Okolje

Poudarki

  • Po napovedih OECD-ja se bo povpraševanje po vodi do leta 2050 povečalo za 55 odstotkov.
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.6 od 93 glasov Ocenite to novico!
Voda
Generalna skupščina Združenih narodov je leta 2010 opredelila pravico do vode kot temeljno človekovo pravico. Foto: BoBo
Suša
Po projekcijah OECD-ja bo do leta 2050 pomanjkanje vode najbolj prizadelo Azijo. Foto: EPA
Milan Brglez
Predsednik državnega zbora Milan Brglez je naklonjen vpisu pravice do vode v ustavo. Foto: BoBo
VIDEO
Pravica do vode v ustavo?

Dodaj v

Bo Slovenija pravico do pitne vode zapisala v ustavo?

Brglez: Ob zadostni politični volji bi jo lahko vpisali še pred počitnicami
11. marec 2016 ob 16:54
Ljubljana - MMC RTV SLO, STA

Slovenija bi lahko, če bi za to obstajala ustrezna politična volja, zapisala pravico do vode v ustavo še pred parlamentarnimi počitnicami, je ob sprejemu civilne iniciative Za Slovenijo in svobodo dejal predsednik državnega zbora Milan Brglez.

Predstavniki civilne iniciative so predsedniku državnega zbora izročili 51.000 podpisov podpore za vpis pravice do vode v ustavo. Ob sprejemu je Brglez dejal, da tudi sam podpira ta zapis v ustavo, in dodal, da upa, da bodo vsi politični akterji razumeli, da ne gre za ideološko zgodbo, ampak za ohranitev dobrine tako zase kot tudi za naše zanamce.

Brglezovih besed je bil vesel predstavnik civilne iniciative Brane Golubović, nekdanji poslanec Pozitivne Slovenije. Golubović je že maja 2013 v času svojega poslanskega mandata podal skupaj s 35 poslanci državnega zbora predlog za spremembo 70. člena slovenske ustave. S spremembo naj bi se v ustavo zapisalo, da ima vsakdo pravico do pitne vode in da se oskrba z vodo opravlja kot neprofitna javna služba.

Prvo pobudo prekinile predčasne volitve
Odločanje o pobudi pa so prekinile predčasne volitve, a je podoben predlog aprila lani v državni zbor oddala skupina poslancev iz poslanskih skupin ZaAB-ja, DeSUS-a, SD-ja in ZL-ja. Njihov predlog je pristal na delovni mizi strokovne skupine, ki je zadolžena za pripravo mnenja o tovrstni spremembi ustave.

Brglez je ob sprejemu poudaril, da se ljudje počasi zavedajo interesov drugih akterjev v mednarodni skupnosti, ki sodelujejo v pogajanjih med trgovinskimi partnerji. Država pa pri teh pogajanjih "nima več besede", je še dejal Brglez, ki je prav zaradi tega prepričan, da je takšna varovalka nujna. Civilna iniciativa pa si bo prizadevala za predstavitev njihove pobude v Evropskem parlamentu, kjer računajo na podporo poslanca Igorja Šoltesa.

Generalna skupščina Združenih narodov je že leta 2010 razglasila pravico do pitne vode kot temeljno človekovo pravico, interpretacija te pravice pa se med državami razlikuje. Znano je, da so civilne iniciative po vsej Evropi leta 2013 zbirale podpise proti direktivi EU-ja o podeljevanju koncesij. Takrat je peticijo podpisalo 1,5 milijona državljanov EU-ja, kar je privedlo do umika direktive.

V prihodnosti bo pomanjkanje vode občutila polovica Zemljanov
Civilne pobude so aktivne tudi v drugih državah EU-ja. Tako so v Italiji leta 2011 nasprotniki privatizacije vodnih virov umik privatizacije dosegli na referendumu, v Belgiji pa si civilne iniciative skoraj desetletje prizadevajo za vpis pravice do vode v ustavo. V Sloveniji je oskrba s pitno vodo urejena prek podeljevanja koncesij gospodarskim družbam, s prodajo živilskih podjetij tujim lastnikom pa se v upravljanje tujim podjetjem prenesejo tudi koncesije.

