Kako visoka bo izguba po novem sistemu, še ni jasno. Foto: MMC RTV SLO
Kako visoka bo izguba po novem sistemu, še ni jasno. Foto: MMC RTV SLO
Iz sosednjih držav je bilo že slišati negodovanje tudi nad novim sistemom. Foto: MMC RTV SLO
Patrick Vlačič
Minister uvedbo novega sistema upravičuje z zahtevami EU-ja. Foto: MMC RTV SLO/Marjetka Nared

Na vprašanje, zakaj je bilo pravzaprav treba toliko časa za en izračun, na ministrstvu odgovarjajo, da so bili izračuni opravljeni v okviru ustanovljene medresorske skupine med 10. 12. 2008 in 31. 1. 2009, nato so potekali pogovori z Evropsko komisijo, za potrebe odločitev pa so bile opravljene dodatne analize. Kot pravijo, gre za kompleksen sistem med sabo povezanih ukrepov, ne le za en matematični izračun. Zagotoviti je treba vzdržen sistem financiranja avtocestnih in cestnih programov in cestinjenja, pri čemer so vinjete le del tega sistema, pojasnujejo.

Zanikajo tudi namige, da bi šlo pri tem le za zavlačevanje do zahtev Evropske unije, saj je proces potekal v dialogu z institucijami EU-ja. Poleg tega je obdobje trajanja vinjet zakonsko določeno, za kakršno koli spremembo pa je najprej potrebna sprememba zakona o javnih cestah, zato sistema tudi ni bilo mogoče spremeniti v enem tednu.

Izračuni še zaupni
Novi sistem naj bi po izračunih ministrstva prinašal 11-milijonsko izgubo, po izračunih Financ pa 22-milijonsko, zato smo od ministrstva želeli izvedeti tudi, od kod takšna razlika. "Vsi omenjeni izračuni bodo dostopni javnosti, ko bodo sprejeti vsi ukrepi, do takrat pa za to gradivo velja stopnja zaupnosti," so nam odgovorili. Na podlagi česa temeljijo drugi izračuni, pa naj bi lahko pojasnili le tisti, ki so jih pripravljali, torej medresorska skupina, sestavljena iz članov Darsa, ministrstev za promet, gospodarstvo in finance ter Umarja.

"Vinjete le začasen ukrep"
Ministrstvo smo povprašali tudi, kakšen bi bil sistem, ki izgube sploh ne bi prinašal, in kako, da ga niso sprejeli. Na to so nam odgovorili, da so z ukrepi želeli popraviti nepremišljeno uvedbo vinjet lansko leto, dodajajo pa, da gre pri vinjetah v vsakem primeru za prehoden sistem, saj bo dologoročna rešitev v mikrovalovnem ali satelitskem sistemu. Ta bo potekal po načelu uporabnik plača, ki naj bi bilo edino pravično, a ga ni mogoče uvesti čez noč.

Slovenija turistično prijazna država
Glede na to, da je minister Vlačič potezo označil za gospodarno, nas je zanimalo, kaj to pravzaprav pomeni oziroma za koga naj bi bila gospodarna. Kot pojasnjujejo, gre za to, da se Sloveniji omogoči, da bo ponovno lahko črpala kohezijska sredstva v skupni vrednosti 200 milijonov evrov. "Za Slovenijo je pomembno, da se v času oteženih gospodarskih razmer nikakor ne ogrozi turistična sezona, saj Slovenija želi ostati turistično prijazna država," dodajajo.

Bo EU-ju sploh zadoščeno?
Pa bo Evropska komisija ukrep sploh sprejela, glede na to, da gre večina ljudi na dopust za več kot sedem dni, kar pomeni, da bodo morali kupiti dve tedenski vinjeti in zanju skupaj odšteti 30 evrov? Evropska komisija je zahtevala uvedbo kratkotrajnih vinjet in njihovo sorazmerno ceno, zdaj pa naj poda svoje mnenje, odgovarjajo na ministrstvu za promet.

Še zmeraj čakamo odgovore na vprašanja, kako se lahko identična vinjeta čez noč podraži za 40 evrov, kako bo sredi poletne sezone potekal nadzor in kako nameravajo zagotoviti videonadzor nad vinjetami, ki so luknjane. Kot odgovarjajo na ministrstvu, te odločitve še niso bile sprejete.

Blaž Kosovel
Erna Strniša