Vlada je v petih letih z oddajo letala zaslužila 7,5 milijona dolarjev, kar po današnjem tečaju znaša 5,54 milijona evrov. Foto: EPA
Vlada je v petih letih z oddajo letala zaslužila 7,5 milijona dolarjev, kar po današnjem tečaju znaša 5,54 milijona evrov. Foto: EPA
Ocenjeni stroški na uro leta s falconom znašajo med 2.800 in 4.300 evri, odvisno od metodologije izračunavanja in ur letenja. Foto: MMC RTV SLO
Za povratne letalske vozovnice na relaciji Ljubljana-Bruselj-Ljubljana vladne službe po posebni pogodbi plačajo 550 evrov, cena leta s falconom na enaki relaciji pa je med 9.332 evri in 15.766 evri. Torej bi se moralo v njem peljati več kot 17 ljudi, da bi se polet 'izplačal' glede na redno karto. Foto: MMC RTV SLO

Kam bo poletel 28 milijonov dolarjev (zdajšnjih 20,95 milijona evrov) vreden falcon 2000 EX francoskega proizvajalca Dassault, še vedno ni jasno. Vlada je letalo dala v najem družbi General Maritime Corporation februarja 2004 za 125.000 dolarjev mesečno (danes okoli 92.400 evrov), kar je v petih letih zneslo skupno 7,5 milijona dolarjev oziroma 5,54 milijona evrov po današnjem tečaju. Petletna najemna pogodba se je zdaj iztekla, letalo pa je še vedno parkirano v ZDA v hangarju v kraju Oxford.

Iz vladnega urada za komuniciranje so nam pojasnili, da posebna delovna skupina analizira predloge nadaljnjih postopkov, med katerimi je tudi ponovna oddaja v najem ali upravljanje, pa tudi možnost dokapitalizacije oziroma predaja v uporabo Slovenski vojski. V tem primeru bi lahko letalo uporabljali tudi državni organi.

Ura leta s falconom med 2.800 in 4.300 evri
Zanimalo pa nas je tudi, ali so sploh naredili izračun, ali je ceneje leteti s falconom ali z rednimi linijami, a smo prejeli posreden odgovor, zaradi česar smo se sami lotili izračuna. Ocenjeni stroški na uro leta namreč znašajo med 2.800 in 4.300 evri, odvisno od metodologije izračunavanja in ur letenja. V ceno so vštete plače pilotov in osebja, stroške garažiranja, zavarovanja, osnovnega vzdrževanja, upravljanja letala, prav tako pa so upoštevani sprotno vzdrževanje, gorivo in stroški posadke.

Let Ljubljana-Bruselj-Ljubljana za vlado 550 evrov
Cene smo primerjali s cenami povratne karte Ljubljana-Bruselj-Ljubljana, najpogostejše letalske poti državne uprave. V letu 2008 so na podlagi pogodbe, kateri se je priključilo 65 državnih organov in vrhovno sodišče, kupili 8.044, zanje pa skupaj plačali 4,3 milijona evrov, pri čemer so s pogajanji dosegli za 1,7 milijona nižje cene.

Najdražja redna povratna vozovnica med tednom namreč stane 766,57 evra, na podlagi pogodbe pa so ceno znižali na 550 evrov. Omenjena vozovnica je tudi največkrat prodana, saj predstavlja 94 odstotkov vseh prodanih vozovnic. Med koncem tedna se tržna cena spusti na 402 evra, oziroma 290 evrov po pogodbi.

Polet s falconom bi prinašal dobiček le ob polni zasedenosti
Koliko pa je cena poleta s falconom? Čas leta med Ljubljano in Brusljem je 1 ura 40 minut oziroma 1 ura 50 minut, kar bi ob zgornjih cenah uporabe falcona zneslo med 9.332 evri in 15.766 evri za povraten let. Če bi torej želeli, da bi bilo finančno vzdržno uporabljati falcona, bi se moralo v letalu peljati vsaj 17 potnikov naenkrat, pri čemer lahko letalo največ prepelje 19 potnikov in dva člana posadke.

V petih letih vladne službe za letalske polete porabile skoraj 23 milijonov evrov
Medtem ko je bilo letalo v najemu, pa so po posredovanih podatkih vladne službe porabili skoraj 23 milijonov evrov, in sicer 17,91 milijona evrov za redne letalske linije, 4,1 milijona evrov pa za najem posebnih letal. V obeh primerih je največji porabnik zunanje ministrstvo, ki je skupaj letelo za 4,2 milijona evrov. Razlika med zaslužkom pri najemu letala in porabi za polete je tako okoli 17,5 milijona evrov več izdatkov za letalske vozovnice.

Zakaj so letalo sploh kupili?
Sicer pa je letalo, ki ga je kupila takratna vlada Janeza Drnovška, že pred nakupom izzvalo val negodovanj. O tem smo povprašali tudi takrat najmočnejšo stranko LDS, a nam odgovora še vedno niso posredovali.

Blaž Kosovel