V Ajdovščini so dobili brezpilotno letalo in vso drugo opremo za odkrivanje in nadzor požarov v naravi. Foto: Mojca Dumančič
V Ajdovščini so dobili brezpilotno letalo in vso drugo opremo za odkrivanje in nadzor požarov v naravi. Foto: Mojca Dumančič
Brezpilotno letalo
S preleti brezpilotnega letala, opremljenega s kamerami, bodo hitreje ugotavljali žarišča požara. Foto: Mojca Dumančič
Brezpilotno letalo
Za zemeljski statični in mobilni nadzorni sistem je poskrbelo podjetje Dat-Con iz Polzele, eno vodilnih na področju termovizije, optike, merilnih naprav in komunikacijske opreme. Foto: Mojca Dumančič
Brezpilotno letalo
Zračni nadzor bo opravljalo C-Astralovo brezpilotno letalo. Podjetje C-Astral je bilo v Ajdovščini ustanovljeno leta 2007 skupaj z Univerzo v Novi Gorici. Foto: Mojca Dumančič
Brezpilotno letalo za nadzor požarov v naravi

Letalo je plod domačega znanja - izdelalo ga je ajdovsko podjetje za proizvodnjo zračnih in vesoljskih plovil C-Astral. Tudi vsa druga video- in telekomunikacijska oprema je iz domače proizvodnje. Kar 95 odstotkov denarja - od 400 tisoč evrov vrednega projekta - je nepovratnih.

Brezpilotno letalo s termovizijsko in dnevno kamero, stacionarne kamere na treh vrhovih oziroma obronkih nad Vipavsko dolino, mobilna enota s termovizijsko kamero, posebej opremljeno terensko vozilo … - tako bodo na Ajdovskem torej učinkoviteje krotili rdečega petelina. Igor Benko, poveljnik občinskega štaba Civilne zaščite Ajdovščina, opozarja: "Na Ajdovskem imamo od pet do šest požarov vsako poletje, bojevali smo se tudi z izjemno obsežnim požarom, ki je plamtel več kot dva tedna. In kar je še posebej težavno na Ajdovskem – imamo izjemno veliko višinsko razliko, veliki so nakloni samih pobočij. Torej kadar zagori, so plamteči in razžarjeni tereni izjemno zahtevni in težko dostopni."

"Dron" bo izvidnica
S preleti brezpilotnega letala, opremljenega s kamerami, bodo hitreje ugotavljali žarišča požara. Igor Benko, CZ: "Dron nam bo natančno pokazal, kje je žarišče, ne pa, da se mi z zemlje orientiramo samo na dim. Vemo namreč - kjer je na strmih pobočjih dim, ni nujno, da je tam tudi izvor nevarnega ognja. Poleg tega bo brezpilotno letalo izjemen pripomoček pri nadzoru pogorišča po gasilski akciji, tudi za ocenjevanje škode po požaru. Skratka – nadzor iz zraka z majhnim letalom brez posadke, ki bo pravzaprav naše tretje oko, je neprecenljiv!"

Nadzor tudi z zemlje
Ne le iz zraka, nadzor nad požarno ogroženim območjem bo mogoč tudi z zemlje. Janez Furlan, vodja projekta Holistic na ajdovski občini: "Celovit sistem skupaj z brezpilotnim letalom sestavljajo še statične in mobilne nadzorne kamere. Tri statične prav te dni nameščamo na treh višinskih točkah nad dolino. Najvišja bo na Sinjem Vrhu, po ena pa bosta še na Planino nad Ajdovščino in na Brjah. Mobilna enota pa vključuje posebej opremljeno terensko vozilo, v njem bodo termovizijska kamera in še mnogi drugi telekomunikacijski elementi."

Podobno kot pri nadzoru meje
Za zemeljski statični in mobilni nadzorni sistem je poskrbelo podjetje Dat-Con iz Polzele, eno vodilnih na področju termovizije, optike, merilnih naprav in komunikacijske opreme. Borut Pečar iz Dat-Cona: "Sistem za nadzor, alarmiranje in odkrivanje požarov je nadgradnja naše standardne opreme. Kot veste, je naš sistem za nadzor državnih meja pomembno prispeval k doseganju standardov za vstop v schengenski krog Sloveniji, Slovaški, Romuniji. Gre torej za aplikacijo teh naših sistemov – vendar s to razliko, da je pri mobilni termoviziji zadeva narejena tako, da deluje brezžično. Mobilno termovizijsko kamero prevažamo s posebej prilagojenim terenskim vozilom, ta brezžično pošilja s terena podatke v štab po našem ukazu, tri statične nadzorne kamere pa servisirajo štab 24 ur."

