Foto: Matjaž Mastnak/Ars
Foto: Matjaž Mastnak/Ars

Sicer v tujini nastopata kot duo Kalypso. Predstavila bosta izbrane značilne skladbe za duo saksofona in klavirja iz zakladnice francoske, japonske in slovenske glasbe 20. in 21. stoletja, po koncertu lahko prisluhnete še pogovoru z umetnikoma.

Saksofonist Miha Rogina, po rodu s Ptuja, je redni profesor za saksofon na Akademiji za glasbo Univerze v Ljubljani, kjer vodi tudi Pihalni orkester akademije. Na tej akademiji je študiral saksofon pri prof. Matjažu Drevenšku, nadaljeval pa v Franciji pri profesorjih Jean-Yvesu Fourmeauju, Vincentu Davídu in na Visokem državnem glasbenem konservatoriju v Parizu pri Claudu Delanglu, kjer je diplomiral z odliko.

Foto: Matjaž Mastnak/Ars
Foto: Matjaž Mastnak/Ars

Izpopolnjeval se je na glasbeni akademiji Eastman v Rochestru v državi New York. Po študiju saksofona je z odliko končal študij orkestrskega dirigiranja na Univerzi za glasbo in scensko umetnost na Dunaju, kjer je študiral pri Johannesu Wildnerju, Bertrandu Debillyju in Urošu Lajovcu, nato pa je tam pri Thomasu Langu študiral še zborovsko dirigiranje.

Sae Lee je ena najopaznejših komornih pianistk iz Japonske, ki od leta 2014 živi in ustvarja v Sloveniji, kjer je zaposlena kot docentka za klavir in komorno igro na ljubljanski Akademiji za glasbo. Rodila se je in odrasla v drugem največjem japonskem mestu Osaki. Po študiju na glasbeni akademiji Toho Gakuen v Tokiu je z odliko diplomirala iz klavirja in komorne glasbe na Visokem državnem glasbenem konservatoriju v Parizu pri profesorjih Michelu Beroffu in Ericu Le Sageu.

Saksofonist Miha Rogina in pianistka Sae Lee bosta predstavila Rapsodijo za saksofon in klavir Clauda Debussyja iz leta 1903, skladbo Replike za altovski saksofon in klavir iz leta 2005 enega najopaznejših slovenskih skladateljev 20. in prve četrtine 21. stoletja Janeza Matičiča in dinamično sonato Fuzzy Bird / Puhasta ptica za altovski saksofon in klavir sodobnega japonskega ustvarjalca Takašija Jošimacuja iz leta 1991, radijski koncert pa bosta sklenila z najmlajšo skladbo – L'eveil de la toupie / Prebujenje vrtavke, ki jo je leta 2020 napisal sodobni francoski skladatelj in saksofonist Vincent David.

Foto: Matjaž Mastnak/Ars
Foto: Matjaž Mastnak/Ars

Po besedah Mihe Rogine so vsa štiri dela, ki sta jih izbrala za nocojšnji koncert, "del bolj ali manj standardnega repertoarja za zasedbo saksofona in klavirja, izhajala pa sva predvsem iz težnje po predstavitvi del iz dežel, ki naju najbolj zaznamujejo. Matičič in Jošimacu sta skladatelja iz držav, kjer sva se rodila in odrasla, torej Slovenije in Japonske, medtem, ko sta francoska skladatelja Debussy in David iz države, od koder prihajava poklicno. Deset let sva namreč živela v Parizu, doštudirala sva na Visokem državnem glasbenem konservatoriju in lahko rečem, da to zagotovo zaznamuje najin pogled na glasbo, kot tudi glasbeno estetiko, način podajanja glasbenih idej, itn. Vse skladbe spadajo v najzahtevnejši repertoar za saksofon, vse štiri zahtevajo popolnoma izoblikovanega profesionalnega saksofonista, saj po tehnično-izvajalski strani spadajo v sam vrh zahtevnosti literature za saksofon in klavir. Prav tako je seveda pomembno poznavanje slogovnih posebnosti ter glasbenozgodovinskih značilnosti."

Sae Lee pa je povedala: "Moje sodelovanje z Miho se je začelo leta 2003, ko sva se spoznala na Pariškem državnem konservatoriju. Na Japonskem sem pred tem že sodelovala z različnimi instrumentalisti, še vedno pa se spominjam najine prve glasbene vaje. Igranje z Miho me je zelo navdihnilo. Imela sem srečo, da sem lahko v študijskih letih v Parizu postopoma gradila svoj repertoar. Pianist mora imeti odlično tehniko, izredno stabilen ritem in sposobnost poslušanja, biti mora prilagodljiv. Partiture so pogosto zelo zapletene in zahtevne. Menim, da me je izkušnja igranja s saksofonom v duetu z Miho zelo razvila kot glasbenico. Vedno se naučim kaj novega tudi med igranjem z drugimi glasbeniki, saj gre pri igranju v predvsem za poslušanje, odzivanje in komunikacijo."

Saksofonist Miha Rogina in pianistka Sae Lee