Po napovedih OECD-ja bo v prihodnosti pomanjkanje vode resen svetovni problem. Organizacija v svojem poročilu ugotavlja, da se bo povpraševanje po vodi do leta 2050 povečalo za 55 odstotkov, posledično pa naj bi skoraj polovica svetovnega prebivalstva živela v pomanjkanju vode. V OECD-ju so obenem predvideli tudi znatno poslabšanje kakovosti vode do leta 2050.

L. L.
Prijavi napako
Komentarji
luckyss
# 11.03.2016 ob 17:04
Bo Slovenija pravico do pitne vode zapisala v ustavo?

O tem in o "politični volji" sploh ne sme biti debate...Mislim, da je volja ljudstva enotna in ne vem zakaj se o tem sploh razmišlja?!
PONOS
# 11.03.2016 ob 17:05
S spremembo naj bi se v ustavo zapisalo, da ima vsakdo pravico do pitne vode in da se oskrba z vodo opravlja kot neprofitna javna služba.

ČIM PREJ-pohlepna zasužnjevalna hobotnica ne počiva...
dego47
# 11.03.2016 ob 17:02
Bomo videli če je ostalo še kaj pameti pri tej politiki,ki nas vodi.Če tukaj ne bo sloge potem pa nam ni več pomoči.
mlamat
# 11.03.2016 ob 17:06
Včasih smo se pogovarjali o pravici do dela, danes pa samo še o pravici do vode.

Res smo daleč prišli.
alex961
# 11.03.2016 ob 17:16
Brez vode ni življenja. Kako je mogoče, da je potrebno pravico do tako samoumevne potrebe za katerokoli obliko življenja vpisovati v ustavo, oziroma si moramo pravico do vode kupovati?Kaj je naslednje na vrsti? Zrak? Vse ostalo, kar ni eksistenčno nujno za življenje, hrana, zemlja, je že ocenjeno, olastninjeno, čeprav je resursov dovolj za lagodno življenje vseh ljudi na zemlji. Brez hrane lahko človek zdrži nekaj tednov, brez vode nekaj dni, brez zraka nekaj sekund! Kje je konec?

Voda je nekaj česar je na zemlji v izobilju. Res da nekatera območja niso tako obdarjena z vodo, vendar je je še vedno v izobilju, ker se praktično ne troši, temveč se v neskončnem krogu obnavlja. Vse kar spijemo, polijemo, zalijemo, zasvinjamo, uplinimo... se v neskončnem krogu vrne nazaj v obliko vode. Kaj moram torej nekomu plačati za nekaj, kar bom vrnil nazaj v naravo?
Spuzva
# 11.03.2016 ob 17:14
Ja, če boste mediji bolj pritiskali in bo to na "seznamu" tem za prihodnje volitve, si lahko še kaj obetamo.
martin112
# 11.03.2016 ob 17:21
Heineken je lani dobil pravico do črpanja 118 litrov vode na sekundo na področju od Ljubljane do Laškega, tako da smo del vode že prodali tuji korporaciji.
XmassivX
# 11.03.2016 ob 17:14
Ta "politična volja" je odvisna predvsem od tega koliko so lobiji multinacionalk prisotni v naši vladi. Nedvomno se bo našel nekdo ki bo rekel "Po tem ni potrebe, ker zakoni že določajo, bla bla bla, trenutno ne vidimo problema, bla bla bla..."

