Štuhec je prepričan, da slovenski šolski sistem ni demokratičen. Foto: MMC RTV SLO
Štuhec je prepričan, da slovenski šolski sistem ni demokratičen. Foto: MMC RTV SLO
Spremembe v šolstvu

Novo Belo knjigo o vzgoji in izobraževanju bo pod vodstvom Janeza Kreka, dekana pedagoške fakultete, pripravila skupina 22 strokovnjakov. Minister za šolstvo Igor Lukšič je povedal, da skupina ne bo organ, ki bi vodil šolsko politiko, temveč bodo pripravljali predloge usmeritev šolstva. Analizirali naj bi stanje na področju vzgoje in izobraževanja, ugotavljali smernice v EU-ju in drugih državah ter na koncu oblikovali predloge za celovito prenovo šolskega sistema.

Današnja okrogla miza je namenjena predvsem vprašanju etike in morale v slovenskem šolskem sistemu, ki pa sta po besedah današnjih predavateljev na okrogli mizi močno zapostavljeni.

"Etiko je treba začeti učiti zgodaj"
"Med otrokom in modrecem ni razlike, razlika je le v času in prostoru, saj bo otrok do tja še prišel," je prepričan Miro Cerar, ki zatrjuje, da je otroke treba že od začetka vzgajati po etičnih načelih in poučevati o etiki. Cerar meni, da otroka ne smemo obremeniti z nekimi filozofskimi etičnimi načeli. "Bolje je, če mu v mladosti predstavimo dva, tri primere in gremo pri njih v globino," je dejal in nadaljeval, da si bo otrok zapomnil, kar mu bomo povedali, sploh če bomo primere poenostavili, a le do te mere, da bistva ne popačimo.

Cerar je prepričan, da je pri nas težava pri predmetu etika zaradi zgodovinske obremenjenost, ki pa bi morala biti nepomembna pri poučevanju etike. Pomembno je, da je učitelj etike sposoben otroke naučiti osnovnih etičnih načel pove Cerar. "Ni nujno, da je učitelj etike popoln in najboljši, biti mora predvsem iskren, tako bo otroka lahko naučil, da je treba sočloveku pomagati in ga spoštovati," je sklenil.
Cerarju je pritrdila tudi ravnateljica osnovne šole Marijana Kolenko. Po njenem mnenju je treba otroka usposobiti, da bo ob šolskem znanju sposoben tudi spoštovanja in komunikacije. "Potrebno je, da pridemo do razmišljanja, ko bodo vrednote pomembne. Pogrešamo spoštovanje, ki ga v beli knjigi ni," je še dejal.

"Šolski sistem je nedemokratičen"
Ivan Štuhec
meni, da je bela knjiga postavljena na napačnih temeljih, saj bi po njegovem mnenju morala biti namenjena vzgoji celotnega človeka, "popolnemu razvoju človeka", kot pravi, a v tej knjigi je transcendentalna razsežnost človeka izvzeta.

Vsi sistemi v demokratični družbi morajo biti v službi človeka, je prepričan Štuhec, ki se mu zdi, da smo v Sloveniji avtonomijo zreducirali na šolski prostor. "Delali smo si utvaro, da bomo ustvarili šolo brez ideologije, a smo ustvarili novo ideologijo," pove Štuhec.

Prav tako se mu zdi problematična ureditev zasebnega šolstva, ki bo po novem postalo koncesijsko, in tu vidi še eno težavo, saj so zasebno šolstvo uredili brez posvetovanja s predstavniki teh šol. "Ministrstvo za šolstvo si zamisli nov koncept, potem pa prizadete pokliče, ali se s tem strinjajo, namesto da bi jih prej poklicali in bi dosegli neko sporazumno rešitev. Osnovni problem je, da je šolski sistem v bistvu nedemokratičen," je zatrdil Štuhec.

"Pri pripravi bele knjige bi morali sodelovati tudi starši"
Kristian Musek
meni, da bi pri pripravi omenjene knjige morali sodelovati tudi starši in učitelji, saj se mu zdi, da sistem, ki bo temeljil samo na delu strokovnjakov, ki šolskega sistema ne poznajo iz prakse, ne more prinesti želenih rezultatov in od njega ni pričakovati veliko.

Spremembe v šolstvu