Zahteve (ne)prilagojene ponudniku. (Vir: BMW) Foto:
Zahteve (ne)prilagojene ponudniku. (Vir: BMW) Foto:
Mercedes-Benz CLA shooting brake 220 CDI
Mercedes E je bil prekratek za nakup, a dovolj dolg za najem. (Vir: Mercedes-Benz)
Protokolarna vozila
Zaradi padlega razpisa bo vlada še nekaj časa uporabljala stara vozila. (Foto: BoBo)
Miro Cerar
Generalni sekretar Vlade Mira Cerarja je z dodano vrstico razpisu izločil precej konkurence. (Foto: BoBo)

Predsednik Računskega sodišča Tomaž Vesel je večkrat opozarjal na sporne javne razpise za vozila, ki pogosto mejijo na omejevanje konkurence. O konkretnem razpisu pa pojasnjuje, da bi lahko konkretno razpisno dokumentacijo komentirali samo prek postopka revidiranja, torej v opravljeni reviziji. "Tako bo naslednje leto možnost, da bo Računsko sodišče preverilo oba navedena razpisa – tako z vidika posameznih tehničnih specifikacij kot dejanskih potreb po novih vozilih," napoveduje Vesel.

Ribarjenje v kalnem z vladnimi vozili

Generalni sekretar vlade Darko Krašovec je na lastno pest tako "popravil" razpis za nakup protokolarnih vozil, da je izločil velik del ponudnikov, je razvidno iz dokumentacije o nakupu protokolarnih vozil, ki jih je na podlagi zahteve za dostop informacij javnega značaja RTV Slovenija razkrila vlada.

Pobuda za nakup novih protokolarnih vozil, ki so jo 10. junija pripravile strokovne službe vlade, natančno določa, kakšna vozila potrebuje vlada. Med drugim določa stalni štirikolesni pogon, varnostno opremo in prostornino motorja. Kmalu po razpisu pa je bil po vprašanju o zahtevani medosni razdalji enega od ponudnikov, A-Cosmosa razpis spremenjen.

Alineja, ki zmanjšuje ponudbo
Nova zahteva je bila najmanj 2.900 milimetrov medosne razdalje, kar je izločilo večino vozil. Za protokolarne potrebe vlade je z eno samo v razpis dodano alinejo postal premajhen tudi denimo mercedes E ali pasat, ki ju brez težav za takšne potrebe uporabljajo ministrstva v sosednji Avstriji.

Selektivne želje generalnega sekretarja
"Večja medosna razdalja vozila daje večjo udobnost potnikom, kar mora vozilo, namenjeno protokolarnim prevozom, zagotavljati," takšno odločitev pojasnjujejo v sekretariatu predsednika vlade Mira Cerarja. Čeprav iz dokumentacije ni razvidno, kdo je sprejel takšno odločitev, so zapisali, da je podpisnik vseh postopkov generalni sekretar vlade RS-a Darko Krašovec.

Dva razpisa, dvoje pravil
Prav isti podpisnik, generalni sekretar vlade RS-a Darko Krašovec pa je le dober teden po tem razpisu podpisal še enega, in sicer za najem protokolarnih vozil. Pri tem razpisu pa v nasprotju s prvim medosna razdalja ni določena. Še več, na konkretno vprašanje ponudnika o zahtevah generalni sekretariat usmerja na osnovni razpis, kjer je določeno le, da se opravljajo "prevozi z limuzinami višjega poslovnega razreda, kot na primer Mercedes razred E, BMW serija 5, Audi A-6 ali enakovredno. Vozila, različna od navedenih, zaradi enotnih kolon v času protokolarnih dogodkov za naročnika niso ustrezna."