C-Astralovo brezpilotno letalo
Zračni nadzor bo opravljalo C-Astralovo brezpilotno letalo. Podjetje C-Astral je bilo v Ajdovščini ustanovljeno leta 2007 skupaj z Univerzo v Novi Gorici. Iz raziskovalne sfere je preraslo v samostojno inovacijsko družbo na področju aeronavtike in brezpilotnih sistemov. Marko Peljhan, raziskovalec in multimedijski umetnik, eden od soustanoviteljev družbe C-Astrala: "Ponosni smo, da bo naše brezpilotno letalo končno uporabno tudi doma, v Ajdovščini. Podobnih brezpilotnih sistemov smo v svetu prodali že več kot sto. Gre pravzaprav za enega izmed najmanjših sistemov na svetu, ki omogoča zelo natančno opazovanje zemlje."

Izjemne značilnosti letala
Brezpilotno letalo ima dolet do tri ure, napaja se z električnim sistemom baterij, v treh urah lahko od točke A do točke B preleti dvesto kilometrov, dvigne se 4,5 kilometra visoko. Kljubuje lahko vetru hitrosti do 60 kilometrov na uro. Letalo je težko štiri kilograme, razpon kril meri 2,3 metra. Vzlet letala je omogočen s pomočjo elastičnega katapulta. Celotno letenje letala od vzleta do pristanka je popolnoma avtonomno, vendar omogoča tudi spremembo poleta v vsakem trenutku s pomočjo bazne postaje. Ogrodje letala je iz materialov kevlar in karbonskih ter vektranskih vlaken. Kamera na krovu ima ločljivost 24 MP, omogoča pa tudi izdelavo ortofoto posnetkov z ločljivostjo en centimeter, medtem ko običajne ločljivosti ortofoto posnetkov znašajo približno dvajset centimetrov.

S tem letalom dosegli tudi svetovni rekord
C-Astralovo letalo Bramor Geo so testirali tudi v najbolj ekstremnih razmerah – tako na Antarktiki, kot Arktiki, letelo je na vseh celinah naše zemeljske oble. Zanimivo je, da so z njim dosegli tudi svetovni rekord. Marko Peljhan opisuje: "29. julija 2012 smo v Čilu izvajali zajemanje ortofoto posnetkov rudnikov na odprtem, ki so na višinah od 1500 do 4000 metrov. Že uro po preletu sta bila izdelana tako digitalni model reliefa, kot ortofoto mozaik. Tako hitro in tako natančno ni tega naredil še nihče!"

Pa ne le v tujini, C-Astralovo brezpilotno letalo so učinkovito uporabili tudi že doma, prav na Ajdovskem. Z njim so spremljali premike zemljine na enem največjih plazov v Sloveniji, na plazu Slano blato nad Lokavcem.

Opremo je Ajdovščina dobila (skoraj) zastonj
Ves zračni in zemeljski sistem za nadzor nad požari v naravi je ajdovska občina dobila res poceni. Kar 95 odstotkov denarja zanj sta namreč prispevali Evropska unija v okviru programa čezmejnega sodelovanja IPA Adriatic in Služba vlade RS za razvoj in kohezijsko politiko. Janez Furlan z ajdovske občine je zadovoljen: "Osnovna oprema je vredna 150 tisoč evrov, celoten sistem pa bo stal kar štiristo tisočakov. Do konca meseca bo funkcionalno vzpostavljen. Uradna predstavitev bo 24. septembra v Ajdovščini. Takoj bomo začeli usposabljati gasilce in člane štaba Civilne zaščite."

Gre za projekt Holistic, v katerem – poleg ajdovske občine – sodeluje 19 partnerjev iz osmih držav. Vodilni partner je Splitsko-dalmatinska županija. S Hrvaške je še sedem partnerjev, šest jih je iz Italije, dva iz Bosne in Hercegovine, po eden iz Grčije, Albanije, Makedonije in Srbije.

Glede brezpilotnih letalnikov upajo na življenjsko zakonodajo
Zemeljski video in telekomunikacijski sistemi bodo na Ajdovskem kmalu vzpostavljeni, več vprašanj pa se pojavlja glede preletov brezpilotnega letala. Petra Pavšič, koordinatorka programa Holistic na ajdovski občini: "Predpisi, uredbe, kot vemo, niso rešeni niti na ravni Evropske unije. Tako se šele zdaj to ureja pri Evropski komisiji. Slovenski pristojni organi pač čakajo, da dobijo neke smernice. Mi si želimo predvsem življenjske predpise, tako da ne bi morali iti skozi preveč postopkov, preveč birokratskih postopkov, da bi lahko to brezpilotno letalo spustili v zrak. Saj vendar vemo, da ko pride do nesreče, šteje minute, sekunde …"

Mojca Dumančič, TV Slovenija

Brezpilotno letalo za nadzor požarov v naravi