španske borce v ljubljanskih Mostah, v okviru 20. obletnice En-Knapa, ki med 11. in 26. majem gosti nekaj pomembnejših ustvarjalcev sodobnega plesa, pa danes pripravljajo veliko zabavo s posebno različico predstave Pozor, hud ples!, s kratko predstavitvijo najnovejšega filmskega sodelovanja med Kovačem in Sašom Podgorškom Vašhava, ki bo predvidoma končano septembra, ter enominutnimi plesnimi filmi iz projekta Koreografski izseki.
O vprašanjih sodobnega plesa
V posebni, razširjeni izvedbi predstave Pozor, hud ples! bosta občinstvo skozi zgodovino ter pokrajine plesa, filma in gledališča vodila Miha Brajnik in Juš Milčinski ter skupaj s koreografom Iztokom Kovačem hudomušno odpirala vprašanja sodobnega plesa, ki iz zadrege nikoli niso izrečena na glas, so zapisali v Španskih borcih. Med drugim bodo obiskovalci lahko dobili odgovore na vprašanja o tem, v čem se razlikujeta ženski in moški gib, njuna načela in odnos med njima, kako gib pripoveduje zgodbo, ki je lahko tudi abstraktna, kako poteka koreografiranje v sodobnem plesu, kakšno vlogo ima pri tem glasba in kaj se zgodi, če jo zamenjamo. Brajnik in Milčinski bosta vodila tudi čez knapovsko zgodovino, ki je peljala tako v globine trboveljskega rudnika kot tudi na vrh dimnika trboveljske cementarne, kjer je En-knap snemal plesne filme, ter predvsem na vsa najpomembnejša mednarodna prizorišča, kjer se je pisala plesna zgodovina.
Koreograf Iztok Kovač je za avtorstvo predstave Pozor, hud ples! lani prejel tudi Župančičevo nagrado, najvišje priznanje Mestne občine Ljubljana za izjemne stvaritve na področju umetnosti in kulture, od premiere leta 2010 pa si je predstavo ogledalo že skoraj 7000 obiskovalcev.

Vpogled v ozadje nastajajoče Vašhave in poseben spomenik izginjajočih trboveljskih rudniških objektov
Film koreografa Iztoka Kovača in režiserja Saša Podgorška z naslovom Vašhava bo vsebinsko sklenil 15-letno odslikavo industrijske dobe, ki je zaznamovala trboveljsko dolino. Delavske in rudniške objekte, ki so več kot sto petdeset let označevali in spreminjali Trbovlje in bili ujeti na filmski trak v filmih EN-KNAPA, namreč čakata negotova prihodnost in možnost skorajšnje rušitve, so zapisali ustvarjalci. Dokumentarni film je pripravil umetniški kolektiv Komposter.
Plesni filmi za vse
Temu bo sledil še izbor enominutnih plesnih filmov, ki so nastali v okviru evropskega projekta Koreografski izseki (Choreographic Captures). Natečaj za kratke plesne filme je leta 2008 razpisala nemška plesna nevladna organizacija Joint Adventures s podporo Nemške zvezne kulturne ustanove pod sloganom "Umetnost za tiste, ki zanjo niso prosili", namen projekta pa je, da bi s filmi, ki presenečajo in vznemirjajo, povečali ozaveščenost za umetniške oblike filma, plesa in koreografije.
V zadnjem tednu rojstnodnevnega meseca še dve veliki gostovanji
V okviru 20-letnice EN-KNAPA v ponedeljek, 20. maja, v Španskih borcih gostijo skupino za sodobni ples iz Oldenburškega narodnega gledališča in izraelsko koreografinjo Sharon Eyal z eno najbolj samosvojih koreografskih govoric v sodobnem plesu danes, ki bodo odplesali Plafono, futuristični svet med plesom in tehnom, telesom in dušo, ki gledalca nenavadno presune. Veliki dogodek za slovensko uprizoritveno polje pa bo tudi gostovanje Wima Vandekeybusa in njegove skupine Ultima Vez. Z njihovo predstavo Česar se telo ne spominja (What the Body Does Not Remember) – pa tudi s plesnim filmom Here After dan prej, filmsko priredbo plesno-gledališke predstave Pur v koreografiji in režiji Wim Vandekeybusa – se bo prihodnji konec tedna praznovanje En-Knapove obletnice tudi sklenilo.