Ustrezno omejen izbor
Omejitve, ki jih je postavil Krašovec, so bile tako zahtevne, da sta se za pol milijona evrov vreden posel prijavili le dve podjetji. A-Cosmos, ki je ponudil BMW 5, in Porsche Slovenija, ki je ponudil audi A6. Kljub javnemu odpiranju ponudb je vlada našo prošnjo, naj nam posreduje ponujeni vrednosti dobave, zavrnila. Šele po posredovanju informacijske pooblaščenke smo izvedeli, da je audi malenkost cenejši (49.305 evrov), a je BMW ponudil ob višji ceni (49.442 evra) daljšo garancijo (61 mesecev). In prav ta je bila ključna, da je bil kljub višji ceni in višjim stroškom v življenjski dobi - podobno kot pri vozilu BMW 7 za Mira Cerarja - izbran z največ točkami.

Neplačani davki odnesli BMW?

Nato pa je razpis zapletlo preverjanje davčnega stanja ponudnika A Cosmos, saj je vlada iz potrdila Finančnega urada Ljubljana ugotovila, da ima "A-Cosmos neplačane obveznosti v zvezi s plačili prispevkov za socialno varnost ali v zvezi s plačili davkov v vrednosti 50 evrov ali več". Zato so ponudbo A-Cosmosa izločili zaradi nepravilne ponudbe. Tako so morali izbrati edinega preostalega - audija A6 ponudnika Porsche Slovenija.

A Cosmos ni plačal davkov zaradi dopusta
A Cosmos zdaj prek odvetnika Petra Rotarja zahteva revizijo, saj naj bi bil ugotovljen davčni dolg zmoten. "Na tisti dan je vlagatelj res izkazoval neplačane davčne obveznosti, kar pa ni bila posledica nelikvidnosti ali siceršnjih težav v poslovanju vlagatelja, temveč izključno dejstva, da je bil vodja finančne službe, ki je pooblaščen za upravljanje s sredstvi, v tistem času kratkotrajno odsoten zaradi poletnih počitnic," so zapisali v zahtevku za revizijo. Tako se celoten postopek seli na državno revizijsko komisijo, od katere zahtevajo, naj prav njih izbere kot najugodnejšega ponudnika. Vlada se bo tako še nekaj časa vozila z iztrošenimi vozili, za katera, kot so zapisali v predlogu za nakup novih, v poprečju plačujejo po 3.700 evrov za servis vsakega od sedmih renaultov vel satisov.

Razpisni pogoji

Za potrebe

Gen. sekretariat vlade 5; MZZ 1; Min. za gosp. 1; Urad za Slovence po svetu 1

prostornina v ccmnad 2.900 ccm
moč motorja v KWminimalno 160 kW
emisijski razred EURO 6
Izpust CO2 v g/kmpod 150 g/km
medosna razdalja najmanj 2.900 mm
vrsta motorja dizelski
menjalnik

samodejni z možnostjo ročnega
pretikanja: 7- ali večstopenjski

število sedežev5
število vrat4
pogonstalni štirikolesni pogon

Razpisni pogoji zaradi medosne razdalje kot neprimerne za protokolarni prevoz med drugim izločajo Mercedes E (šest milimetrov prekratka), Lexus GS (pet milimetrov prekratka) in Volkswagen Passat (19 milimetrov prekratka). Ob tem pa drugi razpis istega sekretariata za najem protokolarnih vozil takšnih omejitev ne vsebuje in Mercedes E navaja celo kot ustrezno referenco.

Podrobnosti nakupa protokolarnih vozil ter nujnih potrebah Vlade ter pomanjkanja denarja za vozila policije in patronažne sestre so se lotili v oddaji Tednik. Prispevek Vanje Kovač bo na sporedu v današnji oddaji, ki se na 1. programu TV Slovenija začne ob 20. uri.

Predsednik Računskega sodišča Tomaž Vesel je večkrat opozarjal na sporne javne razpise za vozila, ki pogosto mejijo na omejevanje konkurence. O konkretnem razpisu pa pojasnjuje, da bi lahko konkretno razpisno dokumentacijo komentirali samo prek postopka revidiranja, torej v opravljeni reviziji. "Tako bo naslednje leto možnost, da bo Računsko sodišče preverilo oba navedena razpisa – tako z vidika posameznih tehničnih specifikacij kot dejanskih potreb po novih vozilih," napoveduje Vesel.

Ribarjenje v kalnem z vladnimi vozili