Naši poslanci so neverjetno naivni, ozkogledi, kratkogledi. Če ta trenutek ne teče voda v grlo, za njih ni problema. Tudi v Sloveniji se bo uveljavila privatizacija vode, v kolikor se ne izvede potrebnih ukrepov za preprečitev le tega. Multinacionalke se dobro zavedajo koliko vode Slovenija premore...
Branko3
# 11.03.2016 ob 18:13
Boljše zapisati kot nič, toda naša voda je zelo ogrožena pred velikim in malim kapitalom vseh vrst in virov. Če npr. država nekemu vplivnežu dodeli koncesijo nad neko vodo, noben ustavni zapis nič ne pomaga. Zato bi morali kapitalski dostop do vode in virov nujno podrobno omejiti.
k500
# 11.03.2016 ob 18:21
čimprej, je potrebno to vnesti v ustavo.

o tem ne sme biti nobene debate, samo vpisati pravico do vode v ustavo je potrebno, in to takoj.
rangerno1
# 11.03.2016 ob 17:53
Če ima še kdo kaj zdrave pameti, bi se to že zdavnaj moralo zgoditi. V Sloveniji je voda eno od največjih bogastev, ki jih imamo in mi se takole delamo norca -> TAKOJ V USTAVO ZA VEKOMAJ!
grapar
# 11.03.2016 ob 17:32
To se preprosto mora zapisati v ustavo. To je poleg naših gozdov, obdelovalne zemlje, lepih naravnih kotičkov in zraka edino, kar še šteje. Briga me za Telekom in podobna napihovanja, za vodo pa sem pripravljen tudi na državljansko nepokorščino.

# 11.03.2016 ob 18:50
Sam imam samo eno vprašanje za tiste, ki zagovarjajo, da ni potrebe po spremembi Ustave na tem področju: Ali obstaja kakšnakoli možnost, da kdorkoli kupi/privatizira naše vodne vire?
Če je odgovor DA, moramo ta člen zakonodaje nemudoma popraviti, brez nadaljnje razprave. Voda MORA biti in ostati JAVNA dobrina vsakega državljana!
tagomago
# 11.03.2016 ob 18:08
Ali državljani Slovenije vedo,da so poslanci SDS v EU parlamentu glasovali ZA privatizacijo pitne vode in vodnih virov?
mirkoxx
# 11.03.2016 ob 20:02
Ker novinarji ne opravljajo svojega dela, sem moral na lastno pest malo pobrskat kaj naj bi bilo dejansko zapisano v ustavi:

- da je voda in dostop do vode splošna in temeljna pravica za vsakogar;
- da so vse vrste vod (površinske vode, podzemne vod, vodni tokovi) javno dobro, katero je država dolžna varovati in za njih skrbeti v imenu svojih državljanov in tudi prihodnjih rodov;
- da je voda vitalni del okolja, osnovna dobrina in naravni vir, ki je strateškega pomena za življenje ljudi, razvoj in varnost države.
- da se prepreči, da bi vodo obravnavali kot vsako drugo blago;
- da se vodni viri ne morejo privatizirati oz. komercializirati;
- da vodni viri služijo prednostno in trajnostno za oskrbo prebivalstva in gospodinjstev z vodo za pitje in higieno pred drugimi rabami vode;
- da se oskrbo prebivalstva s pitno vodo in z vodo za oskrbo gospodinjstev zagotavlja kot neprofitna javna služba – torej ni možno več podeljevati koncesije.
andrej-vogric
# 11.03.2016 ob 17:37
Če Slovenija ne bo te pravice zapisala v ustavo se bom preprosto odselil v Avstrijo,
ker mi vsaj dajo osnovne socialne pravice čeprav mi vse ostalo računajo 3 x bolj
ugodno kot v moji domovini.
Mi gre kar na jok!!!
gizmolinux
# 11.03.2016 ob 18:49
Nejeverneži si lahko poguglajo kaj počne Nestle v nekaterih ameriških manjših mestecih z izvirsko vodo. Po nekem časovnem obdobju vode enostavno tam zmanjka, odškodnine pa so mizerne ali pa nikakršne. Zaslužki so bajni, ena cisterna stane cca 20-30 usd prodajajo pa jo v plastenkah kot izvirsko vodo po cisterni za cca 40000 usd. Primer je tudi nekatere severno afriške države,ki je prepustila upravljanje vodovodne oskrbe francoski korporaciji. Voda se je podražila vlaganje v infrastruktura pa nikakršno,da vse propada in se krpa komaj za silo. Primer je tudi iz enega mesteca v južni ameriki se ne spomnim podrobnosti, ko so se vaščani uprli črpanju njihove vode. Najbrž je primerov še precej a mainstream mediji o tem ne poročajo prav radi. Le zakaj?
karlo6
# 11.03.2016 ob 18:27
Če bi ti kekci mislili resno bi v ustavo zapisali da so vodni viri last vseh državljanov.
Anže
# 11.03.2016 ob 18:09
V ustavi piše tudi, da je Slovenija socialna in pravna država, pa se velikokrat izkaže ravno nasprotno. Ne rečem, da je ta pravica do pitne vode slaba, hočem samo opozoriti, da v realnosti je mnogokrat drugače.
Ori
# 11.03.2016 ob 17:57
To je v nasprotju z kapitulacijo TTIP. Vprašajte g. Zvera, voda pripada korporacijam.
rokecr
# 11.03.2016 ob 18:59
noro! pred 20 let se je zdelo nemogoče sploh resno pogovarjati o tem.

