Zakon mora iti še skozi parlament. Foto: MMC RTV SLO
Zakon mora iti še skozi parlament. Foto: MMC RTV SLO

Poskusi priprave zakona so trajali več kot deset let, je po seji vlade povedal minister za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano Dejan Židan. "Poskusi sprejetja zakona trajajo že več kot deset let, vendar pa je to tipičen zakon, ki zahteva uskladitev z nevladnimi organizacijami. To v preteklih letih ni bilo mogoče, zdaj pa smo to uskladitev dosegli," je dejal minister.

Na podlagi dogovorov z nevladnimi organizacijami se bo promocija izvajala za sektorje mleka, mesa, sadja in vrtnin, vina in krušnega žita ter oljk in medu. Posamezni sektorji se bodo vključevali v promocijo s sklepom vlade na predlog sveta za promocijo.

Ključni organ bo svet za promocijo
Svet za promocijo bo usmerjal in nadzoroval izvajalca promocije ter imel ključno besedo pri vseh njegovih pomembnejših dejavnostih. Sestavljale ga bodo reprezentativne organizacije sektorjev ter sektorski in posvetovalni odbori, v katere bodo vključeni strokovnjaki, tako na ravni pridelave, predelave kot obrti, turizma, javne radiotelevizije, trgovine in porabnikov.

Po Židanovih besedah je cilj v pol leta po sprejetju zakona usposobiti ustrezne organe in začeti promocijo. Izvajali se bosta dve vrsti promocije. Prva je skupna splošna za zagotavljanje splošnih informacij o pridelavi in predelavi, o prehranjevalnih koristih kmetijskih proizvodov ter njihovi priporočeni rabi. Druga pa je promocija shem kakovosti in prostovoljnih označb kot tudi tako zaščitenih proizvodov.

Polovico bo financiral proračun
Promocija se bo po navedbah ministra izvajala z oglaševanjem v medijih, promocijskimi prireditvami, razstavami, nastopih na sejmih ipd. Skupna splošna promocija se po zakonskem predlogu do 50 odstotkov financira iz državnega proračuna, 50 odstotkov se zbere s prispevkom živilskopredelovalne industrije.
Promocija proizvodov iz shem kakovosti in proizvodov, označenih s prostovoljnimi označbami, se do 50 odstotkov financira iz državnega proračuna, preostalo se zagotovi iz prispevkov sektorja, za katerega je vzpostavljena shema kakovosti oziroma prostovoljna označba.

V letu 2011, prvem letu izvajanja, naj bi država za to prispevala 1,5 milijona evrov. Ko bo sistem promocije dokončno uveljavljen, predvidoma od leta 2013 naprej, naj bi se za promocijo namenilo pet milijonov evrov, od tega največ polovico iz državnega proračuna.

Promocija za šest let zunanjemu izvajalcu
Za načrtovanje in izvajanje promocije bo ministrstvo prek javnega razpisa izbralo izvajalca za obdobje šest let. Izbrani izvajalec bo izvajal promocijo, jo načrtoval, skupaj z reprezentativnimi predstavniki sektorjev pripravljal pomembne dokumente s področja promocije, sodeloval pa bo tudi pri oblikovanju sheme kakovosti in opravljal tehnične naloge za svet za promocijo.