Seveda, pravica mora biti do pitne vode, ki ne sme biti privatizirana.

zavedati se je treba, da močne korporacije bodo zato več vlagale za rušenje temeljnega akta. ustave, države.
karlo6
# 11.03.2016 ob 18:18
Žalostno da moramo v ustavo napisati nekaj kar je samoumevno,in da je voda last države ,in ne nekega Ameriškega ali Nemškega lopova.
veleum77
# 11.03.2016 ob 17:45
dobrih deset let nazaj smo se norce delal , da bo davek na izdihan zrak. kako daleč smo od tega?
Galaxy
# 11.03.2016 ob 19:34
kralj matjaž

In levica spet odpira neko nepomembno vprašanje, kjer naj se ljudje kregajo. In kot vidim po komentarjih so levi spet pograbili kost in kričijo svoje. Kako prihajajo neki zlobni tujci, ki nam bodo ukradli vodo.


Kadar boš dal za 1/2 litrsko plastenko vode 10€ in kadar se bodo cene vode za gospodinjstvo zvišale za 200% da ne bo jok in stok, da so vsega krivi komunisti. Sicer pa če bo Ivan reku, da je 10€ premalo boš pa ti itak kimal ... ker nimaš hrbtenice, da bi nečemu nasprotoval, ker on reče.

Pa kje vi živite, kdaj so vas tako napolnili s sovraštvom?

Ne vem kdo je poln sovraštva ... Si pozabil tvoje pozivanje h državljanski bratomorni vojni samo zato, ker s(m)o ljudje drugačni v političnem pogledu?
Koprčan98
# 11.03.2016 ob 20:00
Ko bo zmanjkalo nafte se bodo začele vojne za vodne in druge naravne vire, prihodnost ni svetla.
matori
# 11.03.2016 ob 18:29
KM - In levica spet odpira neko nepomembno vprašanje, kjer naj se ljudje kregajo. In kot vidim po komentarjih so levi spet pograbili kost in kričijo svoje. Kako prihajajo neki zlobni tujci, ki nam bodo ukradli vodo.
Pa kje vi živite, kdaj so vas tako napolnili s sovraštvom?

tebi je to nepomembno vprasanje in seveda moras vplesti levico - kolikor mi je znano je vecina ljudi za to,ne glede na politicno pripadnost - sem pa preprican,da bi jo ti takoj prodal,le da bi par cekinov v tvoj zep padlo - pa kje ti zivis,da so te tako napolnili z pozresnostjo?
Koprčan98
# 11.03.2016 ob 18:28
ZA
veleum77
# 11.03.2016 ob 17:48
sicer se pa lahko kdo iz okolice Laškega oglasi in pove kaj o vodi in Heinekenu.
mirkoxx
# 11.03.2016 ob 17:39
Kaj se bo dejansko zapisalo v ustavo. "Vsak drzavljan ima pravico do pitne vode"?
Ce ne pise "brezplacne" je to slabse kot nic.
nonparel
# 11.03.2016 ob 20:05
Ni vprašanje če bo Slovenija zapisala to v ustavo, to enostavno mora storiti!!!
Če je naša politika morda že vsa prodana, pa naj kakšna civilna iniciativa začne zbirati podpise za referendum. To bi bil verjetno najbolj upravičen in pomemben referendum do zdaj. Pitna voda je še skoraj edino kar nam je še ostalo v tej oropani Sloveniji, zaščitimo naše vodne vire tako, da nam še tega ne ukradejo.
pepar
# 11.03.2016 ob 19:31
Nekaj bo treba narest,drugače bodo v relativno kratkem času nacionalni parlamenti in vlade držav zasedale kar na sedežih multi nacionalnih družb.
Ni problem le voda.
Bivši uporabnik
# 11.03.2016 ob 17:49
Pa da vidimo katera politicna opcija bo proti.
luckyss
# 11.03.2016 ob 17:17
@Lluka
Saj veš tisto: "Če bi volitve lahko kaj spremenile - bi bile prepovedane..
V naši "demokraciji" volja ljudstva že dolgo nima nobene veljave več..
Korenite spremembe so možne le na ulici z enotnim ljudstvom - pa še to je optimistično rečeno..
Dictamus
# 11.03.2016 ob 20:48
ČIMPREJ preden jo privatizirajo! .. Če bodo vodo privatizirali, potem nam trda prede, žalostno a resnično - to kažejo primeri iz različnih delov sveta, kjer so vodo privatizirali! V kakšnem svetu živimo? neverjetno kaj vse bi določeni ljudje naredili, da bi imeli več denarja na računu. Z vodo lahko kontroliraš celoten svet. Ne bodimo ovce, če je voda zapisana v ustavo kot temeljna človekova pravica, je ne bo mogel nihče privatizirati.

V USTAVO! ! !
bonanza
# 11.03.2016 ob 19:57
Sploh ni vprašanje. ČIMPREJ!
tsinamuh0
# 11.03.2016 ob 19:56
Podpisal sem peticijo, upam, da ste jo tudi vi. Tukaj gre za še kar kompleksen problem - recimo naši vrli novinarji in propagandistični mediji niso praktično niti ene besede (!) namenili pomembni EU direktivi REACH, ko se je šlo za seznam prepovedanih snovi in so lobisti raznoraznih industrij dosegli, da se jih lahko (čim več) spušča v okolje... Potem se bodo flaširane vode v plastenkah pač bolje prodajale, oziroma sploh ne bomo imeli nobene izbire... Flaširane vode so zacvetele tudi v Slo, kljub odlični vodi...
Najbolje ponazori mentaliteto naših skupnih nasprotnikov, t.i. psihopatov - tale video, govori pl. g. Peter Brabeck - pove veliko več, kot bi želel:
https://www.youtube.com/watch?v=Gfy6LL-8sTg
Galaxy
# 11.03.2016 ob 19:38
Peticija za pitno vodo

Podpišite preden bo prepozno, ker neokapitalistični vampirji si že manejo roke
Steffy
# 11.03.2016 ob 17:48
Koliko stavimo, da so pro-evropski politiki v SLO proti? EU zapisu te pravice v ustavo NI naklonjena. To pomeni, da se bomo borili za nekaj, kar je v nasprotju z EU vrednotami. To pa še naprej pomeni, da smo, zaradi neenotnosti že vnaprej brez resnejših možnosti za uspeh.
ciracara
# 11.03.2016 ob 17:40
Kaj pa pravica do čistega zraka?
maximinus
# 11.03.2016 ob 17:29
Bo Slovenija pravico do pitne vode zapisala v ustavo?

naj še zapišejo koliko kubikov zraka na dan lahko diham!!!!!
Lluka
# 11.03.2016 ob 17:11
Torej.če bodo ene stranke proti ali se vzdržale. bi si naj politiki predstavljali da je njihov procent volilcev PROTI temu da se zapiše pravico do vode v ustavo.al akko? Kako si to torej predstavljajo politiki?
bori
# 12.03.2016 ob 00:43
@Calendula, # 12.03.2016 ob 00:25
Očitno Ivanu in preostalim poslancem SDS in NSi ne diši, da bi se pravica vpisala v Ustavo.
---
Lansko leto je vrh EU v Bruslju, na predlog Merklove, sprejel zakon o privatizaciji vodnih virov v EU. Sodelovanje naše Slovenije v tem zakonu je podpisal Janez Janša s svojo vlado lansko leto brez da bi sploh pomislil vprašati državljane, kaj si o tem mislimo.

...toliko o našem največjem demokratu, pisatelju, domoljubu... dr. Janši ... njemu je druga kitica pomembna v Ustavi, plemeniti referendumi, 10+100 bedarij.. kakšna voda..
Calendula
# 12.03.2016 ob 00:25
Očitno Ivanu in preostalim poslancem SDS in NSi ne diši, da bi se pravica vpisala v Ustavo.
Danes je Ivan na twitterju zapisal naj že nehajo težiti s temi podpisi iz zahtevo za vpis.

Evropski poslani SDSa, NSI in SLS: Milan Zver, Romana Tomc, Patricija Šolin, Lojze Peterle in Franc Bogovič, so kot člani evropske stranke ELS glasovali PROTI VPISU pravice do vode v evropsko ustavo.
Od naših poslancev sta ZA VPIS glasovala samo Ivo Vajgl in Igor Šolste.

Toliko, da se bo vedelo in ne pozabilo, kdo so tisti, ki že let in leta ovirajo vpis pravico do vode v slovensko Ustavo !
firtoh
# 12.03.2016 ob 00:02
Naši desni evroposlanci so glasovali proti izključitvi vode in vodnih virov iz prostotrgovinskih sporazumov.Pol so se nekaj izmotaval,dejstvo pa ostane,da so glasovali proti.
MMC ni objavil niti enega članka o protestih na Irskem zaradi vode 20.2. in 7.3 2016
lojze001
# 11.03.2016 ob 22:36
seksa in vode se ne placuje
Mimicika
# 11.03.2016 ob 18:29
Za čisto vodo bodo sigurno še vojne. Zakaj mislite da ne uporabljamo vode kot vir energije. Z sodobnim znanjem bi lahko vodo cepili v kisik in vodik, kukr to počnejo jedrske podmornice, v tem primeru bi pa vodo dejansko porabljali in bi jo bilo vedno manj. Drug problem so pa prekomerna onesnaženja. Človek je prašič da ni večjega
Jocipros
# 11.03.2016 ob 18:17
Kakšna politična volja?!? Brez te volje, je voda neodtujljiva. In je žalostno to, da mora to biti zapisano v ustavo, ko je samo po sebi razumljivo, da imamo pravico dovode kot do zraka? Tale brglez je pa že res smešen!
matori
# 11.03.2016 ob 19:12
jk11 - To so osebne izkušnje, ko smo meli vaški vodovod pa so eni frajerji nehali plačevati vode pa jim nisi mogel vode odklopit ker potem bi bila cela vas brez vode zaradi enega kretena.

To seveda ni res - iz glavne cevi je dovod do stevca in tega se zapre,brez da bi ostali to sploh vedeli - nisi edini,ki je bil na vaskem vodovodu,tako da ne nabijaj
smradulja
# 11.03.2016 ob 17:57
tudi pravico do stanovanja bi lahko
nevem
# 11.03.2016 ob 21:35
Obvezno in čim preje. Radensko so nam že "odčehali".
Kazalo